B bingoberra skrev:
Ett tips är ”gräsarmering”, finns i plast eller betong. Vi har lagt betong-varianten. Det är som stora gatsten i block om 4 som man lägger sandblandad jord emellan och låter gräset gro :) Finns många olika mönster/varianter förutom vår, men vi valde den för den passar vårt hus bäst enligt oss :) Tänkte skriva mer om detta i vår projekttråd men har inte kommit dit ännu, det blev precis klart :-D
B bingoberra skrev:
Ett tips är ”gräsarmering”, finns i plast eller betong. Vi har lagt betong-varianten. Det är som stora gatsten i block om 4 som man lägger sandblandad jord emellan och låter gräset gro :) Finns många olika mönster/varianter förutom vår, men vi valde den för den passar vårt hus bäst enligt oss :) Tänkte skriva mer om detta i vår projekttråd men har inte kommit dit ännu, det blev precis klart :-D
Hur fungerar det vintertid när snöplogen kommer ?
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Vi planerar att använda oss av "stämplad" och färgad markbetong på våran uppfart och yta mellan garage och hus. Har ledsnat på hur marksten och plattor beter sig efter ett tag. Skall dessa sättas på "rätt" sätt bör man följa Stockholms Stads Tekniska Handbok (fanns på nätet förr). Där var kravet asfalt av typen AG under sättsanden för att undvika sättningar. Kolla gärna på YT, där finns flera filmer om hur markbetong läggs, även kommersiela fastighetsägare använder sig av denna metoden inom Sverige. Sökmotor gav flera träffar på företag i Sverige som sysslar med detta.
 
Grus jag har lite för svårt att komma förbi hur det alltid måste krattas för att vara snyggt, är dom små hamnar dom alltid i skon, låter och är jobbigt att gå på. Dessutom växer det lätt ogräs och är hemskt att skotta snö på
 
  • Gilla
Cancerman_777 och 1 till
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Du var tvåa på den bollen ;) men vad fick ni ge per kvm?
Ca 250 kr per kvm för gräsarmeringen (materialet i sig). Svårt att sätta en siffra på totalen inkl. arbete med underlaget etc. för det var en del av hela uppfartsaffären inkl. kallmurar, gräsmatta osv. men inte dyrare än annan marksten och man slipper tänka på ogräs eftersom gräs och grönska blir en del av hela "setupen" så att säga :) Passar oss perfekt eftersom vi har en ganska vildvuxen och "sommarängsbetonad" bergstomt i övrigt!
 
Mjölsered Mjölsered skrev:
Hur fungerar det vintertid när snöplogen kommer ?
Vi har ingen snöplog på uppfarten, varken kommunal eller egen :) Underlaget dränerar bra tack vare sand/jord-mixen mellan stenarna och skulle det bli en vargavinter så får vi köra snöslungan om det inte räcker med att sanda, inte värre än på vanlig gatsten som jag ser det (hade vi på förra huset). Men vi får väl se i vinter :)
 
  • Gilla
Johny_S
  • Laddar…
Vi har varit i samma sits som er. Vi hade en stor grusad uppfart på 200 kvm och höll på att bli vansinniga på allt ogräs som växte där och allt grus som letade sig över på fel ställe. Så tillslut slog vi till och lade marksten. Vi fick ge 1250 kr/kvm och det sved men vi är mycket nöjda. Ogräset försöker vi hålla borta genom att sopa basisk fogsand över stenarna någon gång per säsong. Efter 2 år ser det lika fint ut som när det var nylagt, endast lite gröna strimmor här o var. Från att ha varit den risigaste uppfarten i området är det nu lätt den allra stiligaste.
 
  • Gilla
TPettersson och 1 till
  • Laddar…
L larsa_n skrev:
Skrev detta i nån annan tråd för ett tag sen.. men nåt att utgå ifrån
Jag betalade 440 kr/m2 inkl allt. En garageuppfart på 95 m2 i Linköping. I det ingick också att riva bort en stubbe och göra underarbetet på en carport om 15 m2. Fick vänta ett halvår på att maskinerna var lediga, men lätt värt det sett till jobbet de gjort. Offerterna jag tog in låg mellan 400-600 kr/m2
Plattor eller asfalt?
 
