Jag tror faktiskt att du kan hitta en bra plats....... om du ger avkall på närhet till större stad.

Landsbygd i närheten av större stad blir sannolikt skövlad och omvandlad till bostadsområden och rastgårdar för de stackars internerna i området redan inom din återstående livstid.
Slår du dig ned där så får du bara gråta över att se det du tyckte om försvinna. Markägaren som sålde tomt åt dig säljer sannolikt gärna granntomterna också.

Om du söker ett nedlagt småbruk inom pendlingsavstånd från en mindre stad då är chansen stor att du dels hittar en bra byggplats eftersom gammelfolket gärna valde bra ställen att bygga på och dels får du litet skog med där du kan idka självverksamt skogsbruk på ett vis som gynnar mångfalden. Då man hugger själv med motorsåg och vajerkran så kan man högaktningsfullt ge blanka fan i skogsherrarnas påhitt om monokulturer och jämngamla bestånd. Då skapar du en välmående natur i stället för att konsumera den.
 
  • Gilla
JohnAnchor och 1 till
  • Laddar…
J Stormfrog skrev:
Om man inte uppfattade ironin så var mitt inlägg lite av en protest mot den bajsnödiga byggnadskultur vi har idag i Sverige. Och svårigheterna i att bygga där man vill. Vi har natur i oändlighet, vi har hav och oändligt antal sjöar. Men inte f*n får men bygga där. Nej då, det är bara att anpassa sig till grusgropen som alla andra idioter. Oliktänkande? Nej, nu får du ta och skärpa dig. Det är bara att anpassa sig! Du ska bo på det sättet vi har bestämt och visst kommer du ihåg att du måste handikappanpassa din jordkällare? All makt till PBL vår befriare!

Sjöarna måste man kunna gå runt, även om inte en j*vel gått där på 500 år så MÅSTE MAN KUNNA GÅ _PRECIS DÄR_ annars börjar Gustav Fridolin att lipa.

Och åkermark och produktionsskog. Oj så fantastisk den är. Helig vare det öppna landskapet ty ingen skola någonsin bygga här amen.

Ironi? Lite... Kanske.
Stormfrog, din beskrivning är underbart ironisk och det är inga fel på dina krav heller. Kanske kan du rangordna kraven efter hur viktiga de är. Och fortsätt att leta, på alla vis. Det finns många fina platser kvar i detta vackra land.
 
Fruktsallad
Vi funderade också på att bygga ett nytt hus för några år sen men insåg att de tomterna som finns idag är så löjligt små att man lika gärna kan bo i en lägenhet där man har grannar runt sig hela tiden. Eller varför inte ett radhus med en liten gräsplätt på baksidan? Det är ju ungefär det man får när man skriver upp sig på en tomt från kommunen när du stått i tomtkö i många år.

Vår lösning blev att titta på existerande (äldre) hus på lite större tomter och ja, vi fick byta stad för att få mer för pengarna men oj vilket lyft! På köpet fick vi en stor uppvuxen trädgård utan insyn, en egen ek, cykel/gångavstånd till en fantastisk badstrand, stor boyta och rejält med biytor,en (bättre) skola som är lagom stor och all service man behöver till vardags bara några minuter från ytterdörren. Mindre ort = mer koncentrerat "centrum".

Så kan man sluta vara fixerad vid att bo på exakt samma plats hela tiden och flytta på sig lite så kan man hitta drömplatsen med drömtomten där det finns ett hus redan, och så renoverar man i det huset - lite i taget så man får det som man vill ha det.

Det är ju bara att räkna ut vad det nytt hus kostar med tomt, fiber, vatten, avlopp, alla tillstånd, anläggning av trädgård med altan, fruktträd, staket och gräs, häck, garage och stenläggningar osv osv.
Det blir rejält dyrt med en yttepytte-tomt där ditt tak nästan tar i grannens tak om det är byggt 2020.
Ta den summan och byt stad/kommun och se vad du får för det där. Det du "sparar" blir ju pengar att renovera för. Pengar till hantverkare så man slipper göra allt själv och kan njuta av sin uppvuxna trädgård istället.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Norrland erbjuder mesta delen av det du kan efterfråga, om du ignorerar närhet till storstad och ekar. When shit hits the fan skulle iaf jag inte vilja bo någon annan stans. Jorbruksmark = guld värd när vi inser stt man inte kan importera mat längre från andra sidan jorden. Då är jag sjukt glad över att man ej tilläts bygga ut över all odlingsbar mark igen..
Har 20 minuter med bil till närmaste stad med 70000 invånare. Idag tomt på 4000kvm, gränsar mot skog på tre sidor, fjärde är en hästhage. Bortom den är grannen, ca 300 meter ifrån.
Släktgården ca tre km härifrån med runt 50 hektar skog och jordbruksmark. Fullt tillräckligt för att hålla ett mindre jordbruk och vara självförsörjande. Klimatet nog milt för odling utan konstgödsel, ingen överdrift dock. Gränsar mot havsvik, skog och öppna ängar.
Bra kommunikationer men bil är måste. Dagis och lågstsdieskola i byn, högre utbildning i stan. Skolbussar går. Affär 6 km bort, eller utkörning från Ica i stan, kostnad 110;- kr extra.
Jag och frun har båda bra arbeten som är mer fria tidsmässigt än fokus på pengar i plånboken, dock har vi ändå gemensam årslön brutto på ca 800,000;-. Arbeten finns, klimatet är trevligt, priser lite mer humana och du behöver inte sitta i knät på dina grannar. Vill/behöver jag till sthlm tar det 1,5 timmar så är jag på centralen, till en kostnad av 1500 kr.
Fattar inte varför folk är så anti att bo i norra delarna av Sverige?
 
