Hej,

Här kommer en tråd om vårt projekt med att färdigställa det garage som förra ägaren påbörjade men aldrig avslutade.

Bakgrund:
Lada på grundmur blåste bort för uppåt 20 år sedan.
Förra ägaren gjöt en ny grundmur för att minska garaget (längs en långsida), murade upp nya väggar i leca men sedan tog det stopp. Innermåtten på garaget är 15,5x5,5 m.

När vi flyttade in för 4 år sedan tog jag in en offert från en lokal firma på att bygga ihop garaget med ett mindre förråd samt färdigställa det. De offererade nästan 1,4 MSEK så det hamnade på is...… minst sagt.

Förebild:
Ej färdigställt garage med lecaväggar och en grusplan omgivet av gröna fält och en närliggande byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Att göra med lokal firma:
Gräva ur och gjuta ny isolerad platta
Mura igen öppningen som vetter in mot gården samt montera ytterdörr istället
Höja hitre långsidan med 1 m (mura)
Öppna upp för garageport, 3000x2100, i bortre gaveln
Schakta framför nya garageporten och anlägga grusplan
Gräva ner rör för regnvatten samt dränering längs bortre långsidan (Gräsmattan är ända inpå gamla grundmuren samt i nivå med plattan). Gräva ner och ansluta rören till befintlig brunn som ligger till vänster om det "lilla" garaget/förrådet som syns till vänster i bilden.
Troligtvis putsa utsidan

Andra jobba att lägga ut:
Eldragning
Montering garageport
Installation LLVP

Eget arbete:
Montera pulpettak med takbalkar i limträ med måtten 7000x315x66 mm
Isolering
Råspont
papp
läkt
Takpanneplåt från Mera system i Anderslöv (Anna panna plus rustik som vi har på huset)
Vindskivor
Hängrännor
Ytskikt inne

Lite foton på vad som hänt hittills
Byggprojekt av garage med lecaväggar, grävmaskin och byggmaterial mot landskapsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Påbörjat garagebygge med lecaväggar och ofärdigt tak mot öppet landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grävmaskin och byggmaterial vid halvfärdigt garage med lecaväggar, i landsbygdsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nygrundad garagelada med lecaväggar och isolerad betongplatta under uppbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Halvfärdigt garage med lecaväggar och nygjuten grundplatta under uppbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pågående byggprojekt av garage med lecablocks, ställning och nygjuten betongplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nygrundmurat garage visar konstruktion av isolerad platta med synliga grundmurar och lecaväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gjutform med armeringsnät i ett ofärdigt garage med lecaväggar och installationsklampar på nätet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arbetsplats där en betongbil häller betong i grund till garage, med armeringsjärn och byggarbetare i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggarbetsplats med nygjuten grund och armeringsnät för ett garage, omgiven av lecaväggar och arbetsfolk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyutgjuten betongplatta i ett garage under konstruktion med murade lecaväggar och två arbetare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyggjuten betongplatta i oavslutat garage med blockmurar och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyanlagd betongplatta för garage med arbetare som jämnar ut betongen och lecaväggar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Person i arbetskläder jämnar ut en nyligen gjuten betongplatta inomhus i ett oavslutat garagebygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Delvis byggt garage med lecaväggar, glasblocksfönster och nyligen gjuten betongplatta, omringat av grus och gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här långt hade vi kommit igår kväll. Det dryga är att ett par timmar efter de gjutit i fredags eftermiddag sprang en kattjävel in i garaget och gjorde ordentliga avtryck som det var försent att göra något åt då. Firman skulle fylla i med något bruk och slipa det jämnt med resten av plattan.

En fundering, jag står i valet och kvalet mellan att klä väggarna med osb + gips (11+13 mm) eller enbart plywood 12 mm. Kostnaden blir densamma men betydligt mindre jobb med plywooden samt att jag inbillar mig att den är bättre att skruva i. Någon som har synpunkter på det valet? Garaget kommer användas till en bil samt verkstad för mestadels träarbete.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac och 8 till
  • Laddar…
Har gips i mitt garage, enbart gips ska tilläggas, men jag tänker riva ut det och montera plywood. Gips är ett djävulens påfund i en praktisk/nytto-lokal. OSB funkar ju också, går ju också att skruva i etc, plywood är snäppet bättre att fästa och skruva i, tror det håller lite mer än OSB också, men jag har inga fakta/data att backa upp detta med, bara personliga erfarenheter. Bägge funkar nog bra, men jag hade valt mellan enbart plywood eller enbart OSB. 15mm OSB fungerar nog också kanon, blir lite tycke och smak, en del gillar ju utseendet på OSB bättre än plywood och tvärtom.
 
  • Gilla
Perkemi och 1 till
  • Laddar…
mrVoodoo mrVoodoo skrev:
Har gips i mitt garage, enbart gips ska tilläggas, men jag tänker riva ut det och montera plywood. Gips är ett djävulens påfund i en praktisk/nytto-lokal. OSB funkar ju också, går ju också att skruva i etc, plywood är snäppet bättre att fästa och skruva i, tror det håller lite mer än OSB också, men jag har inga fakta/data att backa upp detta med, bara personliga erfarenheter. Bägge funkar nog bra, men jag hade valt mellan enbart plywood eller enbart OSB. 15mm OSB fungerar nog också kanon, blir lite tycke och smak, en del gillar ju utseendet på OSB bättre än plywood och tvärtom.
Att gips är djävulens påfund håller jag inte med om, det handlar i många fall om brandklassning och det finns det lagar och regler runt beroende på hur många meter det är till nästliggande byggnad.
För att uppnå rätt brandklass måste man inte använda gips men det brukar vara ett av dom enklare sätten.
Så att tipsa folk om att strunta i gips sådär utan vidare tycker jag inte är någon bra ide om man inte har koll på brandklassningen.
Det går som sagt att brandklassa det på andra sätt med tillräckligt tjocka väggar mm med olika sorters panel osv.
Vid en snabb googling hittades detta och visst dom säljer garage men det står lite grovt om vad som gäller och sen handlar det om bestämmelser i din kommun.
https://www.mellbygarage.se/sv/blogg/information/brandskydd-for-garage/
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Jag har satt OSB+Plywood och ångrar helt klart att jag inte satte 12mm eller ännu hellre 15mm plywood.

