Köpte en Intex pool 4x2m 6500L (6.5m3) förra året då det var ruskigt varmt ute, detta gjorde ju att det ändå var ganska skönt i vattnet större delen av sommaren, men ändå lite för kallt.
Kör med standardpumpen och ingen värme till, och fick ganska stora problem att hålla poolen ren med klor till och från.

Tänker därför investera i en sandfilterpump då jag läst att dessa gör det enklare att hålla vattnet rent, eller tänker jag fel? Samt att jag skulle vilja installera någon typ av värme till poolen också. Dock ingen värmepump då det är en på tok för dyr investering mot vad det är för pool.

Har ni några tips (gärna länkar) till vilken sandfilterpump jag bör ha, och vilken typ av värmare? Kan man bygga någon egen modell med slang som värms av solen och som vattnet går igenom och isf tips på hur man gör det och hur man då kopplar in allt, behövs t ex mer än en sandfilterpump då eller räcker det med en sådan.
Eller bör jag satsa på någon annan typ av uppvärmning?

Jag har ett ganska platt garagetak precis bredvid där poolen står uppställd som har svart papptak och där det blir riktigt varmt om dagarna speciellt när solen ligger på. ca 8x6meter skulle jag tippa på, är det något man kan använda för att ta vara på värme för att värma poolen?
 
Fick upp en begagnad sandfilderpump som såldes här i närheten för mellan 800-1000kr. Kan denna modell passa min pool, eller blir den för kraftig för det?

http://primastarpool.se/sandfilter-paket-popular.html

Och om den där fungerar, är det bara koppla rakt av på poolen med en sådan sandfilterpump, dvs ett för ingående samt ett för utgående vatten in och ut på pumpen. Eller behövs något mer där emellan?
 
Så den jag länkade till fungerar inte? Tänkte då priset ev blir nästan halva mot den du länkade. Eller kommer den bli för stor?
 
Jodå, den ska fungera. jag tycker inte att ett sandfilter kan bli för stort. Det som händer är att du inte behöver köra filtret så länge. Själv har jag ett filter för "upp till 25m3 vatten" i vår 2.3m3 pool.

Jag missförstod dig innan med priset på det begagnade filtret. Men om det är helt och rent så är ju 800-1000 kr helt OK.

Min poäng med länken var att du kan få ett nytt för ca 1300 kr, om det skulle vara så att det begagnade är "sunkigt" eller om motorn förvarats ute i regn och rusk... (Prismatch på bauaus ger det lägre priset)
 
Grillen Grillen skrev:
Ja det är ju iofs sant

Hittade denna på bauhaus, [länk] men är det verkligen samma? Kan ju alltid maila och fråga då dom ger rabatt på prismatchningen också. Tack för tipset.
Tja, Det fungerade fint för mig att prismatcha förra året på exakt den :)

Fast då kostade den 1299 eller något i den stilen på Jem&Fix, så jag tror jag gav strax över 1100:- ... och det tycker jag filtret är värt.
 
  • Gilla
Grillen
  • Laddar…
Sitter nu och kollar lite på just värmen, såg att vissa har kopplat in sig på fjärrvärmen för att värma och säger att det är både bra och "billigt".
Är det något man kan göra på min pool och till den pumpen Anders243 länkat till?
Vilka komponenter behövs, räcker det med en värmeväxlare vid fjärrvärmecentralen och rör för att koppla ihop? Eller behöver man mer komponenter? Och isf vilka då.

Är det ens något man kan göra till den poolen jag har, och vad kan man räkna på ett ungefär för förbrukning/dag vid en normal sommar ~25gC ute och 28-32gC i poolen?
 
Redigerat:
  • Gilla
Jontta92
  • Laddar…
Jag har en 3,9kw poolvärmepump till salu om det är intressant
 
alm82 Andreas La Motte skrev:
Jag har en 3,9kw poolvärmepump till salu om det är intressant
Tack för tipset, men även om jag har en ganska liten pool så tror jag att den är för liten för mig.
 
Ja, så kan det vara:) jag hade den till en intex 12m3 pool och till det var den lite för klen så bytte till en på 9kw.
 
Den där uvlampan är för klen och för kort för att göra någon nytta, så glöm den. Det är många som menar att inte ens ”riktiga” lampor av denna typ fungerar bra, tex denna (som kostar drygt 10k):

UV-lampa för vattenrening med digital display och varningsdekal, isolerad mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har en sådan och automatisk dosering av klor men har ej kunnat mäts någon skillnad i klorförbrukning.

Jag antar att du kommer dosera klor manuellt eller med puckar, och då kommer klorhalten ändå flyga upp och ner över hela skalan berående på badbelastning osv.

Köp badleksaker för pengarna istället. Eller skaffa en skimmer för ytvatten om du inte har det. Det gör större nytta.
 
Ok, lite det jag tänkte. Iaf i den prisklassen.
Tack för svar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.