Halloj,
Försöker få lite kläm på prylar i ett hus vi nyligen flyttat in i. Man har tydligen dragit telekablar från huvudjacket till ett jack i källare och till friliggande garagebyggnad. De sistnämnda sitter kopplade på något vis. Nu har jag kopplat ur dem ur huvudjacket då vi inte har någon sladdbunden telefon eller tele-abonnemang. Så egentligen sitter bara jacket i källaren och i garagebyggnaden ihop.

Nu låter det här säkert väldigt omodernt, men när någon av oss är ute i garaget och inte vill kuta ut i ur och skur och den ena glömt sin telefon i huset, finns det nån möjlighet att koppla in nån slags kortdistanstelefon med hjälp av dessa två uttag? Eller krävs det mer än så för att fungera?

Behöver inte vara något märkvärdigt, bara lyfta på luren och morsa på varandra.
 
Det finns men vad jag förstått så är kvalitén på dom sådär. Hade jag varit dig hade jag köpt en walkietalkie
 
Förr i tiden fanns nåt som hette snabbtelefon. Det verkar inte längre vara på modet...
 
Jag tror det blir svårt att använda befintliga jack. De gamla snabbtelefoner som användes förr i tiden, behövde nog strömmatning via telejacket (precis som vanligt gamla trådbundna). Och det har du ju inte om jag tolkar inlägget rätt. Typ såna här: https://www.tradera.com/item/2939/352916926/lm-ericsson-snabbtelefon-5st

En extra kontantkortstelefon av billigaste modell att lägga i garaget kanske funkar?
 
I vår Ericsson DT260 med 4 DT200-lurar kan man ringa ”internt” och även koppla vidare samtal man tar emot. Det gäller naturligtvis att du har vanlig telefoni på plats.

Edit: ...vilket du inte hade. :surprised:
 
Om jag kopplar på telekabeln på första jacket igen, då borde väl hela nätet få ring-ström igen? Såvida inte Telia börjar gnälla? :)

De har säkert begagnade telefoner nere på loppis, men vet inte om det går att lyfta luren och prata med andra änden utan att ringa menar jag. Ut på telenätet kommer man inte i alla fall.
 
B Bassrunner skrev:
Jag tror det blir svårt att använda befintliga jack. De gamla snabbtelefoner som användes förr i tiden, behövde nog strömmatning via telejacket (precis som vanligt gamla trådbundna). Och det har du ju inte om jag tolkar inlägget rätt. Typ såna här: [länk]
Haha, såna där hade vi i skolan minns jag.


Behöver just inte vara något dyrt och krångligt. Bara så man kan få tag på varandra utan att behöva springa över gården. Ska man ha in Wifi i garaget krävs ju en repeater (tror jag det heter) och då blir det lite mer än rådigt med jobb, tyvärr. Men tanken var god.
 
harry73
Jag tror att man behöver en gammal telefonväxel och då ska deg vata ett stjärnnät
 
N nickspi skrev:
Om jag kopplar på telekabeln på första jacket igen, då borde väl hela nätet få ring-ström igen? Såvida inte Telia börjar gnälla? :)

De har säkert begagnade telefoner nere på loppis, men vet inte om det går att lyfta luren och prata med andra änden utan att ringa menar jag. Ut på telenätet kommer man inte i alla fall.
Låter som om det är tveksamt hur länge det kommer att finnas ström i jacket. Dessutom så behöver du ju ändå ringsignal, så att man vet när man behöver lyfta på luren ;-)
 
S Strontus skrev:
Låter som om det är tveksamt hur länge det kommer att finnas ström i jacket. Dessutom så behöver du ju ändå ringsignal, så att man vet när man behöver lyfta på luren ;-)
Du har en poäng där ;)

Tror jag försöker hitta nån annan lösning. Walkie talkie kanske.

"Hallå, köket anropar garaget, kom!"

"Garaget här, kom"

"Maten är klar, kom"

"Uppfattat, klart slut!"

"Klart slut! Över och ut!"
 
  • Gilla
ådal
  • Laddar…
Två konservburkar och ett spänt snöre?
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.