É
Om jag bygger ut huset med de bygglovsbefriade 15m2 som kom med attefallsreglerna, vad händer om ett par år när en ny detaljplan med generösare byggregler börjar gälla? Kommer då attefallsutbygnaden påverka framtida bygglov?

Säg att nuvarande regler tillåter 100m2 som huset redan är. Jag bygger ut med bygganmälan 15m2. Får då ett hus på 115m2. Sen kommer ny DP som tillåter 150m2. Får jag bygga ut ytterligare 50m2 eller blir det bara 35m2 då?
 
Spontant är min bedömning att du får bygga ytterligare 50m2 eftersom 15m2 är beviljat som bygglovsbefriat, finns diariefört som det och inte är kopplat till detaljplanen.
 
É
Ok det jag oroade mig mest för är att jag inte skulle kunna komma upp i 165m2 totalt, men det skulle väl vara ologiskt när man tänker efter. Helst vill jag ju kunna bygga 50m2 i ett skede med. En annan skrev att i värsta fall kanske man måste söka i två steg (han tog bort inlägget här av nån anledning innan jag hann kommentera). Först 35m2. Sen attefall igen kanske? Skulle inte förvåna mig av intrycket jag fått hittills av kommunen. Är det generellt oklart hur det går till måste jag förstås höra med kommunen.
 
É ÉlPontus skrev:
Ok det jag oroade mig mest för är att jag inte skulle kunna komma upp i 165m2 totalt, men det skulle väl vara ologiskt när man tänker efter. Helst vill jag ju kunna bygga 50m2 i ett skede med. En annan skrev att i värsta fall kanske man måste söka i två steg (han tog bort inlägget här av nån anledning innan jag hann kommentera). Först 35m2. Sen attefall igen kanske? Skulle inte förvåna mig av intrycket jag fått hittills av kommunen. Är det generellt oklart hur det går till måste jag förstås höra med kommunen.
Min bedömning är att det ska vara ok att bygga så totalarean blir 165m2 då 15m2 är utanför detaljplan och det finns beslut på det. Så utifrån detaljplanen har du fortfarande bara byggt de 100m2 som den tillåter, tillåter detaljplanen 150m2 bör du får bygga 150m2 utan att de bygglovsbefriade spelar in.

Blir det en diskussion om att du först måste bygga 35 och sedan ansöka om nya 15 m2 skulle jag argumentera för att det enligt lagstiftningen får vara högst en tillbyggnad enligt PBL 9 kap 4b §. Och detta är utanför detaljplanen, oavsett om du redan utnyttjat byggrätten enligt detaljplan eller ej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.