Hej! Jag har sökt och fått ett godkänt bygglov för en altan på strax under 90 kvm. Anledning till att jag sökt bygglov beror på att den är högre än 1.2 meter.
I bygglovsärendet ingick även ett cykelförråd på 6kvm bya.
Jag bor i Stockholmsområdet och när fakturan trillade ner i brevlådan blev jag något förvånad.

Drygt 11 000:- ink start och slutbesked. :dizzy: Är detta normalt och vad man kan förvänta sig eller ska jag höra med handläggaren om den räknat fel?

Vad har era bygglov för altaner kostat, varierar det mycket mellan kommunerna?
 

Bästa svaret

Taxan finns att läsa på deras web. Det är nog tyvärr en rätt normal avgift du får. En altan på 90 kvm är ju ganska stor.
 
  • Gilla
sistanamnetsomfungerade
  • Laddar…
Jag betalade en liknande summa när jag sökte bygglov i Karlstad för en altan på ca 60 kvm som är över 1,2 hög. Så tror nog inte det är onormalt tyvärr. :(
 
Hela bygglovsverksamheten är rent av maffiabetonad.

Det borde vara 100% gratis tjänst, inte 1200 +moms i timmen på en redan skattefinansierad lekstuga.

Mitt bygglov för tillbyggnad på 35m2 i 2 plan kostade 24700kr, rena jävla rånet.
 
  • Gilla
Albady
  • Laddar…
Uterum 25m2, 3400:- . Mycket mindre än vad jag trodde det skulle kosta.
 
Plank som krävde grannyttrande. Väl motsvarande handläggning som en altan. Grannyttrandet höjde avgiften med 900 kr. 11 000 låter sjukt dyrt!

Ok avgift kan jag tycka. Gratis handläggning finns inte. Tar man bort avgifter så hamnar det på skatten. Bättre att den som är i behov av bygglovet betalar istället för att det ska drabba hela skattekollektivet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.