nizzehult
Drabbades för ca 10 år sen av hästmyror som kom från ingenstans. Huset var då ca 10 år gammalt; trähus byggt på platta på mark.
Hittade 15-30 st per dag inne på NV lite överallt. Pratade med med Anticimex och fick dosor. Blev ingen märkbar skillnad. Sökte runt huset för att se var dom kom från men hittade inget. Fångade in och spolade ner varje myra.
Nästa år var det samma sak men inte lika många, då kom Anticimex hit och la nåt jox på vissa socklar inomhus. Det blev bättre men dom försvann inte helt och så här har det nu sett ut varje år och första veckorna i juni dyker dom upp och man kan fånga ca 2-5 per dag men nu kan man också se en liten stig i ena hörnet av huset som ledet ut i gräsmattan och sen försvinner på nåt skumt sätt så det borde vara där dom bor. Misstänker kanske isoleringen som finns i plattan och i hörnen, skulle inte den vara en bra bostad?
Fick tag på en burk Myrr från 70-talet(!) som säkert skulle ha krävt rymddräkt för att få hanteras idag och den har givetvis myrorna rikligt fått smaka på - utan större framgång.

Åkte med några individer till Anticimex för att få dem analyserade och dom har konstaterat att det är just hästmyror.
- Jaha och vad tänker ni göra åt det då?
- Ja...det är svårt att utrota dem och vi tvingas använda allt svagare kemikalier så hittar du boet så har du större chans?
Jag? Jag är väl ingen skadedjursexpert eller har tillgång till deras prylar. Det är väl deras jobb och det dom har betalt för? Att det sen är svårt och tar tid...ja tråkigt, men dom kan ju knappast lasta över jobbet på mig?

Dom lugnande(?) mig med att berätta att för hästmyror krävs det åtskilliga år innan dom gjort permanenta skador på ett i övrigt friskt hus men jag tycker redan det har passerat åtskilliga år nu...
Tipset var att hälla kokande vatten på dem men jag inser att det måste till 10-tals liter om det ska kunna ha nån effekt där långt nere i jorden och all växtlighet runt omkring lär samtidigt få permanenta skador så vad ska man göra och/eller kräva?
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
harry73
Antingen är du rädd att ee skadar ditt hus, och då gräver du i gräsmattan, använder kokande vatten och allt det. Eller så tror du inte på skador i huset och låter dom vara.
Det tar lite tid att återställa en gräsmatta, men det kostar inte mycket och kräver ingen stor insats
 
Hästmyror bor i gammal/fuktskadat trä. Så antingen bor de i nån gammal stubbe eller träd på tomten, och vandrar in i huset, eller så bor de i huset trästomme. Inte i jorden eller isoleringen i plattan.
 
nizzehult
H Henrik.S skrev:
Hästmyror bor i gammal/fuktskadat trä. Så antingen bor de i nån gammal stubbe eller träd på tomten, och vandrar in i huset, eller så bor de i huset trästomme. Inte i jorden eller isoleringen i plattan.
Ja det har jag också läst mig till men jag har inga träd eller stubbar på tomten - har aldrig haft - så frågan är var dom huserar; är gången riktad mot eller från huset? Dom bygger ogärna bon i färskt trä och jag har försökt lyssna i väggarna om det är någon aktivitet där men kan inte höra nåt. Längst ner ligger ju dessutom en kantbalk och den innehåller inget trä. Har aldrig hittat myror på övervåningen.

Dom bor knappast i gräsmattan så att gräva och hälla kokande vatten där dödar bara dom som råkar befinna sig där just då, det är boet och drottningen man måste komma åt.

Jag har sen genomsökt det lilla skogsparti (10 m brett) som finns längs tomten men har varken hittat fler myror eller nåt som skulle kunna vara ett bo. Ingen granne verkar heller vara drabbad. :worried:
 
Vad står det i försäkringsavtalet? För jag antar att du driver det så. Ingår utrotning av hästmyror?
Eller köper du tjänst direkt av Anticimex, i så fall så är det ju konstigt agerat.
 
