Hej!

Andra tråden jag skapar idag, men frågan ska nog ha en egen tråd.

Om man som privatperson med hemmabruk som avsikt får en pryl, i detta fall en slags ugn, skickad till sig från USA men där ugnen inte har CE-märkning/godkännande, kan det bli problem i/med tullen? Vad tror ni? Någon med erfarenheter?
 
Inte med tullen om innehållsdeklarationen och värdet är rätt.
Sedan kan ju vissa myndigheter ha åsikter om någon/något (sakskada) skadas av ugnen.

Protte
 
Ingen erfarenhet, men det skall inte vara ngt. problem.

Men just en ugn från just USA, är kanske inte så lyckat. Den vill med stor sannolikhet ha 116V istället för 230V. Och skall du ordna en transformator för så stora effekter som en ugn brukar förbruka, så bli den dyrare än ugnen.

Jag är osäker på om ditt försäkringsbolag kan ha synpunkter ang. saknad CE märkning.
 
Mikael_L
Utan CE-godkännande så får du åtminstone inte sälja den vidare, jag tror inte ens du får skänka den.

Men annars tror jag det är OK för helt eget privat bruk.


Nåja, jag är en aning ute i tassemarkerna och gissar, men tror att jag har någorlunda rätt här.
 
  • Gilla
Alltgår
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Ingen erfarenhet, men det skall inte vara ngt. problem.

Men just en ugn från just USA, är kanske inte så lyckat. Den vill med stor sannolikhet ha 116V istället för 230V. Och skall du ordna en transformator för så stora effekter som en ugn brukar förbruka, så bli den dyrare än ugnen.

Jag är osäker på om ditt försäkringsbolag kan ha synpunkter ang. saknad CE märkning.
Precis man får tänka på det med försäkringen. Men den ska stå i ett garage och användas under övervakning så det bör gå smärtfritt. Är ett stort/seriöst märke så kvaliteten är nog ok.

Ugnen är på 240 volt (som även jänkarna använder i viss omfattning) och funkar på både 50 och 60 Hz, så bör ju gå.
Specifikationssida för en 240 volt ugn inklusive mått, maxtemperatur, elektriska krav och säkerhetscertifieringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Bullarna lär ju bli färdiga fort i 1204 grader, iaf...antar den är för att värma nitar eller liknande?
 
Härdugn för knivblad?

Protte
 
CE-märkning behövs, vad jag vet, bara om man 'sätter produkten på marknaden'. Dvs ska du använda den själv så behövs det inte.
Däremot måste ju produkten så klart vara säker och anpassad efter vårat elnät etc, annars kommer t ex försäkringsbolaget kanske att ha synpunkter den dagen nånting händer.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Härdugn för knivblad?

Protte
Japp, det stämmer bra.
 
Låter ju allt som allt som att detta skulle kunna gå i hamn, tack för era svar!
 
Tänkte på det där att ugnen är specad till 240 volt som standard. Det är väl inga problem att köra den i Sverige, vi har väl "220 v +/- 10%"? Vill bara dubbelkolla med er som har stenkoll, lite svårt att byta ut ugnen sen liksom ☺️
 
Är inte amerikanarnas "240 volt" mellan två faser, inte mellan fas och nolla som vi har här? Kanske inte påverkar?
 
Mikael_L
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Är inte amerikanarnas "240 volt" mellan två faser, inte mellan fas och nolla som vi har här? Kanske inte påverkar?
Jo (oftast), men inget som påverkar, det är exakt likadan sinusvåg.

Det har dock lite betydelse för designen av elsystemet, men inget som märks för användaren som pluggar in en apparat.

50 vs 60 Hz kan också spela roll, beroende på om frekvensen används på något vis inne i apparaten (typiskt klockradio och TV), men även att transformatorer och annat som inbegriper magnetfält och magnetmaterial kan bli magnetiskt mättat.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.