Om ni tar en utflykt ut i naturen, hur brygger ni kaffe?

  • Antal röster
    112
Termos!

Blir det strömavbrott hemma, får det bli snabbkaffe på spritköket.
 
Vi har en kaffepress som vi fick i bröllopspresent som enbart används vid just strömavbrott då jag tycker den är lite meckig att göra rent. Annars har vi kaffe i termos från bryggaren om vi ska ut i skogen eller kokekaffe om vi ska vara på samma ställe hela dagen, t.ex. plantera skog eller så. Om man värmer upp termosen med varmvatten innan man slår i kaffet så håller den värmen någon timma längre.
 
Mikael_L
jsiei97 jsiei97 skrev:
Konstaterar att kokekaffe är det näst vanligaste alternativet.
Blir lite nyfiken, hur brygger ni för att för det gott?
Koka upp vatten.
Ta av från värmen precis när det börjat koka ordentligt, skeda genast i rätt mängd kokmalet kaffe.
Låt stå och sjunka, rör ev om lite lite typ 30 sek efter att kaffet blev tillsatt.

Alltså, håll inte på och värm, koka upp igen, eller röra och ha sig hela tiden. Då drar man bara fram onödigt mycket beska, vilket kokkaffe redan har tillräckligt av.
Kokande vatten - ta av från värmen - i med kaffet - låt sjunka - drick och njut av fjällvärldens storhet.
 
  • Gilla
jsiei97
  • Laddar…
Hos oss är det kokkaffe som gäller i alla lägen både hemma och ute...... men personligen dricker jag inte kaffe.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kokande vatten - ta av från värmen - i med kaffet - låt sjunka - drick och njut av fjällvärldens storhet.
Och kaffet ska vara av grovmalen sort antar jag?

Tror jag ska sätta mig och testa lite här hemma.
 
Mikael_L
Ja kokmalet är grövre malt.
 
  • Gilla
jsiei97
  • Laddar…
Fast sumpen sjunker snabbare om man antingen häller i en skvätt kallvatten eller sätter i en bit torkat fiskskinn innan man sätter kaffepannsmössan på pannan och låter det stå och sjunka.
 
Fiskskinn kör jag alltid med. Jag brukar åka ner till kajen vid Axmar brygga minst en gång per sommar och samla ihop skräpfisken dom slänger. De spiggar och mörtar som är någorlunda stora kan man fjälla och flå och skinnet spänner man ut med björkslanor och låter det torka. Sen klipper man upp skinnet i lagom stora bitar så har man så man klarar sig till nästa sommar.
 
  • Gilla
fiskbuggaren
  • Laddar…
B Bassrunner skrev:
Blir det strömavbrott hemma, får det bli snabbkaffe på spritköket.
Annars kan man förbereda sig genom att frysa in kokande vatten så behöver man bara tina det vid strömavbrott. :thinking::oops::rolleyes::lying:
 
  • Gilla
  • Haha
antett och 4 till
  • Laddar…
Ja det är väl enklare att värma upp det när det är kokat en gång:rofl:
 
På dagsturer brukar jag köra med bryggkaffe i termos. Vid längre utflykter med övernattningar men även vid veckolånga fisketurer med stugboende brukar jag köra snabbkaffe, tycker det funkar och det har liksom blivit en smak som "hör till" dessa semestrar!
 
C
En bra prep är att göra sig av med ett beroende av en substans som kan bli svår att få tag på vid en kris och som inte ens kan odlas i Sverige. Har man beroendet påverkas man negativt av bristen men utan beroendet klarar man sig lika bra ändå. Det är en prep som jag har lyckats med (genom att aldrig låta mig bli beroende). Det är även bra för handelsbalansen före krisen.
 
Kaffeberoendet är väl lite överdrivet. Jag upplever vanan att ta en varm kopp som starkare än själva kaffet. Man klarar sig utmärkt utan kaffe även om dagen känns like kal
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Kaffeberoendet är väl lite överdrivet. Jag upplever vanan att ta en varm kopp som starkare än själva kaffet. Man klarar sig utmärkt utan kaffe även om dagen känns like kal
Utan kaffe hade inget fungerat, är själv väldigt beroende av kaffe, dricker mycket per dag.
 
Om du inte dricker kaffe, hur lång tid tar det tills du klarar dig utan besvär?

Dricker också mycket men klarar mig ganska bra utan också
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.