Klipp ner gräset väldigt kort där du tror att dom går så borde du se vart dom försvinner.

Är det du själv som lagt fyllnadsmassorna på tomten? Annars kan det säkert ha följt med träbitar eller rester av någon stubbe som dom bor i.

Bara att börja spåra dom!
 
MultiMan
Jag har hästmyror i min försäkring från Folksam. Tyvärr är Anticimex en skugga av sitt forna jag, precis som väldigt många andra viktiga funktioner i samhället. För 20 år sedan utrotade de utan problem allt de hittade men nu skyller de på nya bestämmelser och försöker skrämma bort skadedjuren istället. Allt i "miljöns" namn. Jag har försökt få de att agera senaste 5-6 åren men det är i princip omöjligt. Även de riktigt effektiva medel de hade tidigare och som tillverkades i deras fabrik i Sverige (numera nerlagd) verkar inte finnas längre.

Min 70m2 lada har varit totalt uppäten av hästmyror en gång, därför försöker jag förekomma fler skador, men som sagt, i stort sett utan gehör. Hela samhället behöver en ordentlig omruskning för att vakna verkar det som.
 
  • Gilla
Freimeister och 3 till
  • Laddar…
nizzehult
tttomten TomasJor skrev:
Vad står det i försäkringsavtalet? För jag antar att du driver det så. Ingår utrotning av hästmyror?
Eller köper du tjänst direkt av Anticimex, i så fall så är det ju konstigt agerat.
Det ingår i Villaförsäkringen (LF) att skadedjur (dit hästmyror hör) ska bekämpas av Anticimex - utan självrisk. Men på dom så verkar det ju som att det mer eller mindre är jag som ska göra deras jobb...

Holmspel skrev:
Klipp ner gräset väldigt kort där du tror att dom går så borde du se vart dom försvinner.
Är det du själv som lagt fyllnadsmassorna på tomten? Annars kan det säkert ha följt med träbitar eller rester av någon stubbe som dom bor i.
Är knappt nåt gräs där, mest mossa. Man kan följa spåret 2-3 meter i gräsmattan sen är det bara som att dom försvinner rakt ner i gräset! Jag var med när tomten fylldes ut och stenar förekom och bitar av asfalt men inget trä annat än små pinnar. Ett bo är som jag har förstått också ganska stort så om det har följt med några knytnävsstora träbitar räcker det inte på långa vägar.
 
Gräv upp gräset där dom försvinner då?
 
nizzehult nizzehult skrev:
Det ingår i Villaförsäkringen (LF) att skadedjur (dit hästmyror hör) ska bekämpas av Anticimex - utan självrisk. Men på dom så verkar det ju som att det mer eller mindre är jag som ska göra deras jobb...
Kontakta LF och acceptera inte att ta tredjepartssamtalet med Anticimex utan låt LF sköta kontakten. Hoppas på bättring.
 
nizzehult nizzehult skrev:
Drabbades för ca 10 år sen av hästmyror som kom från ingenstans. Huset var då ca 10 år gammalt; trähus byggt på platta på mark.
Hittade 15-30 st per dag inne på NV lite överallt. Pratade med med Anticimex och fick dosor. Blev ingen märkbar skillnad. Sökte runt huset för att se var dom kom från men hittade inget. Fångade in och spolade ner varje myra.
Nästa år var det samma sak men inte lika många, då kom Anticimex hit och la nåt jox på vissa socklar inomhus. Det blev bättre men dom försvann inte helt och så här har det nu sett ut varje år och första veckorna i juni dyker dom upp och man kan fånga ca 2-5 per dag men nu kan man också se en liten stig i ena hörnet av huset som ledet ut i gräsmattan och sen försvinner på nåt skumt sätt så det borde vara där dom bor. Misstänker kanske isoleringen som finns i plattan och i hörnen, skulle inte den vara en bra bostad?
Fick tag på en burk Myrr från 70-talet(!) som säkert skulle ha krävt rymddräkt för att få hanteras idag och den har givetvis myrorna rikligt fått smaka på - utan större framgång.

