Har köpt ett äldre fritidshus där det ligger gammalt, fint men mossigt skiffertak på gäststugan. Skulle byta en av plattorna idag då det tidigare funnits behov av en rörgenomföring som vi tagit bort (tidigare mulltoa). Upptäckte då att läkten runt det gamla hålet bara var jord. Lyckades varken täta hålet särskilt bra eller få dit den nya plattan som den ska vara. Inser att jag nog behöver ta bort all skiffer, sätta nytt underlag och lägga om. Under läkten sitter något som ser ut som platonmatta. Lutningen är runt 22 grader.

Ska man gå på samma underlag, alltså platon och läkt? Eller papp och läkt? Eller nåt annat? Tips mottages tacksamt!
 
Jag har bara erfarenhet av Glavaskiffer.
På länsstyrelsens takskifferkurs som jag gick så sa dom att det vanligaste och det som oftast läggs idag är direkt på en grövre variant av takpapp. Även på läkt förekommer.
Använd syrafast spik då ytbehandling på spikar ofta skadas och det är tidskrävande att lägga skiffertak. Lycka till
 
Hej och välkommen till Byggahus forum!

Ligger huset i Dalsland? Där vet jag att skiffertak är vanliga.

I min gamla handbok anges minsta taklutning för skiffer till 1:2,2, dvs 24,5 grader, så 22 grader är nog på gränsen. Man kan lägga skiffertak antingen direkt på underlagspapp eller på läkt (med underliggande underlagspapp). Fördelen med det senare är att antalet spikhål genom pappen blir färre. Samtidigt blir det krångligare att lägga. Förr var det säkert vanligast att lägga skiffret direkt på pappen, ungefär som med eternitplattor. De moderna underlagspapperna är mycket bättre än gårdagens. De innehåller betydligt mer asfalt eller motsvarande och basen är inte lika känslig för takets rörelser.
 
Stort tack för svar! De senaste dagarnas regn har skyndat på det här projektet, tur vi inte hade lagt nya golvet än...

Men då lägger jag direkt på pappen och kör med syrafast spik. Pappen får vara ensam några veckor tills tid finns att lägga plattorna ordentligt, men som ni säger, idag finns ju sådan papp av bra kvalité.

Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.