harry73
Nu hade TS inte en max budget i sin för övrigt höga kravlista, så det är nog inte problemet:)

Var för övrigt i Bosjökloster förra söndagen, och den ligger på strandtomt hyfsat långt från stora vägen med många flera hundra år gamla ekar, den äldsta var upp till 800 år gammal https://skane.naturskyddsforeningen.se/har-ar-skanes-storsta-trad/tusenarseken/
fin natur och pendlingsavstånd till Lund/Malmö.
Kanske man kan riva de gamla byggnader och bygga ett nytt fabrikshus där ;)
 
  • Haha
janusz_w och 1 till
  • Laddar…
harry73
Själv lyckades vi inte med hela ts kravlista.
- Tomten köptes på blocket (check)
- 30 minuter till Malmö, 10 till Lund (check)
- fin natur (på grannfastigheten ligger naturreservat) (check)
- ligger på gränsen till flera olika biotoper (check)
- inga grannar, i allafall i två vädersträck. De andra 2 vädersträck lyckades vi inte med (nästan check)
- flera (nästan) hundra åriga ekar. De äldsta är 60-80 år.
Vi har dock inte strandtomt. Det är något som vi saknar. Vill någon ha gratis fyllnsdsmassor, får ni gärna ta dom från grannens äng (gärna 2-3 meter djup och minst 50×100m)
Fanns det fler krav som jag missade?
Soligt landskap med flera stora, nästan hundraåriga ekar och öppen äng, vilket visar naturen runt fastigheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 9 till
  • Laddar…
J
harry73 harry73 skrev:
Själv lyckades vi inte med hela ts kravlista.
- Tomten köptes på blocket (check)
- 30 minuter till Malmö, 10 till Lund (check)
- fin natur (på grannfastigheten ligger naturreservat) (check)
- ligger på gränsen till flera olika biotoper (check)
- inga grannar, i allafall i två vädersträck. De andra 2 vädersträck lyckades vi inte med (nästan check)
- flera (nästan) hundra åriga ekar. De äldsta är 60-80 år.
Vi har dock inte strandtomt. Det är något som vi saknar. Vill någon ha gratis fyllnsdsmassor, får ni gärna ta dom från grannens äng (gärna 2-3 meter djup och minst 50×100m)
Fanns det fler krav som jag missade?
[bild]
Bara att gratulera!
 
  • Gilla
Vildparti och 1 till
  • Laddar…
J
Om man inte uppfattade ironin så var mitt inlägg lite av en protest mot den bajsnödiga byggnadskultur vi har idag i Sverige. Och svårigheterna i att bygga där man vill. Vi har natur i oändlighet, vi har hav och oändligt antal sjöar. Men inte f*n får men bygga där. Nej då, det är bara att anpassa sig till grusgropen som alla andra idioter. Oliktänkande? Nej, nu får du ta och skärpa dig. Det är bara att anpassa sig! Du ska bo på det sättet vi har bestämt och visst kommer du ihåg att du måste handikappanpassa din jordkällare? All makt till PBL vår befriare!

Sjöarna måste man kunna gå runt, även om inte en j*vel gått där på 500 år så MÅSTE MAN KUNNA GÅ _PRECIS DÄR_ annars börjar Gustav Fridolin att lipa.

Och åkermark och produktionsskog. Oj så fantastisk den är. Helig vare det öppna landskapet ty ingen skola någonsin bygga här amen.

Ironi? Lite... Kanske.
 
  • Gilla
  • Haha
Miss_Spyro och 31 till
  • Laddar…
Lite kan man ändå förstå det, för om det dyker upp hus spridda överallt så kommer sedan kravet på skolskjuts, sophämtning och annan kommunal service som ett brev på posten. Det blir väldigt mycket dyrare för samhället om alla skulle leva så.
 
  • Gilla
PiaHelena och 8 till
  • Laddar…
J Stormfrog skrev:
Om man inte uppfattade ironin så var mitt inlägg lite av en protest mot den bajsnödiga byggnadskultur vi har idag i Sverige. Och svårigheterna i att bygga där man vill. Vi har natur i oändlighet, vi har hav och oändligt antal sjöar. Men inte f*n får men bygga där. Nej då, det är bara att anpassa sig till grusgropen som alla andra idioter. Oliktänkande? Nej, nu får du ta och skärpa dig. Det är bara att anpassa sig! Du ska bo på det sättet vi har bestämt och visst kommer du ihåg att du måste handikappanpassa din jordkällare? All makt till PBL vår befriare!

Sjöarna måste man kunna gå runt, även om inte en j*vel gått där på 500 år så MÅSTE MAN KUNNA GÅ _PRECIS DÄR_ annars börjar Gustav Fridolin att lipa.

