Jag har ett nytt fritidsbatteri (bly), 72 Ah. När jag fick hem det laddade jag det fullt. Har sedan använt det tills spänningen var 12,2 V. Tog hem det och laddade fullt igen. Nu har jag mätt självurladdningen. Är det normalt att spänningen sjunker så här snabbt? Obelastat, temperatur 20-22 grader.

Datum, tid, spänning.

7/6 04.00 13,82 (Laddaren kopplades bort.)
7/6 13.00 13,53
7/6 22.50 13,48
9/6 04.00 13,46
9/6 14.00 13,42
10/6 00.30 13,39
10/6 14.30 13,36
11/6 01.30 13,40
11/6 18.15 13,29
12/6 00.00 13,28

Mvh

Jonas
 
Det ser normalt ut. Ett fullt 12 V fritidsbatteri ska ha ca: 12,7 V obelastad i vilospänning.
 
Jag skulle säga att du ännu inte har nått vilospänning (runt 12.8v).
Du borde belasta batteriet typ 10 sekunder med 55w lampa och därefter låta spänningen stabilisera sig.
Men siffrorna är höga ändå tycker jag.
Upplever du batteriet som friskt?
Ett åldrande batteri får ökad vilospänning men faller platt vid belastning har jag lärt mig.
 
Ett nyladdat batteri får ytladdning, det är som skummet i ett ölglas ungeffär, det ska sjunka innan man ser riktiga nivån.
Snart planar spänningen ut runt 13volt och ligger still där.
 
Detta är ett fritidsbatteri. Jag har själv sådana i husvagnen och jag är ganska säker på att jag mätte 13.5V (minst 13.2V i alla fall) efter att batteriet stått en hel vinter!

Jag lyckades vid något tillfälle googla mig fram till info runt att vissa fritidsbatterier / celler helt enkelt ligger lite högre än standard blyfria, men lyckades aldrig hitta sidan igen.

Men som andra säger, det är helt normala siffror, kanske speciellt för ett fritidsbatteri!
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Tack för alla svar! Alla verkar vara överens om att allt är som det ska. Då får batteriet gå i arbete istället för till reklamation.

Mvh

Jonas
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Jag skulle säga att du ännu inte har nått vilospänning (runt 12.8v).
Du borde belasta batteriet typ 10 sekunder med 55w lampa och därefter låta spänningen stabilisera sig.
Men siffrorna är höga ändå tycker jag.
Upplever du batteriet som friskt?
Ett åldrande batteri får ökad vilospänning men faller platt vid belastning har jag lärt mig.
Inte ökar väl vilospänningen om batteriet är dåligt? Jag har 180Ah batteri, 2x90, som laddas av en 120w solcell som laddar Automowern, och blir knappt om energi om det är mycket nån dag, samt att det även är standby på natten, de ligger på standby på kvällen på 12.7v, laddaren klipper vid 14.7v., tyngsta veckan så var det på 11.7V.
 
I vetenskapens namn gick jag ut och mätte mitt batteri (inte samma som höll 13.2V tidigare) och det låg på 12.88V en dryg vecka efter att jag kopplat ifrån laddaren, lägre än jag förväntat mig dock.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Inte ökar väl vilospänningen om batteriet är dåligt?
Jag har försökt hitta tillbaks till källan men kan faktiskt inte styrka detta påstående.
Det är många år sedan jag läste detta.
Jag tror att det var någon batterifabrikant eller möjligen Volvos Impact som hävdade detta.
Även egna erfarenheter tyder på detta.
Då jag arbetar med tunga fordon så har våran behållare för uttjänta batterier fått donera många batterier till div fordon som av olika anledningar klarar sig med ett i yrkessamanhang pensionerat batteri.
Mäter man sig igenom en hög med batterier så finner man ofta riktigt friska individer där tvillingsystern (24volt) dött i förtid.
Då har jag noterat att startbatterin med 12,7v är pålitligare än de som börjar skena över 13volt. De är mer upp som en sol och ner som en pannkaka... Även om belastningsprovaren kan visa hyfsade värden.
Min erfarenhet av fritidsbatterin är dock minimal , jag tror dock som tidigare talare att de ligger högre i vilospänning än startbatterier.
Så TS batteri känns helt OK.

Tillägg:
Teorin skulle vara att åldern påverkar batteriets kemi och fysik så att tomgångsspänning stiger i storleksordningen någon tiondels volt och att även den inre resistansen ökar.
Då mäter batteriet OK på voltmätarn obelastad men sjunker fort vid belastning.
 
Redigerat:
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Generellt säger diverse spänningsmätningar inte så mycket. Inget annat än korrekta, avpassade belastningsprov säger något om konditionen om man ska vara noga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.