Gråmålad skylt på vägg med texten "SV 15,6" i relief.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Denna skylt sitter på vår fasad.
Någon som vet vad den innebär?
 
Servisventil. Den ska visa avstånd/läge för avstängningsventil för vatten skulle jag säga.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
Servisventil med avstånd till den.

Edit: pucktvåa
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Toppen, tackar.
Är det något som är värt att spika upp på den nya fasaden nu vid fasadbyte?
 
Den dagen någon vill stänga av vattnet till fastigheten är det bra att skylten finns där.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac och 1 till
  • Laddar…
Vet inte om det är något man behöver ha kvar faktist? Vet många som tagit bort dom vidd ommålning, panelbyte etc
 
  • Gilla
LoveLudvig och 1 till
  • Laddar…
Jag som jobbar i branschen blir överlycklig varje gång jag hittar en sådan bricka när jag letar efter ventiler och brunnar. Kan ibland lägga timmar på att hitta ventiler och brunnar då väldigt liten andel av våra ventiler och brunnar är inmätta med större noggrannhet.

Även för dig som fastighetsägare är det bra att veta var ventilen är den dagen du har läcka i huset och ventilerna vid vattenmätaren kärvar och inte går att stänga. Nu vet jag inte hur det ser ut hos dig men ofta är ventilerna dessutom överfyllda och dolda. Ska man då gå med sökare och leta kan det bli många gräva gropar med diverse armeringsjärn och annat som man hittar innan man hittar ventilen. Se bara till att skruva upp den på samma plats, den anger riktning, avstånd och vad för typ av anordning det är, i ditt fall servisventilen.
 
  • Gilla
  • Wow
HasseTeknik och 8 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Ett lite bredare begrepp är distansskylt och den är faktiskt ofta obligatorisk hos vissa nätägare beroende på var man bor.
 
  • Gilla
Videoten
  • Laddar…
Tackar för samtliga svar.
Jag polerar upp skylten och monterar den på samma plats men på den nya panelen.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 6 till
  • Laddar…
Jag har ”renoverat” min skylt med ny färg, tiden har tärt på den sedan 1967.

Nyrenoverad blå skylt med texten "SV 1414" på en rödmålad trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Protte
 
  • Gilla
  • Wow
Johan 81 och 28 till
  • Laddar…
V Videoten skrev:
Toppen, tackar.
Är det något som är värt att spika upp på den nya fasaden nu vid fasadbyte?
Det tycker jag.
 
Vill minnas att de där skyltarna ursprungligen hade en klarblå bottenfärg, och sedan siffror och ram i obehandlad metallfärg.
 
Avloppsbrunnar har gul bottenfärg, åtminstone i Umeå
 
Vi använder följande färger:
Blått vatten
Röd/brun avlopp
Gul tryckavlopp
Grön dagvatten

De allra flesta jag känner till använder röd/brun/gul till avlopp. Vill man inte lägga tid på att putsa upp dem går det säkerligen lätt att ringa till VA-avdelningen så stansar de upp en ny bricka med korrekt uppgifter.
 
Hej,
Var köper jag nya siffror alternativt hel skylt?
/J
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.