Och åkermark och produktionsskog. Oj så fantastisk den är. Helig vare det öppna landskapet ty ingen skola någonsin bygga här amen.

Ironi? Lite... Kanske.
Kunde inte sagt det bättre själv, jag röstar på dig i nästa val!

Har i och för sig redan sjötomt:D, dock finns grannar:(
 
  • Gilla
  • Haha
JohnAnchor och 2 till
  • Laddar…
Hej,
Trevliga funderingar!
Du vill säkert ha el och vatten framme i tomtgräns samt att den fina infartsvägen på något vis hanteras av kommunen eller en väl fungerande samfällighet.
Mitt tips är att du mera specifikt väljer ut några lämpliga områden som har de fundamentala baskraven
1. Lagom långt från en stad som uppfyller dina önskemål
2, Rimligt avstånd till andra faciliteter som skola, systembolag? golfbana, slalombacke etc.
3, titta i plånboken - säg att du har 4 000 000 SEK att lägga på tomten och kanske det dubbla för att få till dit hus inklusive brygganläggning och andra nödvändigheter,
4, Du går till en/flera mäklare i de områden du är intresserad av och säg att du tänker bygga nytt men har en begränsad budget (exempelvis 20 000 000 SEK) och frågar vad mäklaren har att erbjuda eller om mäklaren kanske har några lämpliga färdigbyggda "pinterestobjekt"
Lycka till!
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
J Stormfrog skrev:
Om man inte uppfattade ironin så var mitt inlägg lite av en protest mot den bajsnödiga byggnadskultur vi har idag i Sverige. Och svårigheterna i att bygga där man vill. Vi har natur i oändlighet, vi har hav och oändligt antal sjöar. Men inte f*n får men bygga där. Nej då, det är bara att anpassa sig till grusgropen som alla andra idioter. Oliktänkande? Nej, nu får du ta och skärpa dig. Det är bara att anpassa sig! Du ska bo på det sättet vi har bestämt och visst kommer du ihåg att du måste handikappanpassa din jordkällare? All makt till PBL vår befriare!

Sjöarna måste man kunna gå runt, även om inte en j*vel gått där på 500 år så MÅSTE MAN KUNNA GÅ _PRECIS DÄR_ annars börjar Gustav Fridolin att lipa.

Och åkermark och produktionsskog. Oj så fantastisk den är. Helig vare det öppna landskapet ty ingen skola någonsin bygga här amen.

Ironi? Lite... Kanske.
Jag håller med dig delvis, men just strandskyddet gillar jag. Det är hemskt i Danmark och andra länder där rika människor kan "muta in" varenda strandkant.

Visst, klart det finns sjöar i Sverige där ingen har något intresse av att vandra, men vem avgör det? Länsstyrelsen? Det öppnar för arbiträra regler för var man får bygga.
 
  • Gilla
noupe och 4 till
  • Laddar…
Har man tillåtit bebyggelse så är ju den stranden blockerad för evigt. Så det är vettigt att vara restriktiv. Samtidigt skulle man kunna tillåta mer bebyggelse utanför tomtmark, men då ska det vara tydligt att det är det. Tex bryggor ökar snarare tillgängligheten än minskar den.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Får man fråga vad du har för budget på ditt drömhus.
 
J Stormfrog skrev:
Om man inte uppfattade ironin så var mitt inlägg lite av en protest mot den bajsnödiga byggnadskultur vi har idag i Sverige. Och svårigheterna i att bygga där man vill. Vi har natur i oändlighet, vi har hav och oändligt antal sjöar. Men inte f*n får men bygga där. Nej då, det är bara att anpassa sig till grusgropen som alla andra idioter. Oliktänkande? Nej, nu får du ta och skärpa dig. Det är bara att anpassa sig! Du ska bo på det sättet vi har bestämt och visst kommer du ihåg att du måste handikappanpassa din jordkällare? All makt till PBL vår befriare!

Sjöarna måste man kunna gå runt, även om inte en j*vel gått där på 500 år så MÅSTE MAN KUNNA GÅ _PRECIS DÄR_ annars börjar Gustav Fridolin att lipa.

Och åkermark och produktionsskog. Oj så fantastisk den är. Helig vare det öppna landskapet ty ingen skola någonsin bygga här amen.

Ironi? Lite... Kanske.
I princip håller jag med dig och skulle verkligen uppskatta att bo som du beskriver, men det skulle bli svårt. Om man vill ha närmaste granne på minst en km avstånd, så betyder det MINST 3,14km2 per hus. Sverige har en yta på 450000km2, dvs 143000 hus.

