Angående gransknings inslag igår: Jag har personligen
blivit erbjuden estländska snickare o murare,det är väl
inget konstigt.Men det var lagligt med kvitto 100:- exkl
moms,för mkt erfarna hantverkare och det förmedlades
av tidningen ATL,den enda nackdelen var att dom ville
bo på bygget.Jag nappade o ringde upp o bestämde med dom,två dagar skulle jag få vänta.Men när sambon
fick höra om detta vart det en så herrans uppståndelse
att det var bara att ringa o avboka.
 
Är det verkligen lagligt? eller rör dom sig i en grå-zon...

Tydligen är det väldigt tveksamt om dom sk förmedlarna inte ska anses som arbetsgivare och då blir det skatt och sociala avgifter. Det är inget som man vill ha till jul när Ringholm & Co gått igenom dina papper.

Annars tycker jag att det är kanon att våra hantverkare får lite konkurrens. Nu verkar det som dom som är duktiga och seriösa är i minoritet :(
 

Hej!

Ja tydligen är det lagligt eftersom hantverkarna bara stannar i tre månader åt gången. Tycker precis som föregående talare att det är toppen att våra svenska "så kallade" hantverkare får kunkurrens. Mer av det tack! ;D

Mvh Stefan ;)
 
Ojojoj så sågade vi stackars hantverkare blir i dessa trådar :-/
Är själv en Utbildad Målare och vi hör nog till en av de mest sågade stackarna.. Anlita gärna duktiga hantverkare från Polen el whatever i sommar men ett tips.. Ta en färgflaga från väggen och gå till er lokala färghandel och be om en färganalys, så det blir rätt från början. Just detta är ju en av grundanledningarna till att vi stackare här i sverige blir anklagade för fusk etc el ännu värre okunniga och överbetalda "fnys". Så märkligt är det.. Utlänningar gör jobbet "vi rättar till det och får skulden för det" för husägarna tycker antagligen att det är pinsamt el vill inte säga vad som egentligen hänt osv.

Over and out

"Målar´n"
 
Jadu Eppe - konkurrens är sunt! Hos oss har det enbart varit svenska hantverkare med svensk lön och vitt så att det skriker och de här hantverkarna har inte ett uns av så kallad yrkesstolthet.

Det är så mycket fel på huset så att man skäms över att ha anlitat dom. Man skäms också över huset - det som det var meningen att man skulle vara stolt över!

Sorgligt men sant - nu har jag ändå inte tappat tron på att det finns duktiga/stolta/trevliga hantverkare här - men som sagt var lite sund konkurrens behövs.
 
Har sett båda sidor av mynten så jag vet faktiskt inte vad jag skall svara på detta hmmmmm ;)

Kan bara säga att för egen del som Målare så har jag gått efter måttstocken att jag lämnar ingenting åt slumpen, gör inga jobb åt någon annan sämre än jag skulle gjort åt mig själv. Det har fungerat fruktansvärt bra och jag saknar inte referenser pga denna attityd.

Däremot har jag varit på jobb/byggen med andra s.k kollegor där jag funderat rakt ut....hur fan kom du på tanken att bli hantverkare???
En del är ju helt enkelt blåsta men, så är det även i Polen mina vänner..


Vad jag menade med mitt första inlägg kanske skall klargöras en smula..
Om vi vänder på steken då.
Vi säger att jag åker till Polen och skall arbeta, för det första så är färg och dylika saker Kemikalier som ändras precis varje år "nästan här i sverige" så jag skulle inte ha en susning om vad i friden ska jag slänga upp på väggen?? eller vad sitter där nu, så redan där är det kört. Men visst med svenska arbetsledare så löser man kanske den biten eller med husägare som har lite lite hum om hur man bär sig åt. Men ofta är det ju inte så, och där är några av problemen jag ville peka på bara.

Over and Out

Målar´n
 
Eppe - samma lika här! Ingen skugga över dig eller ditt arbete! :)

Jag menar att alla hantverkare (?) inte är funtade som du. Vår målare har gjort sådana kardinalfel som du (tror jag) skulle tänka "hur fan kom du på tanken att bli hantverkare?".