D dulle85 skrev:
Plattor eller asfalt?
Asfalt
 
harry73
Kör med gräsklipparen över gruset, då blir det likt en gräsmatta förutom där du går eller bruka köra
 
hsd
Jag har, tyvärr, samma problem med grusgångar, markduk under gruset, gräs och ogräs växer som f-n och det enda jag kan göra är att rensa å rensa å rensa...
Använder ett rensjärn som jag trycker under gruset och kapar/drar upp eländet som växer genom markduken -det hela är ett riktigt träningspass
Har provat med olika medel för att döda växtligheten före rensning men det är lika jobbigt att rensa dött som friskt
 
  • Gilla
TobbeP
  • Laddar…
Hade kontakt med en firma igår om att lägga mönstrad (stämplad) betong.
Enligt den killen så finns det risk för "sprängningar" (sprickor) i den mönstrade betongen vintertid pga allt vägsalt man drar in med bilen. Så han rekommenderade vanlig betong som man sågar (för att förhindra sprickor) och räfflar (för att det inte ska bli lika halt).
Stämplat betong ca 750 kr/kvm
Vanlig betong ca 475 kr/kvm
Rimligt?

Och jag vill dessutom passa på att tacka för alla bra inlägg.
Det är så många bra saker som skrivs så jag har inte tid att besvara vart och ett.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
T TPettersson skrev:
Hade kontakt med en firma igår om att lägga mönstrad (stämplad) betong.
Enligt den killen så finns det risk för "sprängningar" (sprickor) i den mönstrade betongen vintertid pga allt vägsalt man drar in med bilen. Så han rekommenderade vanlig betong som man sågar (för att förhindra sprickor) och räfflar (för att det inte ska bli lika halt).
Stämplat betong ca 750 kr/kvm
Vanlig betong ca 475 kr/kvm
Rimligt?

Och jag vill dessutom passa på att tacka för alla bra inlägg.
Det är så många bra saker som skrivs så jag har inte tid att besvara vart och ett.
Om det är mönsterbetong vi pratar om, så snacka med en firma som jobbar med det. Det gör uppenbarligen inte personen du var i kontakt med. Salt och dylikt är inga som helst problem om man beställer rätt betong, det hjälper station dig med. Inte heller sprickor är ett problem om det armeras korrekt.
De första krympsprickorna är svåra att undvika, men det är de alltid oavsett storlek och typ av betong. Dock så syns de ändå inte sen på just mönsterbetong.

Däremot kan borstad yta vara ganska snyggt också enligt mig, och passar sig bra på utomhusytor som riskerar att bli hala och blöta vintertid. Det blir lite av en budgetvariant till mönsterbetongen då man kan göra lite valfria mönster och riktningar när man borstar.
 
  • Gilla
TobbeP
  • Laddar…
Korrekt!
Han var ärlig med att de inte har gjort mönsterbetong förut, p.g.a problem med att hitta rätt sort betong.
Men jag fick ett gott förtroende för honom och de är i kontakt med en betongleverantör som kan tillhandahålla en betong som fungerar, dock ville han prova att göra ett eget projekt hemma hos sig själv först.
 
Eriksgatan
T TPettersson skrev:
Enligt den killen så finns det risk för "sprängningar" (sprickor) i den mönstrade betongen vintertid pga allt vägsalt man drar in med bilen.
Salta inte på era uppfarter! De är alltför dyra investeringar för att korrodera i förtid. Vägsalt m.m. ger missfärgningar och dessutom förstör saltet växtlighet som suger åt sig saltlaken, speciellt vintergröna barrväxter är känsliga och kan lätt dö.
Nedan ett jättebra tips som fick vi från en trädgårdsmästare på en av Sveriges mest kända nöjesparker som har markbetong nästan överallt. Vi har använt detta miljövänliga alternativ under tre vintrar nu och det är superbra. Man behöver heller inte sprida ut nytt om och om igen som med salt utan man får friktion så länge det inte kommer ett rejält hällregn som spolar bort "gruset". Det suger också upp den saltlake som följer med bilarna, är helt ekologiskt och skadar varken markbetong, växter eller våra hundars tassar.(y) https://ecoconcept.se/halkbekampning
 
Är det någon som reflekterat över de helt astronomiska priserna som verkar råda för marksten. 150 kr/m2 är ju inte ovanligt
Hur är det möjligt att den kostar mer än importerad klinker av hög kvalitet?
I mitt tycke skulle den kosta omkring 20 kr/m2..sedan tillkommer ju mkt arbete också.
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.