Hej

Jag har en ejektorpump som har strulat lite troligen pga kalkavlagringar i tryckvakten.

När jag stängde av pumpen och tappade av vattnet gick trycket ner till noll men sedan började det stiga igen till cirka 2 bar. Jag tappade av igen och vattnet i kranen tog slut. Efter en stund steg vattentrycket igen utan att pumpen var igång.

Någon som kan förklara hur trycket kan stiga utan att pumpen är igång?
 
K Kvarnapajken skrev:
Självtryck?
Hur fungerar det?
 
Jag har grävd brunn som ligger högre än huset så även om min pump är avstängd så kommer det vatten.
Men även i borrade brunnar kan det trycka på underifrån. Endel med borrade brunnar har tillochmed att det rinner ut vatten ur behållet som är över marken.
 
Självtryck är det bästa att ha för då får man vatten även vid strömavbrott :love:(y)
 
K Kvarnapajken skrev:
Jag har grävd brunn som ligger högre än huset så även om min pump är avstängd så kommer det vatten.
Men även i borrade brunnar kan det trycka på underifrån. Endel med borrade brunnar har tillochmed att det rinner ut vatten ur behållet som är över marken.
Jag har borrad brunn som ligger lägre än huset. Ok då är det nog så. Vore intressant att få reda på vad det är för fysikaliska principer som gör att vatten kan tryckas upp ur hålet.
 
Grundvattennivån är inte konstant under mark utan varierar med markhöjd osv, så du kan ju tex tänka dig att du har en grundvattensamling på högre nivå än ditt hål i närheten - då vill vattnet komma ut ur ditt hål.
 
  • Gilla
Kvarnapajken
  • Laddar…
P peter_sweden skrev:
Jag har borrad brunn som ligger lägre än huset. Ok då är det nog så. Vore intressant att få reda på vad det är för fysikaliska principer som gör att vatten kan tryckas upp ur hålet.
Utan att veta så drar jag till med en gisning att man har lyckats träffa en vatten ådra som börjar högre upp än huset och går till borhållet och därav får man ett tryck. Men bara en teori.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Grundvattennivån är inte konstant under mark utan varierar med markhöjd osv, så du kan ju tex tänka dig att du har en grundvattensamling på högre nivå än ditt hål i närheten - då vill vattnet komma ut ur ditt hål.
Ok det låter rimligt, borrhålet är dock torrt och jag bor på en kulle men grundvattenansamlingen kanske ligger en bit bort?
 
  • Torrt borrhål med synliga rör och kablar vid en byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Det har sprängts mycket i området i och med utbyggnad av kommunalt VA. Kanske mitt grundvattenmagasin därmed har förbundits med ett som ligger högre upp?
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.