Jag skulle vilja ha en LED-list som lyser upp köksbänken, och funderar på om det finns någon smart lösning för att montera LED-listen på väggen, kanske 40 cm ovanför bänkskivan?

Jag hittar enkelt många lämpliga belysningslister, men alla verkar utgå från montering under överskåpen. I mitt nya kök finns inga överskåp, och att montera en LED-list uppe i takhöjd blir för långt ifrån arbetsytan.

Visst skulle jag kunna använda spotlights, eller nån hängande armaturer, men jag gillar det jämna ljus som en lång sammanhållen LED-list kan ge.

Finns det månne nån sorts profil som kan monteras mellan kakelplattorna som kan innehålla LED-listen?

Tips? Länkar?
 
  • Gilla
Snaxalig
  • Laddar…
Tack för tipset hscn. Ja, de har många intressanta profiler i sitt sortiment.

Jag hittade de här profilerna hos D-Cor av polyuretan (stöt- och vattentålig plast med målningsbar yta). På produktbilden har de satt den på väggen och riktat ljuset uppåt taket. De kanske man kan ha i köket fast riktade nedåt bänkskivan. Vad tror du? Kan det funka, och ger det ett bra arbetsljus?

Någon som testat?

https://www.d-cor.se/produkter/taklist-led-belysning/taklist-indirekt-ljus-kd303-2
 
Tveksam till utseendet annars kan den nog fungera. Men varför inte en dimbar ljusstark i taket. Tycker det fungerar utmärkt.
 
Jo, du kanske har rätt. Men hur blir det med en LED-list så långt uppe som i taket? Sprider inte det ljuset över hela köket då?

Jag skulle helst vilja uppnå samma ljuseffekt som om listen var monterad över bänkskivan under ett överskåp - alltså att det främst bara belyser själva bänkskivan.
 
Om du väljer en variant där stripen ligger djupt skärmar det av rätt mycket, Klart det märks i övriga köket också men tycker inte att det stör trots att vi har en grundare variant Satte in vår även med tanke på allmänbelysning (vi har låg takhöjd). Fungerar väldigt bra i båda fallen förutsatt att det finns dimmerfunkttion
 
BirgitS
S Snaxalig skrev:
Kan det funka, och ger det ett bra arbetsljus?
Det är mycket svårt att få ett bra arbetsljus från en LED-list som sitter på väggen en bit ovanför arbetsbänken eftersom du antingen får ett ljus som i huvudsak lyser upp den innersta delen av bänkskivan, och det är ju inte där du har skärbrädan, eller om den är vinklad för att lysa upp främre delen så kommer reflexerna troligen lysa rakt mot dina ögon. Det är därför det är viktigt att ha belysningen nära framkanten av överskåpen.
 
  • Gilla
Snaxalig
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.