O
Hur mycket grundarbete behövs det egentligen på en befintlig garageuppfart med grusbeläggning ifall jag skall lägga marksten istället.

Marken är stenhård och det är bra avrinning. Inte minsta tillstymmelse till vattenpölar eller hjulspår. Funderar på om det räcker med att skrapa av det översta lagret, gå över det med markvibrator och sedan fylla på med sättsanden och sedan lägga stenen på det, eller är det verkligen nödvändigt att gräva upp 25-35 och grunda med makadam och 3 cm sättsand?
 
Det här är en vanlig fråga som är omöjlig att svara helt rätt på.

Antingen gör man om allt och vet att det är ordentligt, eller så chansar man och får i värsta fall göra om det. Vet du vad som finns i marken idag? Är det gjort i modern tid? Har du ”köpemassor” i uppfarten så hade jag nog chansat och gått den lätta vägen.

Det viktiga är att du inte har några större stenar(bumlingar) i marken. Dessa kan frysa upp på vintern och även om det inte syns i en grusad uppfart syns det tydligt i en plattläggning.
 
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
O Steamboy skrev:
Hur mycket grundarbete behövs det egentligen på en befintlig garageuppfart med grusbeläggning ifall jag skall lägga marksten istället.
Får jag fråga hur du gick tillväga och hur resultatet ser ut idag? :) Jag har samma fråga nämligen.
 
O
M Maria_B skrev:
Får jag fråga hur du gick tillväga och hur resultatet ser ut idag? :) Jag har samma fråga nämligen.
Det återstår att se. Det kom grävning för kommunalt V/A, fiber och en ny elservis i mellan. Marken visade sig bestå av bra grus och natursten i varierade storlekar. Har tagit en del tid för det att sätta sig igen. Får se om det hinns med den här sommaren eller inte, men i så fall återkommer jag med före/efter bilder.
 
  • Gilla
Maria_B
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.