Jojo. Men jag är kass på lödning.
 
:crysmile:
 
Det fungerar att bara tvinna ihop trådarna också å givetvis krympslang över. Skalar trådarna ca 2cm å tvinna en rak skarv.

Oberoende om man löder, tvinnar, pressar så ska det vara en krympslang med lim man trär över skarven, den bör gå 5-10cm över trådens isolering åt bägge håll.

En krympslang utan lim är bara tät ett tag sedan kryper fukten in mellan tråden och krympslangen pga kapillärverkan.
 
6 st lagningar senare. Bästa känslan.

Blå yta med en grön lagningstejp på, smuts och växtrester runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
Korvgubbe
davidgp davidgp skrev:
Jojo. Men jag är kass på lödning.
Bra läge att öva! Med krympslang över och nedgrävd i gräsmattan kommer det ändå aldrig att synas.
 
Korvgubbe Korvgubbe skrev:
Bra läge att öva! Med krympslang över och nedgrävd i gräsmattan kommer det ändå aldrig att synas.
Visst. Men det skulle bli klart också. :crysmile:
 
Ambivalent Robonect
Skärmdump av gränssnittet för Robonect med meddelanden om ej tillämpade och genomförda ändringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Toomaster och 1 till
  • Laddar…
Hello! Har en R40li som nyligen kommit igång igen efter ett drygt års uppehåll pga att trädgården förra året mest var en byggarbetsplats för tillbyggnad av ett stort uterum. Eftersom gräset förra året blev mer vildvuxet än tidigare samt att gräsmattan tagit stryk av byggnationerna så har gräset på vissa ställen blivit bra mycket grövre. För två år sedan och tidigare när roboten körde kontinuerligt så var det en riktigt fin gräsmatta.

Trots att jag nu sett till att förklippa hela gräsmattan manuellt så har roboten det lite tufft att orka med på vissa ställen där gräset är grövre så även om längden i sig inte borde vara ett problem så tycker roboten att det är för segt och väljer då att avbryta, backa, vända och sedan fortsätta. Troligtvis blir det väl bättre när den har kört ett tag.

Jag undrar dock om ni tror att den där hasplåten skulle hjälpa för detta problemet så att roboten kör mer effektivt och slipper "fastna" i tjockare eller högre gräs? Behöver man också köpa hela kitet (på denna länken) eller är räcker det med utvalda delar för att komplettera befintlig knivskiva etc?

Min robot är ganska orginal förutom ett relativt nytt batteri med större kapacitet och självklart helt nya knivar. Den är ca 5 år gammal (har firmware 4.02) men har bara körts "på riktigt" i ca 2-3 somrar totalt tror jag. Kan komma ihåg fel men jag tror det är knappt 2000 timmar klipptid totalt.

Nästa fråga är om ni tycker att det är värt att investera i andra tillbehör/mods som Robonect och snurrhjul? Har själv saknat framför allt att kunna få meddelande om roboten fastnat någonstans och liknande men samtidigt har jag fått tips om att göra en enkel lösning med magnetkontakt på robot och laddstation som sedan kan varna om roboten ej varit dockad på X antal timmar.
 
Da kit is da shit - du behöver allt.

Robonect är jättebra, bästa investeringen sedan robotgräsklipparen ;)

Jag har också fixat roterande bakhjul vilket har sparat hörnen på min gräsmatta, som med det släpande bakhjulet helt gick sönder.
Gardena uppfattade trenden, som är störst i Tyskland, och implementerade roterande bakhjul på den (relativt) nya Sileno City- och Sileno Life-serien. (Jag råkar ha köpt en City, den väntar i lådan).
 
  • Gilla
johan63 och 1 till
  • Laddar…
Då återstår ju bara frågan om det är värt att lägga totalt nästan 3000kr på att uppgradera en robot som har ett par år på nacken... :)

En hasplåt får det nog bli oavsett då roboten lär må bra av den...

Jag har delvis läst, delvis skummat igenom de flesta inläggen här i tråden och förstår att du som håller på med kodning för hemautomatisering älskar Robonect men själv tröttnade jag lite på Home Assistant-grejen när min installation med HA/hass.io rasade på min RPi i våras. Men om man inte orkar koda loss (är utvecklare i grunden så kunskapen finns där men inte orken när man har tre barn och X antal andra sysselsättningnar, hehe), vad är det för funktioner som faktiskt gör den värt priset på nästan 2000kr?
 
Nu är hasplåtskittet beställt. Tack för tipset om rabattkoden, var ju ändå ganska hygglig rabatt på 30 EUR. Får klura lite på om det är värt pengarna :)
 
  • Gilla
kardborren
  • Laddar…
J jooh skrev:
Då återstår ju bara frågan om det är värt att lägga totalt nästan 3000kr på att uppgradera en robot som har ett par år på nacken... :)

En hasplåt får det nog bli oavsett då roboten lär må bra av den...

Jag har delvis läst, delvis skummat igenom de flesta inläggen här i tråden och förstår att du som håller på med kodning för hemautomatisering älskar Robonect men själv tröttnade jag lite på Home Assistant-grejen när min installation med HA/hass.io rasade på min RPi i våras. Men om man inte orkar koda loss (är utvecklare i grunden så kunskapen finns där men inte orken när man har tre barn och X antal andra sysselsättningnar, hehe), vad är det för funktioner som faktiskt gör den värt priset på nästan 2000kr?
Läs om features på deras sajt. Men kort sagt; din klippare kommer att kunna mkt mer sen.
 
  • Gilla
jooh
  • Laddar…
davidgp davidgp skrev:
Läs om features på deras sajt. Men kort sagt; din klippare kommer att kunna mkt mer sen.
Ett MÅSTE till robotgräsklippare !!!
 
  • Gilla
davidgp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.