Höjde varvtalet något nu och det blev en klar skillnad! Tack som tusan Pappanille
 
A Argastesnickaren skrev:
På en Klippo med Honda motor som jag hade för många år sen så var där två hål i blecket där fjädern satt.
Har ju faktiskt gjort en film på det där!
 
A Aleks_t skrev:
Höjde varvtalet något nu och det blev en klar skillnad! Tack som tusan Pappanille
Kul att det blev skillnad! Varsågod!
 
Låter mer? Andvänder du inte hörselskydd? Det gör jag alltid när jag klipper.
 
Är det skadligt att köra för högt varvtal?
Min Husqvarna med Briggs motor går väldigt orent och puttra och ryker på normalt varvtal. Om jag höjer upp det så den varvar rejält och låter därefter så går den mycket renare. Dock så är jag lite orolig att motor inte pallar med det där i längden..
 
S StevieGee skrev:
Är det skadligt att köra för högt varvtal?
Min Husqvarna med Briggs motor går väldigt orent och puttra och ryker på normalt varvtal. Om jag höjer upp det så den varvar rejält och låter därefter så går den mycket renare. Dock så är jag lite orolig att motor inte pallar med det där i längden..
Spela in en film på vad du tycker är normalt varvtal......och visa här.
 
S StevieGee skrev:
Är det skadligt att köra för högt varvtal?
Min Husqvarna med Briggs motor går väldigt orent och puttra och ryker på normalt varvtal. Om jag höjer upp det så den varvar rejält och låter därefter så går den mycket renare. Dock så är jag lite orolig att motor inte pallar med det där i längden..
Hur höjer du varvtalet? Jag tror inte att det är en omedelbar risk att motorn skadas. Men givetvis sliter det att tokvarva ofta. Det finns bättre metoder för att få den att gå rent. Det är inte med gasen man bäst trimmar in förgasare. Hur gammal är den? Äldre motorer har ofta en skruv för att justera förgasaren. Den kan du prova att skruva på om den finns. Skruva bara lite i taget och lägg på minnet hur den stod när du började. Nyare motorer går ofta inte att justera. Då kanske förgasaren behöver skruvas isär och rengöras. Hur ser tändstiftet ut.
 
A Avemo skrev:
Hur höjer du varvtalet? Jag tror inte att det är en omedelbar risk att motorn skadas. Men givetvis sliter det att tokvarva ofta. Det finns bättre metoder för att få den att gå rent. Det är inte med gasen man bäst trimmar in förgasare. Hur gammal är den? Äldre motorer har ofta en skruv för att justera förgasaren. Den kan du prova att skruva på om den finns. Skruva bara lite i taget och lägg på minnet hur den stod när du började. Nyare motorer går ofta inte att justera. Då kanske förgasaren behöver skruvas isär och rengöras. Hur ser tändstiftet ut.
Jag är inte så hajj på det här med motorer, men försöker att lära mig. Så ursäkta mina målande beskrivningar.

Vet inte hur gammal motorn är. Har ärvt maskinen och hittar ingen märkning.

På förgasaren sitter det två reglage. Ett som styrs utav gasvajern och ett fjäderbelastat reglage. Det är väl det fjäderbelastade som styr varvtal vid belastning? Vet inte vad det heter.
Detta reglage kan man justera bottenläget på med en justerskruv.
Skruvar jag den längst in då är fjädern mindre spänd och motorn varvar väldigt högt även utan belastning.
Skruvar jag den till mitten bluddrar motorn och går ojämnt.
Skruvar jag den längst ut så dör motorn utan belastning.

Jag har köpt ett nytt tändstift som jag ska byta idag.
 
S StevieGee skrev:
På förgasaren sitter det två reglage. Ett som styrs utav gasvajern och ett fjäderbelastat reglage. Det är väl det fjäderbelastade som styr varvtal vid belastning? Vet inte vad det heter.
Detta reglage kan man justera bottenläget på med en justerskruv.
Skruvar jag den längst in då är fjädern mindre spänd och motorn varvar väldigt högt även utan belastning.
Skruvar jag den till mitten bluddrar motorn och går ojämnt.
Skruvar jag den längst ut så dör motorn utan belastning.
Posta en eller ett par bilder på förgasaren. Det finns en varvtalsregulator på motorn. Det är den mekanism som gasvajern är kopplad till. Det fjäderbelastade reglaget är själva gasspjället. Skruven du beskriver ställer tomgångsvarvtalet genom att ställa hur öppet spjället är som minst. På äldre motorer finns det ofta en skruv till som justerar blandningen.

