Är det någon som har erfarenhet av vindslägenheter ?

Styrelsen i min förening har ventilerat tanken på att sälja en del av vinden i syfte att bekosta en allmän omdaning av vindskontoren. Ytan till vindslägenheten tas från att det i dag finns en mittkorridor över hela vinden som är 4 meter bred.

Om vinden ska säljas ska det vara till någon som redan bor i huset och som kan göra en vindsetagelägenhet av utrymmet. Vi har ingen hiss och ingen möjlighet att installera någon heller.

Jag har börjat undersöka hur mycket det kostar och vilka som har erfarenhet av vindsbyggande.

Vet någon något om arkitekter, byggkonsulter, byggfirmor, kostnader för inköp av råvind och för byggandet ??

ALLA upplysningar uppskattas !!!!
 
Har en granne som byggt på råvind, vet inte så mycket annat än det han sagt. Tror han gav runt 8000 kvm för råvind (norrmalm), men i det ingick att han fick bekosta ny ventilation till hela fastigheten då den gamla var monterad just på vinden + att han fick ombesörja flytt av vindsförråden till källaren. I övrigt vet jag att det var väldigt bråkigt med bygglov för takkupor, de fick inte vara stora - typ en meter breda bara.
 
Hej AnnikaJ

kommer kolla din tråd i framtiden om du får intressanta svar då vi själva funderar på vindköp!

lycka till!
 
AnnikaJ skrev:
Är det någon som har erfarenhet av vindslägenheter ?

Styrelsen i min förening har ventilerat tanken på att sälja en del av vinden i syfte att bekosta en allmän omdaning av vindskontoren. Ytan till vindslägenheten tas från att det i dag finns en mittkorridor över hela vinden som är 4 meter bred.

Om vinden ska säljas ska det vara till någon som redan bor i huset och som kan göra en vindsetagelägenhet av utrymmet. Vi har ingen hiss och ingen möjlighet att installera någon heller.

Jag har börjat undersöka hur mycket det kostar och vilka som har erfarenhet av vindsbyggande.

Vet någon något om arkitekter, byggkonsulter, byggfirmor, kostnader för inköp av råvind och för byggandet ??

ALLA upplysningar uppskattas !!!!
Det första du gör är att kolal att du får bygglov med kupor och grejjer. Sedan kan jag säga att en vind är svindyr att inreda... En orsak är att du måste dimensionera för stegljud vilket på en vind följer nybyggnadsnormer. Blir dyrt kanske runt 1500-2500 /kvadrat i värsta fall.... Takkupor går lös på runt 35000 styck med plåt och allt inne jobb med målning och hela faderullan.... SEdan kan du lätt skissa på en kostnad på ungefär 10000kr/kvadrat i arbete och materil utöver vad jag just nämnt... Totalt skulle jag gissa på att hela produktionen kostar ca 15000 kr/kvadrat. Det är dyrt att producera inne i stan. Du måste ha en hiss alternativt hyra mobilkran x antal gånger.

Jag vill inte skrämmas bara tala om verkligheten...Och det finns en byggfirma tror det är Metrolit tror jag de heter som gör vindsvåningar på totalentreprenad...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.