M
Hej,

Håller just nu på att planera vårt hönshusbygge. Detta är tänkt att bli ca 6m2 och planen är att isolera såväl väggar som tak för att undvika att vatten och annat fryser vintertid.
Väggarna är tänkt att isoleras med 90mm isolering och invändigt målad osb för att hålla ner kostnaden.

Vad gäller taket så kommer det att bli ett sadeltak med nockbalk istället för vanliga takstolar. Utvändigt har jag tänkt mig råspont, papp, läkt och betongpanna (material över från garagebygge) så det matchar befintligt hus och garage.
Som det ser ut så kommer jag att ha 2 ventiler i ena änden och en ventilfläkt på motsatt vägg för att få bra luftutbyte invändigt plus ett öppningsbart fönster. Det kommer ju sannolikt ändå bli stundtals en del fukt invändigt som jag inte vill diffunderar upp till takisoleringen och orsakar problem.

Nu till min fråga till alla experter här på forumet.
Hur isolerar jag taket på bästa sätt för att undvika fukt och mögelproblem? Behöver jag ha någon luftspalt eller kan jag lägga isoleringen direkt mot råsponten och sedan plast och innerst osb skiva. Vad tror ni blir bästa lösningen?
 
Lägg en ångöppen duk på takets råspont så behöver du inte någon luftspalt.
Och strunta i plast i tak och väggar. Hönshuset kommer inte att värmas upp, det är onödigt.
Och om det blir lite is på vattenskålen någon gång gör det inte någon skada.
Men OSB, med sin ojämna yta, kanske inte är idealisk väggbeklädnad.
Vi har råspont i väggar och tak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.