Dessa motorer är enkla. Det innebär två saker. För det första är det normalt att de inte går helt rent. För det andra brukar det vara ganska enkelt att få dem att gå hyfsat. Det är tre saker som går att titta på. Här ordnade i enkelhetsordning.

1. Titta på tändstiftet. Är det svart? Är det beläggningar på det? Nu hade du ju redan köpt ett nytt. Prova att byta. Men ser det befintliga bra ut borde det inte vara ett problem.

2. Förgasaren. Äldre motorer har ofta en justerskruv förutom tomgångsskruven som sagt. Om det saknas kan förgasaren behöva skruvas isär och göras ren. Blås ur alla gångar och munstycken med tryckluft. I en del förgasare finns ett membran som kan åldras om spricka. Det kan då behöva bytas. Kontrollera att alla tätningar sluter tätt så att inte luft kan läcka vid sidan om förgasaren.

3. Är det beläggningar inne i motorn? Ta av topplocket och rensa bort alla beläggningar. Kontrollera att ventilerna är rena och sluter tätt. Det sistnämnda är bra att kolla när toppen är av. Men ditt problem beror troligen inte på ventilerna.
 
Här kommer två bilder.
Efter att ha bytt tändstift så går den genast mycket jämnare.
Dock så börjar den att bläddra så fort man drar ner det minsta på gasen. När den blöddrar så svänger reglaget (vit pil) från min till max även utan belastning.

På förgasaren låg det en lös liten fjäder, se rosa pil. Vad är den till och hur ska den sitta?

Det finns vad jag kan se tre justerskruvar.
Orange, blå och gul.
Jag har bara skruvat på blå än så länge. Effekten av att skuva på den är att det vid tomgång blir högt varvtal inåt och lågt varvtal utåt.
Vad har orange och gul skruv för funktion?
Gul verkar bara påverka hur spänd fjädern är till reglaget (vit pil).
 
  • Förstoring av en gräsklippares förgasare med markerade detaljer: en vit pil visar på reglaget, en rosa pil på en lös fjäder, och smuts runt mekanismen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förgasarinställning med färgmarkerade justerskruvar och lös fjäder på motorutrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fjädern är en del av varvtalsregulatorn. Så den gula skruven justerar troligen just varvtalsregulatorn. Den blå skruven har du redan identifierat vad den gör. Det syns dåligt på bilden, men är den orangea skruven en justerskruv? Alltså att det sitter en fjäder på den så att den kan stanna i valfritt läge. Om så är fallet kan det hjälpa att skruva på den. Börja med att skruva den i botten och anteckna hur långt du fick skruva in den så att du efteråt vet var du började. Skruva sedan tillbaka den till där den stod, starta motorn och skruva försiktigt på den när motorn går. Inte mer än 1/4 varv åt gången. Ibland får man kompromissa eftersom olika lägen ger den bästa gången vid varm respektive kall motor eller vid belastning respektive tomgång. Den lösa fjädern kan jag inte säga var den bor.
 
Frågar väl vidare i tråden. Har höjt varvtalet på min Excellent SH med Hondamotor. Men tycker att den drar iväg lite snabbt på självdriften. Finns det något sätt att sänka hastigheten på klipparen.
 
Om det är samma drivsystem som vår Klippo så finns det i praktiken inget du kan göra för att förändra drivhastigheten.
Kräver mycket arbete för att göra någon form av nedväxling av drivning.
 
MultiMan
Redigerat:
Näe, inte två hastigheter på en SH. Jag tror en nedväxling likt det du länkar till är enda möjligheten om man både vill ha högre varv och lägre fart. Dock ser det inte ut som SH är i listan (men drivningen från vevaxeln sker på liknande sätt dock).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.