M Marsman80 skrev:
Jag har använt mig av följande firma i Västmanland för betongarbeten och har varit väldigt nöjd. De gör även mönsterbetong (finns bilder på hemsidan): [länk]
Tack för tipset!
En god referens är värd väldigt mycket.
 
harry73
Finns det detaljplan, ska vägen hålla sig inom det som är markerad som gatumark. Det som är tomtmark får de ej inkräkta i. Troligtvis ligger hela din fastighet inom tomtmark, och kan du sätta mur (kan krävas bygglov) på din sida fastighetsgränsen.
 
Jävlar du.. där sa du något.
Det kanske krävs bygglov, det måste jag kolla upp..
Är det samma bestämmelser för murar som för plank?

Men jag ska förtydliga lite.. det är egentligen inte en mur vi ska resa.
Vi tänkte låta gjuta en liten "klack" som är ca 40 cm hög, på vilken vi sedan ska sätta ett 1 m högt järnsmidesstaket.
Krävs fortfarande bygglov tror ni?
 
harry73
Det är ingen mur om den inte behövs för en höjdskillnad mellan båda sidor.
Ibland krävs det mur bara över 0,5 m, ibland krävs det bygglov oavsett höjd.
Du behöver kolla med kommunen angående bygglov
 
  • Gilla
Carl Olov
  • Laddar…
Ja, det är en höjdskillnad på kanske 60 cm från ena hörnet till andra hörnet.
Så till öster blir muren ca 20 cm hög och i väster blir den ca 80 cm.
 
harry73 harry73 skrev:
Det är ingen mur om den inte behövs för en höjdskillnad mellan båda sidor.
Ibland krävs det mur bara över 0,5 m, ibland krävs det bygglov oavsett höjd.
Du behöver kolla med kommunen angående bygglov
Det blev ett inte för mkt där va?
 
Det är inte högsta till lägsta punkt som mäts utan hur hög den är över marken där den delen står. Är det jämnt 40cm uppstick över en sluttning är den 40cm hög.
Handritad skiss visar mätning av ett objekts höjd över en sluttning med konstant höjd angiven med pilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
harry73
K karlmb skrev:
Det blev ett inte för mkt där va?
Tycker du?
det är en mur om den tar upp en höjdskillnad, det är inte en mur om den inte tar upp en höjdskillnad.
 
harry73
Jag är inte expert på detta OCH kommuner har egna regler om vad de anser är staket, plank och mur, så du ska kolla med kommunen, men jag ritade 2 varianter, där den ena borde vara mur enligt mig, och den andre kanske bara tolkas som staket. Illustration av en blå mur med svarta vertikala staketstolpar ovanpå, på grönt underlag, med texten "Mur med staket på???
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Illustration av två grå konstruktioner på grön mark, en mur och en potentiell staketstruktur med frågan "Staket???
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det får nog bli ett samtal till kommunen för att vara på säkra sidan.
Är det kommunen eller Länsstyrelsen man vänder sig till tro?
 
Kommun, maila en fråga till byggavdelningen brukar funka bra i min kommun
 
japp.. jag hittade något som kallas för "Bygglots" i Västerås.
De ska svara på sådana här frågor... antar jag... :)
 
harry73
I västerås får en fristående mur eller stödmur vara max 0,5m hög. På muren får du då sätta staket, men höjden från marken får max vara 1 meter.
Chansen att kommunen ger bygglov för mur eller staket som inte följer dessa regler är liten, och följer de reglerna är det bygglovsfritt.

https://www.vasteras.se/bygga-bo-och-miljo/bygga-nytt-riva-eller-andra/mur-plank-eller-staket.html
Skärmdump av webbsida med information om bygglovsbefriade åtgärder som stödmur och staket enligt Västerås kommuns regler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K karlmb skrev:
Är det någon som reflekterat över de helt astronomiska priserna som verkar råda för marksten. 150 kr/m2 är ju inte ovanligt
Hur är det möjligt att den kostar mer än importerad klinker av hög kvalitet?
I mitt tycke skulle den kosta omkring 20 kr/m2..sedan tillkommer ju mkt arbete också.
Om man skulle gjuta egna marksten 40mm tjocka, så går det åt 3 säckar grovbetong/kvm
kostnad ca 140:- ganska dålig timpeng på att göra egna, och resultatet blir garanterat sämre
än att köpa färdiga.
 
  • Gilla
Mido11
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Tycker du?
det är en mur om den tar upp en höjdskillnad, det är inte en mur om den inte tar upp en höjdskillnad.
Jag kan tänka mig motsatsen...
Varför är det inte en mur om den inte tar upp höjdskillnad? Isåfall skulle ju alla med lite pengar gå runt plank/staketförbudet på viss höjd och bygga en sten-ickemur...
Är det däremot fråga om en höjdskillnad så blir det ju mer som en brant slänt, står förmodligen inget i lagen om hur branta sådana får vara så vertikal slänt är antagligen OK.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.