Om inte bara för att det var ett helvete att spackla och måla gipsen :D
 
Jag hade gått OSB+gips. OSBn ger ett bra grepp när du vill skruva upp saker på väggen och gipset ger dig fördelar vad gäller ytskikt och även brandskyddet som nämnt ovan. Vi har den kombon i vårt bostadshus och jag kan hänga upp precis vad jag vill utan att vara rädd för att det trillar ner och vi lastar våra väggmonterade hyllor med en hel del prytlar, såsom verktyg, färg och annat som väger en hel del.
 
  • Gilla
Empis och 2 till
  • Laddar…
Putsa bara insidan och måla! Eller hade du tänkt att regla upp på insidan, isolera och sedan skivor?

På utsidan en isolerskiva som putsas på för att få upp isoleringen lite trots att du bor i Skåne. 70 mm gör mycket på energiförbrukningen kontra bara Leca!
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
Jag stod inför samma val i min snickarbod. Det slutade med att jag valde 25mm tjockt furugolv på väggarna. Ruskigt stabilt och går att skruva upp även väldigt tunga saker var som helst. Jag är helnöjd.
Välorganiserad snickarbod med furugolv på väggarna och diverse snickeriverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Cykelmarc och 20 till
  • Laddar…
Q quattro74 skrev:
Att gips är djävulens påfund håller jag inte med om, det handlar i många fall om brandklassning och det finns det lagar och regler runt beroende på hur många meter det är till nästliggande byggnad.
För att uppnå rätt brandklass måste man inte använda gips men det brukar vara ett av dom enklare sätten.
Så att tipsa folk om att strunta i gips sådär utan vidare tycker jag inte är någon bra ide om man inte har koll på brandklassningen.
Det går som sagt att brandklassa det på andra sätt med tillräckligt tjocka väggar mm med olika sorters panel osv.
Vid en snabb googling hittades detta och visst dom säljer garage men det står lite grovt om vad som gäller och sen handlar det om bestämmelser i din kommun.
[länk]
Nej, det är helt rätt och riktigt, kanske inte skulle generalisera så, jag tänkte helt ur praktisk/användvänlighet, uppfästning, hyllor, kabelklamring o.s.v. och att det i TS fall rör det sig om beklädnad på befintliga murade väggar vilket borde vara fullgott brandskydd. Och invändigt är väl träskiva också godkänt/ok att använda, även om det ur brandsynpunkt såklart är bättre med gips.
 
Jag hade enbart osb i mitt gamla mc-garage som målades grått.
Osb håller för mycket men ska man upp med något väldigt tungt så ser du ju exakt vart reglarna går då man inte spacklar skarvarna.
12mm k-ply håller för bra mycket mer än osb om du använder rätt skruv.
 
Här var det lite blandade åsikter :)
Brandskyddet är jag inte orolig för iom att väggarna är murad leca som kommer putsas utvändigt. Även bostadshuset och närliggande förråd är murade. Bostadshuset har 20 mm puts, 300 mm tegel, 200 mm leca och slutligen 20 mm puts, totalt 600 mm icke brännbara material.
Firman som gör grund och murning tycker jag ska putsa invändigt med för att spara tid och golvyta. Det blir dock ett helvete med allt som ska upp på väggarna och det är rätt mycket.

Lutar nog åt att köra på enbart plywood som målas vit på 45x45 reglar skruvade i lecan med 5 mm distanser emellan. 45 mm isolering däremellan så kanske man inte behöver isolera utsidan som föreslogs ovanför.

Foto från i morse, snart är den gamla garageporten borta. Blir två lager block till över hela väggen för att jag ska få 14 graders lutning på taket.

Byggplats med murade lecaväggar och byggmaterial som säckar och trä på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson och 1 till
  • Laddar…
Skippa gips på väggarna om du tycker så. Gips är för brandskydd och som fint underlag för släthetsnoga personer...... Tipset på 25 mm trägolv var smart och kanske inte är så mycket dyrare än plywood som jag rekommenderar mer än osb, ger mer fäste för skruvning. Ska du snickra så tycker jag definitivt att köra dubbelgips i taket, för brandskyddet.
 
beroende lite på vad du ska hitta på i utrymmet så kan de vara värt att ge formplyfa en fundering. ger en väldigt lättstädad yta. går att gå lös på med högtrycks tvätten om du så känner ;)
 
Intressant!

Ska följas.
 
Jag hade liggande 22x100 halvrent på 45x45 regler på väggarna i mitt garage som målades vitt. Detta var både snyggt och praktiskt.
 
Hmm, kör man med vanlig ytterpanel 22x120 så blir det ungefär samma pris som 12 mm plywood. Lite mer spik och tid bara men det kanske det är värt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.