D09
Hejsan

Misstänker att en ev gränspinne är bortgrävd men inte 110% säker än. Har dock inte hittat den och vill gärna ha lite mer kött på benen innan det är dags att pröjsa entreprenaden ( fiber ). Har skickat en anmärkan till bolaget om den ev försvunna gränspinnen men ville undersöka mer.

Jag var inne på att ringa in en firma som varit här tidigare och stakat ut gränsen. De hade en metalldektor, prisma och massa grejor.

Förmodar att det skulle kosta runt 1000 lappen.

Sen börjar tankarna dra åt varför inte köpa en metalldetektor för samma peng och så har man något kvar att leka vidare med. ( japp, känner till tillståndskravet från länstyrelsen )

Men vad för man för mellan 500-1000 kr ?

Barnleksaker eller hobbygrejor som faktiskt fungerar dvs hittar något mindre en bit ner i backen?

Sett att det finns på jula, teknikmagasinet m.m etc men blir osäker på om de mer är anpassade för att hitta ett par nycklar gömda i gräs eller om de kan hitta mynt på 30cm djup..
 
Dem lär ge utslag för mynt på 30cm med känsligheten uppskruvad. Problemet är att man får ofta väldigt mycket andra utslag (järnhaltigt grus, gamla spikar mm).

/Andreas
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Kan man inte hyra en metalldetektor? Verkar onödigt att lägga ut en massa pengar i onödan. Fråga i Facebook-grupper och andra sociala media. Hör med närmaste arkeolog. Kolla på Hygglo.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
T TottoGBG skrev:
Kan man inte hyra en metalldetektor? Verkar onödigt att lägga ut en massa pengar i onödan. Fråga i Facebook-grupper och andra sociala media. Hör med närmaste arkeolog. Kolla på Hygglo.
Borde gå att hyra :) men uppgår kostnaden till halva inköpspriset så köper jag hellre ;)

Inga problem med att köpa beg men de ligger ganska högt i pris ändå :thinking:

Håller på och kollar i området om det finns att låna.
 
Jag hade nog satsat på att hyra in någon som hjälper dig med att hitta gränsmarkeringen.

På jobbet har jag en https://www.bygglaserteknik.se/sv/artiklar/ga-92xtd.html för att leta gränsmarkeringar, ventiler och beteckningar i järn, men den kostar ca 10 000. Problemet är att man hittar mycket annat och för att man inte ska behöva gräva upp halva tomten för vartenda pip man hör kan det vara läge att ta in någon som har lite erfarenhet.

Tyvärr kan jag inte svara på hur billigare metallsökare fungerar.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
De länkade hobbydetektorerna bör kunna hitta ett gränsrör i metall. Dessa ska ju ligga i marknivå eller bara en bit därinunder.
Du vet ju också på ett ungefär var det ska finnas, så med lite tålamod och långsamhet med svepandet av detektorspolen bör du kunna gå i hamn med detta.
Det tar lite tid att hitta rätt inställningar som ger ett stabilt resultat från dessa detektorer.

Uppgifterna om att hitta mynt på 30 cm djup ska tas med en nypa salt. Det krävs semi-professionella grejor för att säkert kunna hitta mynt på detta djup.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Beställde en via Vidaxl

Grabben tycker säkert den är kul efteråt :)

Jag vet på en ca 10m2 vart den ska vara så den borde hittas. :p
 
Innan tillstånd och nu senast avgifter (700 kr/område), var detta en kul hobby. Perfekt att gå en runda på stranden och leta mynt.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Fick hem paketet idag men har inte hunnit testa av den än.

Nu ska man bara lära sig hur alla knappar funkar :/
 
  • Nyinköpt metall-detektor ligger på ett trägolv med synliga reglage och sökspole.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tala gärna om hur det fungerade.
Har själv funderat på att hyra en metalldetektor för att leta efter gränsmarkeringarna vid sommarstället. De har på ett förunderligt vis blivit "osynliga" de senaste åren...
Vi har en granne som gör allt för att gömma gränsmarkeringarna, dubb i berg inom huggna fyrkanter samt rör i mark. Markeringarna har "råkat" sågas av, skottats över med jord och sten och t o m byggts över med, respektive, uthus, badtunna och altan för att vi och övriga kringboende inte ska se att de bygger på eller långt utanför sin egen tomt. Jag har bra hum om var merparten av markeringarna finns, men det är trots det svårt att hitta resterna av avsågade pinnar och rör undet knähögt blåbärsris, sten och mossa.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
D DandrO skrev:
Tala gärna om hur det fungerade.
Har själv funderat på att hyra en metalldetektor för att leta efter gränsmarkeringarna vid sommarstället. De har på ett förunderligt vis blivit "osynliga" de senaste åren...
Vi har en granne som gör allt för att gömma gränsmarkeringarna, dubb i berg inom huggna fyrkanter samt rör i mark. Markeringarna har "råkat" sågas av, skottats över med jord och sten och t o m byggts över med, respektive, uthus, badtunna och altan för att vi och övriga kringboende inte ska se att de bygger på eller långt utanför sin egen tomt. Jag har bra hum om var merparten av markeringarna finns, men det är trots det svårt att hitta resterna av avsågade pinnar och rör undet knähögt blåbärsris, sten och mossa.
Jag har funderat på att slå ner armeringsjärn längs utstakningen dvs som ligger dolda. Då borde man lätt i framtiden kunna söka fram linjen igen. Inte för att jag har grannar som försöker störa ut bef markering utan att det är ett bra komplement om det är väldigt kuperad mark.

Absolut, ska bli intressant att lära sig verktyget och återkopplar så fort jag får en bekräftad träff på röret.

Har ytterligare ett rör i grusvägen som kanske ligger ca 30 cm ner som man borde kunna hitta om verktyget ska fylla sin funktion.
 
Armeringsjärn i backen låter som en bra idé.
Funkar tyvärr inte att göra hos oss, eftersom vi mestadels har berg i dagen.
 
D09
Efter att ha blivit sönderbiten av knott och försökt sig på att laborera med maskinen så får jag äntligen en träff. Hittar ytligt berg och det talar om att röret kan finnas nära och jajamensan :)

Skatten är hittad :)

Försökte mig på för skojs skull att försöka hitta röret som jag vet finns under gruset i vägen men tveksamt om det var en träff trots att jag ände hittade linje från hittat rör och grannens staket.

Ska gräva upp där det gav mikroskopiskt utslag.

Tror jag kan bli bättre på att kalibrera in verktyget med.
 
  • En upptäckt gammal rostig hake i jorden som indikerar närheten till ett nedgrävt rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallletare med utslag vid användning i utomhusmiljö på jakt efter begraven rörledning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
DandrO
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.