... kortfattat:

Div. små VVS-jobb i villa under 2019 (dvs inte mycket materialkostnad) vid 3-4 tillfällen.

Räkning kom och betalades... men utan Rot-avdrag.

Fråga:
"Har jag inte rätt till Rot-avdrag?"

Svar:
"Jo, men då tar vi ut en administrationskostnad 500 kr + moms".

Får en hantverkare göra så?
Flera här som känner igen liknande?
 
Helt enligt reglerna. Ftg har rätt att ta ut en skälig ersättning för admin.
Företaget har förövrigt ingen skyldighet att jobba med ROT.
 
Bra betalt för att fylla i tre uppgifter på blankett.
Företaget kanske vill mörka inkomsten för Skatteverket.
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Man kan inte kräva att de ska administrera ROT. Så de kan ta vilka avgifter de vill.
 
Har ni anlitat dem flera gånger och tänkt fortsätta Får man väl be dem göra det utan kostnad, annars var det sista gången du anlitade den firman.
 
  • Gilla
Plaskdammen
  • Laddar…
tttomten TomasJor skrev:
Helt enligt reglerna. Ftg har rätt att ta ut en skälig ersättning för admin.
Företaget har förövrigt ingen skyldighet att jobba med ROT.
Det är enl. SKATTEVERKET företagaren som skall ansöka om ROT-avdrag.
 
E evertb skrev:
Det är enl. SKATTEVERKET företagaren som skall ansöka om ROT-avdrag.
Jo, privatpersonen kan väl inte göra det. Därmed inte sagt att företagen MÅSTE göra det. De kan väl välja att avstå att erbjuda den servicen till sina kunder, eller ta bra betalt för den, men då får de kanske räkna med att tappa privatkunderna (som kanske är målet ibland).
 
  • Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
wildeside
På mindre arbeten tar jag ut en administrationskostnad för rot eftersom jag måste lägga ner arbetstid och ökad bokföringskostnad med fler verifikationer.
 
  • Gilla
stefan57 och 1 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Jo, privatpersonen kan väl inte göra det. Därmed inte sagt att företagen MÅSTE göra det. De kan väl välja att avstå att erbjuda den servicen till sina kunder, eller ta bra betalt för den, men då får de kanske räkna med att tappa privatkunderna (som kanske är målet ibland).
Läs på Skatteverkets hemsida!
 
jag jobbar själv m admin för fakturering där kunder har rätt till ROT-avdrag.
Kan det vara så att dom tar en avgift för att dom måste göra om fakturan i efterhand?
Vi har inte möjlighet att ringa runt till alla kunder och fråga om dom vill ha ROT... det bästa är att alltid att lämna alla uppg till hantverkaren som gör jobbet så är allt klart sen.
 
N Neta68 skrev:
jag jobbar själv m admin för fakturering där kunder har rätt till ROT-avdrag.
Kan det vara så att dom tar en avgift för att dom måste göra om fakturan i efterhand?
Vi har inte möjlighet att ringa runt till alla kunder och fråga om dom vill ha ROT... det bästa är att alltid att lämna alla uppg till hantverkaren som gör jobbet så är allt klart sen.
"Fråga om de vill ha ROT"
Finns det någon som Inte vill ha ROT?
 
E evertb skrev:
"Fråga om de vill ha ROT"
Finns det någon som Inte vill ha ROT?
Ja klart det finns. Beror ju på hur mycket skatt man betalar. Kan ju bli restskatt. Förstår verkligen alla vad roten innebär för den egna skatten ?
 
  • Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
Kunden måste lämna personnummer och fastighetsbeteckning till oss.. så han måste ändå säga till.
 
R RoBo skrev:
Ja klart det finns. Beror ju på hur mycket skatt man betalar. Kan ju bli restskatt. Förstår verkligen alla vad roten innebär för den egna skatten ?
Konstigt resonemang!
 
Idag damp fakturan från elektrikern ner. Ingen rot. Tror inte att vi diskuterade det alls. Nu behöver jag snart en elektriker på nytt, och fakturan bli säkerligen en nolla dyrare. Förstår att det blir extrajobb för att jag ska få tillbaka 3-400kr, men jag tycker att företag borde vara tillräckligt service minded att i alla fall fråga om rot, om inte när de arbetar så innan fakturan skrivs. Annars väljer jag ett annat företag nästa gång.
 
  • Gilla
krzysgro och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.