Då bortser jag från kraven på närhet till (stor)stad och sjö.

Låt oss anta att 1/3 av Sverige har pendlingsavasstånd till "vettig" arbetsplats. Då finns det 50000 tomter kvar. Låt oss vidare anta att var femte tomt av de storstadsnära även är strandnära. Då har vi 10000 kvar. Om hälften av dem redan är bebyggda, så har du 5000 tomter att välja på.
Tyvärr tror jag att det blir svårt att klacificera 1/3 av Sverige som storstadsnära, eller 1/5 av den storstadsnära marken som strandnära. En bättre gissning tror jag är 1/6 respektive 1/10.

Då finns det 1000 möjliga tomter.

Skall du dessutom ha flera olika biotoper och hundraåriga ekar, så... :(

Tyvärr ligger inte husen jämt utspridda.
I Skåne, där jag bor, har någon påstått att det längsta du kan komma ifrån ett hus är 800meter. Om det stämmer, så kan du alltså glömma att bli skåning.
Min gissning är att det ser likadant ut i resten av stadsnära Sverige.
Längst du kan komma från ett hus i hela Sverige skall tydligen vara ca 90km, någonstans i Padjelanta, men det blir tufft att få det till stadsnära. Och byggnadslov kan du glömma.

Så, jag tror att du får svårt med din kravlista. Har du otur, så finns det inte en enda sådan plats i Sverige.
Sverige är fullt!!!

/ Hälsningar, Fredrik
 
  • Gilla
  • Wow
Storstadsbo och 2 till
  • Laddar…
Natur och sjöar, speciellt i närheten av större städer, har vi knappast oändligt av,

Om det gick att bygga fritt så skulle nog sjöar nära städer rätt snabbt vara inringade av hus, för att inte tala om hur mycket det skulle byggas i naturreservaten.
 
Fattar att din kravlista osar ironi. Rätt kul faktiskt:D. MEN: länge leve strandskyddet som faktiskt har tillkommit av den orsaken att vi alla ska ha tillgång til sjö- och havsstränder. Allemansrätten är något vi verkligen bör slå vakt om. Tomter kan däremot ligga sjönära, i lite uppdragna lägen men med bra tillgång till stränderna utan att ligga dikt an till en sjö. Jag upplever verkligen inte att kommunerna lusläser PBL, utan tvärt om är mycket selektiva och släpper igenom det mesta.Till sorg för oss som faktiskt tycker att en hel del av regleringarna är bra.
 
  • Gilla
mumiemonstret och 3 till
  • Laddar…
Tyvärr de är riktigt höga förväntningar. Bli inte lurad av bilder. Jag trodde aldrig att pyramiderna hade så många grannar och inte heller effel tornet är gjort av rustig järn utan guld.
 
Redigerat:
J Stormfrog skrev:
Om man inte uppfattade ironin så var mitt inlägg lite av en protest mot den bajsnödiga byggnadskultur vi har idag i Sverige. Och svårigheterna i att bygga där man vill. Vi har natur i oändlighet, vi har hav och oändligt antal sjöar. Men inte f*n får men bygga där. Nej då, det är bara att anpassa sig till grusgropen som alla andra idioter. Oliktänkande? Nej, nu får du ta och skärpa dig. Det är bara att anpassa sig! Du ska bo på det sättet vi har bestämt och visst kommer du ihåg att du måste handikappanpassa din jordkällare? All makt till PBL vår befriare!

Sjöarna måste man kunna gå runt, även om inte en j*vel gått där på 500 år så MÅSTE MAN KUNNA GÅ _PRECIS DÄR_ annars börjar Gustav Fridolin att lipa.

Och åkermark och produktionsskog. Oj så fantastisk den är. Helig vare det öppna landskapet ty ingen skola någonsin bygga här amen.

Ironi? Lite... Kanske.
köp ett hus eller stuga som ligger vid en sjö, riv sedan den och bygg det du vill bygga då rundar du strandskyddet så gör man runtomkring där jag bor, tyvärr ger det dyra tomter 2,5 - 3,5 miljoner för tomten men man får strandtomt eller lägg 10 år på processer och överklaganden. så kom vi över vår tomt då föregående ägare av tomten efter många års kamp äntligen fick sina tillstånd och bygglov så var familjesituatonen förändrad så intresset att bygga var borta, tur för oss som fick bygga ca 20 meter från sjön. och vi fick köpa tomten för 1,3 miljoner visserligen i norrland där vanliga tomter ligger på 2-300 tusen. men vi fick vårt drömboende i en villa vi själva låtit rita upp. total kostnad lite över 5 miljoner.
 
  • Gilla
JohnAnchor och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.