Jag håller på att planera bygget av en pergola (utan tak) på altanen och har stött på några frågor:

1: pergolan kommer stå mot en vägg. Bör man fästa en bärlina för taket i fasaden eller ska man bygga den fristående?

2: Hur fäster jag bäst stolparna i altanen? Håller såna stolpskor man skruvar fast i golvet eller bör man sänka ner dom under trallen och dra fast dom i altanens bärlina?


Tacksam för all input :)
 
Håller just nu på med ett pergolabygge. I mitt fall fästes bärlinan i fasaden för att slippa stolpar vid husfasaden. För stolparna är det utgrävt och plintar med gjutning. Tycker det ser renare ut när stolpen ”försvinner” ner i trallen.
 
  • Gilla
backstrom82
  • Laddar…
Mycket är en utseendefråga när man bygger en pergola, men det finns några praktiska aspekter att tänka på.

Det är inte så bra att skruva en bärlina direkt i en träfasad eftersom det blir en fog som kan samla fukt. Måste du göra det så använd distanser så att fukten kan vädra ut.

Även om du binder ihop stolparna med överliggare av olika slag, så är en stolpkonstruktion aldrig helt stabil. I stället för att behöva tillgripa diagonaler är det snyggare att spänna in stolparna nertill ordentligt. Då duger inte skruvfästen.
 
  • Gilla
backstrom82
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Mycket är en utseendefråga när man bygger en pergola, men det finns några praktiska aspekter att tänka på.

Det är inte så bra att skruva en bärlina direkt i en träfasad eftersom det blir en fog som kan samla fukt. Måste du göra det så använd distanser så att fukten kan vädra ut.

Även om du binder ihop stolparna med överliggare av olika slag, så är en stolpkonstruktion aldrig helt stabil. I stället för att behöva tillgripa diagonaler är det snyggare att spänna in stolparna nertill ordentligt. Då duger inte skruvfästen.
Då tar jag nog och sätter stolpar in mot fasaden för att slippa skruva i den och drar fast dom i altanens bärlina med vagnsbultar.

Tack för svaret!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.