Åkte med några individer till Anticimex för att få dem analyserade och dom har konstaterat att det är just hästmyror.
- Jaha och vad tänker ni göra åt det då?
- Ja...det är svårt att utrota dem och vi tvingas använda allt svagare kemikalier så hittar du boet så har du större chans?
Jag? Jag är väl ingen skadedjursexpert eller har tillgång till deras prylar. Det är väl deras jobb och det dom har betalt för? Att det sen är svårt och tar tid...ja tråkigt, men dom kan ju knappast lasta över jobbet på mig?

Dom lugnande(?) mig med att berätta att för hästmyror krävs det åtskilliga år innan dom gjort permanenta skador på ett i övrigt friskt hus men jag tycker redan det har passerat åtskilliga år nu...
Tipset var att hälla kokande vatten på dem men jag inser att det måste till 10-tals liter om det ska kunna ha nån effekt där långt nere i jorden och all växtlighet runt omkring lär samtidigt få permanenta skador så vad ska man göra och/eller kräva?
Utan att veta såklart så skulle jag tro att de bor utanför huset men tar sig in. De bygger bon i timmer och stockar men även i marken. Timmerstommar kan såklart angripas men det har väl inte du? Hittar du inga utomhus? Det borde gå att lokalisera boet. Nu vet jag inte om de är lika förtjusta i socker som stackmyror men prova att lägga sockerlösning/blöt sockerbit där de finns. Efter några dagar kan de ha upprättat doftspår dit och det blir som en liten myrväg som kanske kan hjälpa till att lokalisera boet.
Hästmyror är inte så trevliga, deras bett gör förbaskat ont. Det är lite som myrornas version av bålgeting. De är i och för sig steklar båda två
 
C
Vi hade nyligen AC på besök för att titta på några myrangrepp, dock inte av hästsort (denna gång). Min uppfattning efter detta besök är att de inte har tillgång till något mer effektivt (när det gäller myror) än de preparat du själv kan köpa i handeln. Och de funkar helt enkelt inte, enligt min, förvisso helt lekmannamässiga, erfarenhet. I synnerhet inte på hästmyror. Det är ju förvisso bra att det inte längre är tillåtet att sprida farliga ämnen i naturen, men när preparaten som får säljas inte fungerar sprids de ju å andra sidan helt i onödan och förmodligen i större mängder.

Jag tror som många andra är inne på att det som gäller är att lokalisera var de kommer i från och sedan avvisa dem handgripligen.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Elda en dag ovan ovanför det misstänkta boet, om det är i gräsmattan. Då lär dom bli stekta.
 
lärjungen
Vi hade ett ganska långt gånget angrepp av hästmyror på vårt hus. En del av källarens takbjälklag hade tagit in vatten i åratal och där hade myrorna pulvriserat det ruttna materialet. Vad värre var hade de också börjat färdas in i huset.

Rev ned hela den del av källaren som var angripen. Eftersom hästmyror utgår från ett moderskepp (huvudbo) och skapar flera satellitbon började jag sedan leta efter möjliga bosättningar. Hittade en rutten dörr som tidigare ägaren haft som vägg till ett vedförråd. Den var full med hästmyror. Eldade upp den omgående. Ca 10 m från huset stod en halvrutten sälg som visade sig också innehålla mängder med myror. Sågade ned, eldade upp och strödde myrgift över stubben. Fick också hem Anticimex som sprutade gift på husknutarna.Dessa åtgärder räckte för att få bort dem helt. Så mitt tips är helt klart att göra allt för att hitta huvudboet och eventuella satellitbon.

Som en sidonotering kan hästmyror angripa friskt virke också, men de dras i första hand till fuktigt trä. Säkerställ att du inte har något fuktskada virke i huset.
 
lärjungen
Angående Anticimex upplever jag att de som åker runt och bekämpar ofta består av sommarjobbande ungdomar som vet mindre om skadedjur än jag.
 
  • Gilla
total
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.