nzsc
Jag håller på och byter ut ursprungliga fönsterbänk till smalare sådana. Dessa är av granit eller marmor och vilar på vanliga hyllkonsoler. Även konsolerna måste bytas ut till smalare sådana.

Problemet som uppstått är att en skruv som håller ena konsolen i mitten sitter så långt ner bakom element att det omöjligen går åt komma åt den, som jag ser det, utan att demontera ner element.

Hur fasiken gör man detta på korrekt sätt? Det kanske är en fråga för VVS:are snarare än någon annan, om man nu inte ser något annat lämpligare alternativ.

Det gäller en bostadsrätt och huset är byggt på sent 50-tal. Elementen är därmed lika gamla. Dessa fungerar felfritt, så de har jag inte tänkt byta ut. Termostatventiler är MMA, utbytta några år sedan.
 
  • Hyvelkonsol fastskruvad bakom ett äldre element med skruven svåråtkomlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Granitfönsterbänk stödd av hyllkonsol ovanpå ett vitt radiator-element i ett hem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit radiator med termostatventil, synliga rör och vägg där fönsterbänk har tagits bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmerör och termostatventil nära golv och vägg, svårtillgänglig skruv synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett element med en svåråtkomlig skruv bakom, som kräver demontering för åtkomst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har samma problem och mina fönsterbänkar är av eternit (av modell svart fejksten) så jag vill gärna ta bort dem genom att bara lossa konsolerna från väggen, och som du helst utan att ta bort radiatorn. Ingen aning om hur man ska göra men dela gärna med dig om du hittar en bra metod eller verktyg.
 
nzsc
Ja, tanken bör väl gå åt att man snarare byter ut fönsterbänk/fönsterbräda och/eller konsol än att man byter ut radiator/element. Förstår inte riktigt hur de som satt upp det här tänkt och vad som snurrat i deras huvud.

Uppenbart är väl att de först satt upp konsoler samt fönsterbänkar och därefter monterat elementen.

Men, men... Kommer jag på någon lösning som fungerar hojtar jag till! Samma sak gäller dig ;)

Vill ogärna demontera radiator för jag är rädd att det kommer vatten. Någon röris får gärna hojta till, t.ex. @Krilleman :p
 
A
Böjbar skruvmejsel? Men ser ut att vara svårt att komma åt ändå.
Kan du kapa av befintlig konsoll på plats med metallsåg så att den passar nya djupet?
 
Om du kapar konsollen till lämplig bredd/längd med vinkelslip kan den få sitta kvar.
 
nzsc
Njaa, böjbar skruvmejsel skulle kanske kunna funka, men skruven sitter åt som satan. De lättåtkomliga har jag slitit huvud på och lyckats ta loss med blod, svett och tårar. Då har jag försökt använda mig vanlig skruvmejsel och skruvdragare. Fick använda bits monterat på momentnyckel för att få loss vissa skruvar. De har suttit där i 60 år trots allt!

Att kapa konsolerna vore kanske ett lämpligt alternativ i början. Men jag har lyckats få loss 14 av totalt 16 st konsoler redan. I och med att det enbart är 2 st kvar är det därför inte något alternativ.

Det är så smalt utrymme baktill, mellan radiator och väggen, och dessutom något indraget, att det inte går att få dit vare sig en liten vinkelkap eller tigersåg för att skära av skruvhuvudet och låta skruven sitta kvar.
 
Du skulle inte kunna greppa med en lämplig tång?
 
nzsc
Nä, skruven är med kullrigt huvud och enkelspår. Går inte att greppa huvudet korrekt med en tång. Inte minst pga utrymme.
 
Hade nog gått om inte konsolen var ivägen (såg jag nu)
Ner med ett bågfilsblad?
Handhållen bågfil med orange och grått bågfilsblad, isolerad på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Kan du såga av skruven mellan vägg och konsoll med ett tunt sågblad?
Edit: fast då sitter halva skruven kvar. Är det ett problem?
 
Såga av konsolen upp till och lossa sen skruven med spärrskaft och bits
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.