  • Gilla
JohnAnchor och 4 till
  • Laddar…
För höga förväntningar..
Nej för liten plånbok.. ;)
 
Mitt krav efter uppväxt i småstad var en gård (helst gammal med snickarglädje) på landet där jag inte kunde SE mina grannar!
Vi hade sjuk tur att snubbla över vårt smultronställe när vi egentligen inte letade utan bara Hemnet-surfade på skoj. 40 min bilväg från Göteborg, sjötomt, en del mark, ladugård o uthus, verkstad, gammalt boningshus från 1880 (dock utan snickarglädje men detta ska fixas). Närmsta grannen är 100 m bort, med en ek-kulle emellan fullt av 100åriga ekar o liljekonvalj som turligt nog skymmer grannens fastighet! Men närheten till folk är bra när det händer saker ute på vischan! Vi Knep det också för 10 år sen innan alla sjuka bankkrav, idag hade vi inte haft råd!

MEN det finns självklart fel även här, överjävliga renoveringar (vi gör typ allt själva), knott o blinningar, vägen som hela byn använder går förbi huset (1,5m från sovrumsfönstret) men vi är snart klara med en omdragning över våra hagar så vi slipper detta snart! Vi har 8 km till förskolan och här finns INGEN kollektivtrafik över huvudtaget. Inga lekkamrater till barnen på nära håll. Så vi är beredda på att skjutsa skjutsa skjutsa. Grusväg ca 8 km. Inte haft ren bil på 10 år! Men vi får LUGN och ro mot stressen i stan samt vackra omgivningar. Win win i alla lägen!

Så mitt tips är väl köp gammalt o renovera, om du orkar!
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
Det är sannolikt ingen som tagit bilderna på pinterest som har det som TS beskriver heller. Det handlar om att rikta kameran åt rätt håll vid rätt tillfälle, vi har en vacker skogsbild bild på väggen, det går inte att ana att den är tagen i en stad ett stenkast från ett miljoprojektsområde. Det syns inte på bilderna om det ligger en motorväg bakom fotografen eller nästa kulle. Det är lätt att få det att se bättre ut än det är.
 
  • Gilla
Bart och 1 till
  • Laddar…
@tobbe465 Håller med om det du skriver. Det lustiga med många som dissar "Norrland" är att de aldrig satt sin fot där och tror att Jägarna och annan fiction är sanningen. De pratar om norrlänningar som inskränkta. Men vem är egentligen mest inskränkt, norrlänningen som nästan undantagslöst besökt huvudstaden i alla fall några gånger under en livstid eller 08:an som tycker de varit i "Norrland" när de passerar Märsta? För att inte tala om skåningar!!:p
 
M Myckling skrev:
@tobbe465 Håller med om det du skriver. Det lustiga med många som dissar "Norrland" är att de aldrig satt sin fot där och tror att Jägarna och annan fiction är sanningen. De pratar om norrlänningar som inskränkta. Men vem är egentligen mest inskränkt, norrlänningen som nästan undantagslöst besökt huvudstaden i alla fall några gånger under en livstid eller 08:an som tycker de varit i "Norrland" när de passerar Märsta? För att inte tala om skåningar!!:p
Jag är uppväxt och bor i sydvästra Sverige. Gjorde lumpen 15 månader i Arvidsjaur och hade flickvän från Haparanda ett knappt år (har alltså lite erfarenhet av Norrland).

Hursomhelst, jag älskar vintern i Norrland, men maj - oktober är riktigt skit där. Enda lövträden som existerar är i princip björk. Jävulskt med mygg och betydligt kallare somrar i snitt än södra Sverige. Sen är det långt till allt, åtminstone om man inte bor i en av de lite större städerna längs kusten.
 
J Stormfrog skrev:
Om man inte uppfattade ironin så var mitt inlägg lite av en protest mot den bajsnödiga byggnadskultur vi har idag i Sverige. Och svårigheterna i att bygga där man vill. Vi har natur i oändlighet, vi har hav och oändligt antal sjöar. Men inte f*n får men bygga där. Nej då, det är bara att anpassa sig till grusgropen som alla andra idioter. Oliktänkande? Nej, nu får du ta och skärpa dig. Det är bara att anpassa sig! Du ska bo på det sättet vi har bestämt och visst kommer du ihåg att du måste handikappanpassa din jordkällare? All makt till PBL vår befriare!

