Isakare Isakare skrev:
Man gick över till enkel kedja från dubbel på 80 talet, 4 cylindrig motor. Från att ha hållt i en evighet höll den 10" mil. Jobbade på bilverkstad då och bytte massvis, en del bilar med havererad motor dök oxå upp (förare som saknade motoröra)
MB rev hela motor för att byta till ett astronomiskt pris, vi kapade kedjan, skarvade på en cykelkedja och drog runt för 1/20 del av MBs pris. Det höll lika bra som orginalkedjan. Några år senare gick dom tillbaka till dubbelkedja.
Mercedes har fortfarande problem, en kollega har en bekant som åker relativ ny Mercedes E klass diesel, denna snappade av vid 12-13000mil, Merca sa bara, tråkigt men det händer!

Ska vara kamrem..
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Mercedes har fortfarande problem, en kollega har en bekant som åker relativ ny Mercedes E klass diesel, denna snappade av vid 12-13000mil, Merca sa bara, tråkigt men det händer!

Ska vara kamrem..
Tur att det finns försäkringsbolag som gillar sådana utgifter.
Själv kör jag en fullutrustad passat alltrack, med tanke på att det är en VW och massor med saker som kan gå sönder, så kommer jag sälja den innan den gått 15000 mil och maskinskadeförsäkringen inte gäller längre.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
Farsan hade en A6 med 3.2l V6an.
Dessa har tydligen problem med att kamkedjan kuggar över, mechanum ville ha 77k för att fixa det.

Audi säger att man får ta det på försäkringen, försäkringen säger konstruktionsfel det får Audi ta...
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Tur att det finns försäkringsbolag som gillar sådana utgifter.
Själv kör jag en fullutrustad passat alltrack, med tanke på att det är en VW och massor med saker som kan gå sönder, så kommer jag sälja den innan den gått 15000 mil och maskinskadeförsäkringen inte gäller längre.
Ja det är Faan så taskigt om det blir jätteras efter maskinskade försäkringen löpt ut, vilken försäkring har 15’ mil? Vet att Volvia har 15000mil, men då har Volvo väldigt lite problem, samt bland världens bästa motorer, torra och fina och tål många mil utan problem.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Ehh, nä! Nissan/Mazda och Mercedes har stora problem med sina tunna cykelkedjor, och går en kamkedja så är det stort ras! Inte bara toppen som åker..många byter kamkedja innan 10-15000mil,
Du får vara lite mer konkret när du hänger ut bilar, dvs ange modell och årsmodell. Mina MB har sammanlagt rullat närmare 200' mil och jag bytte kedja på en av dem vid 35' mil pga skrämselpropaganda (verkstadsägaren tyckte det var onödigt). Den bilen gick 25' mil till men det var inte motorn som gav upp utan karossen.
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Ja det är Faan så taskigt om det blir jätteras efter maskinskade försäkringen löpt ut, vilken försäkring har 15’ mil? Vet att Volvia har 15000mil, men då har Volvo väldigt lite problem, samt bland världens bästa motorer, torra och fina och tål många mil utan problem.
Folksams maskinskada har en självrisk på 750:- och över 10000 mil 1500:-.
Gäller upp till 10 år eller 15000 mil.
Lite vettigare än Volvia, som tar 30% i självrisk, minst 5500:- om bilen gått mer än 10000 mil.
Kan bli ganska dyrt!
Sist använde jag Folksams försäkring när SideAssisten slutade fungera, kostade 9000:- att laga varav jag betalade 1500:-.
 
En tidigare arbetskollega var uppe på VAGs huvudkontor och röjde runt "Mitt försäkringsbolag ska fan inte betala era dåliga konstruktioner" (motorras vid 5000 mil 1,4 TSi)
Och motorn reparerades utan kostnad.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
En tidigare arbetskollega var uppe på VAGs huvudkontor och röjde runt "Mitt försäkringsbolag ska fan inte betala era dåliga konstruktioner" (motorras vid 5000 mil 1,4 TSi)
Och motorn reparerades utan kostnad.
Ja, jag har funderat på många gånger varför försäkringsbolagen inte ställer lite krav mot tillverkarna.
Det gäller ju även vitvaror, där det mesta går sönder efter 3 år, där är försäkringsbolagen med och betalar.
De skulle ju kunna styra sina kunder genom att säga att försäkringen inte gäller vissa märken tex.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du får vara lite mer konkret när du hänger ut bilar, dvs ange modell och årsmodell. Mina MB har sammanlagt rullat närmare 200' mil och jag bytte kedja på en av dem vid 35' mil pga skrämselpropaganda (verkstadsägaren tyckte det var onödigt). Den bilen gick 25' mil till men det var inte motorn som gav upp utan karossen.
Överlag så är kamkedjor dåliga, nyare E-klass har vek kedja, och som sagt även Mazda/Nissan har problem, och dyrt blir det, syrran hade 2008 Nissan Deprimera, den hade rullat 8000mil så började det höras ett lätt rassel, och vid 10-11000mil så var det dags att byta, kostade endast 25-30’ på Nissan! En kamrem håller längre och går tystare, och kostar en bråkdel att byta.

Ska det vara Merca ska det vara de äldre, 220Död mfl, men man står ut i en dag och tycker en Vw 1200 känns snabb!
 
Angående Nissan så började det dyka upp en massa konstiga motorproblem när Renault kom in i bilden, det blev nya underleverantörer av vissa saker, och en del höll inte tidigare Nissan kvalité.
Kedja som Nissan började med 1993, höll utmärkt till några år in på 2000 talet, samma gäller lagerna till vevaxeln i motorn på King Cab/Navara.

Apropå Nissan, så känner jag till en Blubird -88 16v som gick från 9000 till 37.000 mil utan att kamremmen byttes (9000 mils intervall) Det är ganska bra.
Vi demonterade kåpan för att kolla remmen runt 30.000 mil när bilen började gå dåligt, men det såg fint ut. Problemet var en råtta som käkat upp en tändkabel.

Lägsta reparationskostnad jag haft själv på en bil, var en Nissan Almera -01, vi fick byta termostat och en framfjäder till en kostnad av 1100:- över 19.600 mil.

Så Nissan har gjort bra grejer.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
Och apropå bilar får de gärna vara välputsade enligt mig :)
(-05a som gått 30" mil)

Välputsad svart BMW bakifrån i ett garage med putsmedel och polerutrustning på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
Min är välputsad under smutsen, eller iaf. lackförseglad :geek:

Svart pickup truck parkerad på en landsväg med öppet fält och skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Andreas_kalmar och 2 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Min är välputsad under smutsen, eller iaf. lackförseglad :geek:

[bild]
...å min är inte tvättad ordentligt på så länge att den är "smutsförseglad"
 
  • Gilla
  • Haha
Immobil och 2 till
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Överlag så är kamkedjor dåliga, nyare E-klass har vek kedja, och som sagt även Mazda/Nissan har problem,
Du behöver som sagt vara lite mer konkret när du hänger ut bilar. Ingen lär sig något på dylika svepande uttalanden.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Nån som vet något om kedjorna på Yaris? Har läst dom inte behöver bytas men vem vet vad som gäller vid höga miltal, har inte märkt eller hört något från motorn ännu, 33,500 mil på den nu, en diesel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.