Har en Husqvarna QB 6263i diskmaskin som när man startar den så larmar den efter några sekunder först i40 sen blir det i00 det är då bara att slå av den för att starta den på nytt och då går den i gång och diskar.
Har googlat på i40 och det verkar vara tryckvakten, tog lös den och kollade slangen som var helt ren, blåste i slangen mot baljan och det var helt öppet men det är blir fortfarande samma fel när jag startar den.
Någon som har tips på vad det kan vara? Har jag missat nåt eller kan tryckvakten vara trasig.
 
R
DM brukar tömma i första läget , gör den det ? häll vatten i maskinen och prova om den tömmer
är det stopp någonstans så larmar den nog
Orsak , något i pumpen som stoppar upp , skit i utslangen , skit i silen i maskinen
Tömmer den så är det säkert en givare som bråkar
 
A
Alltid byte av tryckvakt vid denna indikering
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
Tack för snabba svar pumpen tömmer som den ska så jag ska beställa en ny tryckvakt.
 
Har ny bytt ut tryckvakten men felet kvarstår.
Man startar maskinen det blir error efter några sekunder då visas först i40 i ca 3 sek sen blir det i00
 
A
hej
det var märkligt
fick du den nya pressostaten som monteras annorlunda dvs utan den vita plastadaptern?
det enda jag kan tänka mig då är att du måste spola (varm) vatten i slangen mot brunnen och att det inte räckt med att blåsa.
slangen skall sitta på brunnen och du tar loss den vid tryckvakten.
hitta på feltema en plastslang 8mm och tryck in den pressostatslangen den andra änden monterar du på diskblandaren.
öppna hastigt varmvatten kranen några gånger och kolla i maskinen om det kommer fram en massa gegga.
spola inte för länge för då kan den bli överfylld
 
  • Gilla
hemmabygg123 och 1 till
  • Laddar…
Nu blev det åka av jag gjorde som du sa electroluxaren och spolade varmvatten in i brunnen och hjälp vad det kom gegga.
Jag tog våtdammsugaren och sög upp vattnet med körde igenom säkert 20 liter varmvatten och nu blev det succé maskinen blev som ny.
Tack så väldigt mycket för tipset electroluxaren.:ok:(y)
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
Hade samma problem och nu funkar min diskmaskin igen. Kostnad lagning, 34kr.
Stort tack för tipset!
 
  • Lutad diskmaskin under bänk visar öppet serviceutrymme med synliga kablar och rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Instämmer med föregående talare.

Tack och bock!

/m
 
Jag har en Electrolux diskamaskin (IKEA RENODLAD) med felkod i40. Har följt div trådar här men blir inte klok på vilken slang som många rengör och får ut gegga. Kan någon förklara mer exakt?

Tycker mig ha lokaliserat tryckvakten och tagit bort den men ser ingen slang i närheten - i synnerhet inte med slangklämma. Tack på förhand!
 
Eller ska jag köpa en ny tryckvakt direkt? Varifrån? (Lite drygt med leveranstiden...kanske bara ska köpa en ny maskin?)
 
A
Hur gammal är den?
Beställ på electrolux.se det är snabbast.
 
electroluxaren skrev:
Hur gammal är den?
Beställ på electrolux.se det är snabbast.
Den är typ 4 år. Blir som sagt inte klok på vilken slang som många rengör och får ut gegga. Om "bara" det är felet? Kan någon förklara mer exakt?

Tack på förhand!
 
Jag la upp en bild på hur det såg ut på min DM. Som du ser så har jag kopplat på en extra slang för att spola rent slangen som går till brunnen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.