Sjöarna måste man kunna gå runt, även om inte en j*vel gått där på 500 år så MÅSTE MAN KUNNA GÅ _PRECIS DÄR_ annars börjar Gustav Fridolin att lipa.

Och åkermark och produktionsskog. Oj så fantastisk den är. Helig vare det öppna landskapet ty ingen skola någonsin bygga här amen.

Ironi? Lite... Kanske.
Gillade din naturromantiska inledning, men är inte imponerad av majoriteten av svaren. Mitt tips är att hålla fast vid drömmen och ta den till nästa nivå: den goda kompromissen. Kanske räcker sjöutsikt o cykelavstånd till bad?

Ni andra: ingen har någonsin rest en staty över en kritiker ;)
 
  • Gilla
JohnAnchor och 2 till
  • Laddar…
Är en helt underbar dröm du har men beroende på vart kan det nog bli svårt.
Men ja Pinterest skador finns såklart :)
Tittas och fantiserade både där och på Hemnet och man blir "smittad" av allt fint alla har.
Och ja jag håller med dig om det inskränkta att samhället bara godkänner att vi bor på ett visst ställe med viss hus och tomt storlek.
Jag hade liknande fantasier innan.
Men sen när singel livet var över så började jag tänka på trygghet och praktiskt.
Vill jag att grannen hör brandvarnaren och larmet vid inbrott.
Jag vill att det är nära till vårdcentralen för köra en timme med 40graders feber är inte säkert alls osv osv.
Så istället blev det miljonprogrammet villa med hörntomt i utkanten av en by som har ICA några butiker till tandläkaren vårdcentral och grundskola och högstadie.
Självklart är allt nedläggningshotat vilket allt är så fort det inte är i stan men valde att chansa.

Din dröm kanske inte blir med tomt men en skogsfastighet eller rivnings hus eller en sommarstuga. Göra en damm? Plantera egna ekar? Kan ju gå att få till en kompromiss även om drömmen självklart är bättre.

Vårat hus är utan skorsten och med fel uppvärmning och en taklutning som för att vi inte vågar fixa det själva vilket önskades. Ogillas rejält. Så det stämde inte in på drömmen.
Men det som stämmer gjorde det värt det. Fyrkantigt kök. Stor tvättstuga ett badrum en toa. Hörntomt. Ett vardagsrum och ett finrum. Nära grannar och nära de mesta samhällsfunktioner.
Vi fick allt du inte önskar :)
Men samtidigt en kompromiss vi är förvånansvärt nöjda med i jämförelse med vad vi trodde under letandet.
Du kan ochså bli nöjd med en kompromiss bom de är nån ordning i listan och ordna med tex en damm och plantera egna träd.
Så rangordna önskemål och var beredd på kompromiss men ge ändå inte upp din fina dröm bara för att vi kommer med pessimistiska svar :)

Vara Skara och Falköping Tranemo Svenljunga har enheldel utanför detaljplanen föressten :)
 
  • Gilla
JohnAnchor och 1 till
  • Laddar…
Jag förstår precis hur du känner haha. Jag drömmer om samma tomt, men det är nog tyvärr orealistiskt. Men håller med om att utbudet är rätt så klent, med tanke på hur stort landet är. Finns förvånansvärt få fina naturtomter till salu.
 
  • Gilla
JohnAnchor och 1 till
  • Laddar…
harry73
emmschen emmschen skrev:
Jag förstår precis hur du känner haha. Jag drömmer om samma tomt, men det är nog tyvärr orealistiskt. Men håller med om att utbudet är rätt så klent, med tanke på hur stort landet är. Finns förvånansvärt få fina naturtomter till salu.
Det är lite trixigt det. Hittat man en fin naturtomt, ska det byggas hus, garage, uppfart, gräsmatta och sen är all den fina natur borta.
Det handlar inte om hur fin tomten är, men hur man kan använda det fina som finns i det färdiga resultatet.
Ibland står ett träd väldigt tät och behöver det några år för att växa till sig och bli den pärla den kan bli i den nya trädgården. Ibland behöver man tunna ut eller skapa olika nivåer. En fin tomt/trädgård skapar man själv och bygg aldrig huset på den finaste platsen.
 
  • Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Är det bara jag som läser inlägget som fyllt av ironi? För ingen har väl på allvar denna kravspec och tror den finns på riktigt?
Skulle säga att det inte är så ovanligt, har träffat på flertal genom åren faktiskt som tror/tänker så
 
  • Gilla
JohnAnchor och 1 till
  • Laddar…
Låter som att du ska skaffa en sån husvagn som i Kalle Ankas jul.
 
  • Gilla
JohnAnchor och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.