Jag har en kap/ger-såg som under vintern har blivit utsatt för vatten, vet inte i vilken omfattning. Den har nu stått på tork i några månader.

Är den bara att kassera? Kan jag mäta på något sätt om motorn har klarat sig? Eller vågar jag koppla in den och se vad som händer?

Mvh

Jonas
 
hsd
Är den torr nu ,vänd den åt vardera sidan och uppochne ,och klingan går runt så koppla in och prova lyssna om den låter rätt ,lukta efter bränd lukt
Egentligen bör den servas och smörjas men det blir dyrt
 
Den är fullständigt torr nu. Trots rost, så fungerar alla rörliga delar. Inga oljud eller tröghet när jag manuellt roterar klingan. Det är framförallt motorn jag är orolig för. Tyvärr är jag tvungen att prova den inomhus i lägenhet, så det är inte så roligt om den skulle börja brinna.

Mvh

Jonas
 
Jag hade testat den, risken att den skulle börja brinna är minimal.
Det som kan vara fel är att det är kortslutning i den efter ev korrosion.
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
hsd
Kör igång, skulle det vara något så ryker det ett tag innan det eventuellt börja brinna
 
Lindningarna i motorn är lackade så de tål en del vatten och är det bara rent vatten så blir det inte kvar något när det har torkat.

KÖR

Protte
 
Det är ett halvårs regnvatten filtrerat genom ett tak som under den här perioden endast bestod av råspont.

Ingen kommer ihåg en fegis, så jag kör helt enkelt.

Tack för hjälpen!

Mvh

Jonas
 
L Lilak skrev:
Eller vågar jag koppla in den och se vad som händer?
Jag säger som alla andra, naturligtvis ska du testa!
 
Kör, men se till att du snabbt kan dra ur sladden ur vägguttaget OM det mot all förmodan skulle hända något annat än att säkringen går..
 
Jag är ledsen om jag gör någon besviken, men ingen magisk rök har uppenbarat sig. ;)

Nu är det bara att vänta och se hur länge den håller.

Tack!

Mvh

Jonas
 
  • Gilla
ToRy och 1 till
  • Laddar…
Jag är klart lättad att du fortfarande lever efter mitt ”KÖR”

Protte
 
  • Gilla
Lilak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.