I stil med de här meningarna verkar han ha tänkt: Mönsterpassning - vad är det? Åh fan - skulle inte blommorna växa nedåt? Jaha, färglistan som ni lämnade - ni menade att ni skulle ha den - inte så som jag har gjort? Måste ni verkligen ha den bården i det rummet? Vaddå ska inte de oslipade skarvarna vara mitt i tapetvåden? Jaha, ni ville inte ha randigt vitt innertak? Varför jag började med snuttar av tapeten mitt i rummet? Vilken dum fråga...

Och det var bara målaren.... :)

Jag vet inte hur många gånger jag har sagt följande: jag betalar gärna för en duktig hantverkare (oavsett från vilket land han/hon kommer) och jag kan till o med tänka mig att betala dyrt för det - men tyvärr verkar det räcka nu med att man kan gå in på Silvan och köpa en hammare så vips! har man blivit snickare.

Eftersom läget är sådant nu så kommer även ärliga, duktiga, hårt jobbande, yrkesstolta hantverkare att drabbas när vi konsumenter klagar. Det beklagar jag - det är ju de hantverkarna vi önskar att vi hade "fått" från början.

//Sly
 
Bra hantverkare har nog gått till andra marknader.
Det går inte att konkurrera och lägga energi på det längre. Är man duktig så hittar man jobb på andra marknader(byggobjekt).

Det är ju bara priset som gäller.
När då det som man sett som självklart, det som inte står på pappret och tar tid, börjar "skäras" bort för att ligga billigt i pris.
Kan vara att man märker att ett "bygg"moment inte kommer att bli riktigt bra när man nyss börjat, inte då göra om från början så att det blir riktigt bra, det kostar ju pengar. Kör på bara och "fixa" till så det ser snyggt ut. En hantverkare med yrkesstolthet ger upp sådant ganska snabbt, finns inga pengar att tjäna på att vara duktig där, vill inte stå för sådana arbeten.
En hantverkare som tar extra tid på sig för att allt skall bli rätt, frågar för att vara säker och vill tipsa om sina råd som han har (tar tid), är noggrann när han utför sitt arbete, tar lite extra tid. Sådan tid har han inte råd med då. Han kan inte gå ned i pris, för han vill ändå inte göra avkall på det som tar extra tid.
Lägst pris gäller, får inga jobb, lägger energi på andra objekt.
 
Så lägger man till lite med energifrågor och upptäcker att grunden inte alls uppfuller kraven *suck* Sen så är det ofta rätt vettigt med folk som kan prata med andra hantverkare såsom elektriker, rörisar, målare, plåtnisse m fl.
Självfallet finns det pengar att tjäna för den som kan och vill övervaka allt men oftast så blir det inte så bra eftersom där är ex antal moment som man ofta måste diskutera och där erfarenheten av liknande objekt spelar stor roll.

/Kent
 
Nu när ni har fått klaga på alla hantverkare så kanske vi kunde vända på det.
Tänk om ni själv skulle få åka hem till helt främmande personer och utföra arbete där.
Hur länge tror ni skulle orka med det.
Jag vet många hantverkare som vägrar jobba hos privatpersoner på grund av alla problemen.
Ni som har den inställningen från början att hantverkaren bara fuskar och kan ingenting får säkert ett dåligt jobb för troligen har ni stressat upp honom med ert uppträdande och han vill bara därifrån.
Prova med en annan taktik, försök planera jobbet så noga som möjligt så att ni slipper massa prat om alla detaljer, det skall vara kristal klart innan hantverkaren kommer hur ni vill ha det, prata med arbetsledaren innan och se till att ni har skriftligt vad som skall göras samt fråga gärna på forumet här så allt är genomtänkt.
Gör inte misttaget att du har bara muntliga överenskommelser som byggmästaren har glömt fem minuter efter eran möte och du säger till hantverkaren som kommer att det är du som är yrkesman och vet säkert hur det skall vara.
Det är dålig början och då börjar timmarna rinna iväg med alla frågor, förslag, prover..mm och det blir dyrt.
Sedan tycker jag att ni skall försöka bli kompisar med hantverkaren. Köp lite fika bröd och bjud på kaffe eller något annat när dom har rast.
Ni vet att kompisar sviker man inte och då gör han kanske något annat vid sidan om som inte ingår och han bjuder på det.



 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.