Hej!

Har ingen avfuktare i krypgrunden men funderar på att skaffa en sorptionsavfuktare. Är dock orolig över att den skall låta mycket, både från avfuktaren och utblåset på utsidan.

Ni som har avfuktare installerade, hur upplever ni ljudnivån? Vilken modell har ni? Någon som isolerat extra mot ljudet?

Funderar på corroventa ctr tt2 eller acetec evodry pd då dessa kan skapa undertryck vid eventuella radonproblem efter igensättning av kattgluggarna.

Edit: Isoleringen i aktuellt bjälklag är gissningsvis ca 200mm (hus från år 2000). Evodry pd, räcker kapaciteten för eventuellt radon tror ni?
 
Redigerat:
Jag har en Acetec sorptionsavfunktare, och den låter. Som en fläkt ungefär. Hörs helt klart i rummet ovanför där den är monterad, men det beror nog lika mycket på att den sitter i konsoller som är monterade i bjälklaget. Om man ställer den på "marken" på något isolerande/ljuddämpande (typ cellplast) så låter den mindre.
Tror det står i monteringsanvisningen att den inte bör monteras under sovrum etc.

När det gäller ljudet från utblåset så låter det ju enbart när den avfuktar. Jag har gjort missen att sätta utblåset under en altan, så på sensommaren/tidig höst när jag helst sitter på altanen och det är som fuktigast i luften går den mest. Kan störa mig lite grann på ljudet, men värst är att den pytsar ut luft som luktar mindre trevligt, dvs. fuktig krypgrund.

EDIT: Vet inte om senare modeller av Acetec har möjlighet att låta utblåset gå hela tiden, min PD400 har INTE det. Har du problem med radon är det ju helt klart bra, men då bör du se till så grunden är tät utifrån, och undertrycket drar ner luft från huset, snarare än uteluft.
 
Tackar :) vad har du för isolering i bjälklaget ovan?

Någon mer som vill dela med sig?
 
200 mm stenull...

Första steget för dig är väl att mäta fukt (och radon kanske?)....
 
Har acetec evodry pd, kör undertrycksfläkten hela tiden + avfuktning.

200mm mineralullisolering + 70mm cellplastskivor istället för trossbottenskiva.

Hör den inte alls där den står under vardagsrummet. Den står på en stenskiva i grunden.
 
N Niklaspe skrev:
Har acetec evodry pd, kör undertrycksfläkten hela tiden + avfuktning.

200mm mineralullisolering + 70mm cellplastskivor istället för trossbottenskiva.

Hör den inte alls där den står under vardagsrummet. Den står på en stenskiva i grunden.
Tackar! Låter det något på utsidan av huset?
 
Typ ingenting, förutom då den kör avfuktningssekvensen hör man ett blåsande ljud. Annars grundläget på fläkten låter knappt något.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.