Hej!

Jag har ett enplans myresjöhus byggt 1987. Nu håller jag på och planerar för ett taklyft, på offerten jag fick av bygg firman, så skriver de att " beställaren ansvarar för att ytterväggar och hjärtvägg tål belastningen"

Hur vet man det?? Det bli ju större tyngd på ytterväggarna  i och med att taket blilr större och tyngre. Från 27grader till 45 grader. Klarar det den viktökningen?

Och hjärtväggen, hur tar man reda på ifall den är bärande? Och om den inte är bärande är det ett stort jobb att fixa det?
 
Du kontaktar en konstruktör. Denne kan räkna på lasten, samt kolla upp huruvida hjärtväggen är bärande.
 
När det gäller ytterväggarna hade jag gärna sluppit att anlita en konstruktör...
Hade velat ha svaret att "det finns inget enplanshus från myresjö som inte klarar den viktökningen"  :) eller åtminstone är vägen uppbyggd så och så, då håller det.....
 
Det handlar bara om innerväggen! Den får ju belastning från bägge halvorna Hur är den grundad?
/S
 
Vet inte.... Hur tar man reda på det?
 
Om Du ändrar till 45 graders taklutning och lägger på ett mellanbjälklag är det ju inte bara ökad last p.g.a. större tak. Det är ju framför allt tyngden av mellanbjälklaget och lasten på detta som tillkommer.

Innerväggarna vid 27 gr. taklutning är inte bärande då sådana takstolar är fribärande fackverkskonstruktion.
Innerväggen måste således absolut förstärkas för att klara den ökade lasten. Det krävs ett kraftigare regelverk. Hur det är med ytterväggen kan jag inte uppskatta, men troligen använde man samma typ av vägg oavsett taklutning. De kan dock bevövas förstärkningar på de ställen där det kommer en bjälke i mellanbjälklaget över ett fönster och eventuellt även på de ställen där bjälke inte kommer mitt över en stående väggregel.

Varför inte ringa till Myresjöhus huvudkontor och fråga en konstruktör?
 
Jag har pratat med Myresjö ,men det är svårt att få tag i rätt person....

Nu ska de i alla fall skicka lite papper till mig, hoppas att de ger mig svar på mina frågor.

Men ett enplans hus med 27 graders tak har aldrig bärande inneväggar eller?
 
varför skulle inte huset kunna ha bärande innerväggar?
 
Byggfirman har säkert bra kontakter med någon konstruktör, fråga firman.

Innan du får gå igåmg med bygget så (tror jag) att du måste redovisa bärighetsberäkningar vid bygganmälan. Du måste alltså anlita en kontruktör ialla fall.
 
Har nu fått reda på att det inte är bärande inneväggar på min husmodell.

Verkar inte som att jag behöver visa några bärighetsberäkningar vid bygganmälan. Kanske olika beroende på vilken kommun det är?

Har även pratat med Borka och Åtvidaberg (taklyft företag) de bekräftade att min modell inte hade bärande innevägg, det var väldigt vanligt och inga problem att förstärka. De körde någon variant med stål balk och sedan stålplattor på betongplattan eftersom den inte heller är anpasssad för en bärande vägg. Väggarna står inte direkt på betongplattan utan på spånskivor som ligger ovanpå plattan, men det var tydligen inga problem att gå igenom ända ned till betongplattanplattan med med förstärkningen. Låter komplicerat, men de uppsakttade kostnaden till att förstärka väggen till cirka 20000:-
 
Sonander har ett rätt modernt hus som han gjort taklyft på. Där finner du lite bilder på balkar och dylikt som krävs för att förstärka kåken när man sågar bort befintlig takstol och lägger på en ny våning från borkas/åtvidabergs.

http://www.sonander.nu/

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.