Troligtvis ej ångest!

Hej alla, köpte oss ett hus i November förra året, enplansvilla ifrån -63 med kallvind.

Det visade bara efter några dagar att det ej fanns någon tilluft alls i hela huset, endast 1 frånluftsfläkt på toaletten.
Vi tog in en firma direkt som installerade FTX-ventilation på vinden.
1 tilluft sovrum 1
1 tilluft sovrum 2
1 tilluft vardagsrum (öppen planlösning vardagsrum i kök)
1 frånluft kök (öppen planlösning kök i vardagsrum)
1 frånluft toalett (pluggade befintlig paxfläkt p.g.a värmeförlust)

Injustering av systemet gjort då installationen blev klar (förhoppningsvis rätt)

Nu till problemet

Blir irriterad i halsen / obehag i bröstet typ dagligen när jag vistas i huset : (
Detta började i princip samtidigt som ftx-systemet blev installerat. Då ventilationen blev installerat mitt i vintern trodde jag det var den torra luften som gav mig detta obehag, men tyvärr så ger det sig aldrig.
Jag jobbar mycket hemifrån och är borta ungefär hälften av veckorna. Känsla av obehag försvinner dagen efter jag rest hemifrån och återkommer nästan direkt då jag återvänder hem.

Har varit in i flera hus med ftx-ventilation och aldrig känt nått liknande.
Viss nyproduktion jag varit in i har luftspalt i fönstren även med FTX-ventilation, ska det vara så? Huset ska väl vara så tätt som möjligt.
Börjar bli riktigt irriterad på detta, någon som har nått bra förslag?
HJÄÄLP : )
 
Hur länge vistades ni i huset innan ni installerade ventilation?
Dvs. Han du ev. känna av detta innan ventilationen installerades?
Kan ju faktiskt vara nått annat i huset du reagerar på. Enklast är väl att stänga av ventilationen och se om du upplever samma symptom. Långsökt om det skulle vara ventilationen med mer friskluft, men kan ju vara infraljud från ventilationsaggregatet som du inte hör men kroppen reagerar på.
Men oavsett så borde det enkelt gå att utesluta med att stänga av aggregatet och förlita sig på självdraget.
Men det kan ju naturligtvis vara nått annat obehagligt i huskonstruktioner som det ökade undertrycket i huset som den mekaniska ventilationen tillför, jämfört med självdrag, som gör att det frigörs i inneluften. Mögel i golvkonstruktion eller väggar. Ett hus från den tiden har ju inga ångspärrar i konstruktionen så jag tror nog att mer luft tränger in andra vägar. Men bara teorier. Men onekligen så får du en reaktion av något som du kopplar till förändringen med nya ventilationen.
 
Redigerat:
GoC GoC skrev:
Hur länge vistades ni i huset innan ni installerade ventilation?
Dvs. Han du ev. känna av detta innan ventilationen installerades?
Kan ju faktiskt vara nått annat i huset du reagerar på. Enklast är väl att stänga av ventilationen och se om du upplever samma symptom. Långsökt om det skulle vara ventilationen med mer friskluft, men kan ju vara infraljud från ventilationsaggregatet som du inte hör men kroppen reagerar på.
Men oavsett så borde det enkelt gå att utesluta med att stänga av aggregatet och förlita sig på självdraget.
Men det kan ju naturligtvis vara nått annat obehagligt i huskonstruktioner som det ökade undertrycket i huset som den mekaniska ventilationen tillför, jämfört med självdrag, som gör att det frigörs i inneluften. Mögel i golvkonstruktion eller väggar. Ett hus från den tiden har ju inga ångspärrar i konstruktionen så jag tror nog att mer luft tränger in andra vägar. Men bara teorier. Men onekligen så får du en reaktion av något som du kopplar till förändringen med nya ventilationen.
Bra svar : )
Ja det var faktiskt samma känsla innan ftx-installationen.
Tänkte väl att ventilationen skulle ta hand om problemet.
Men vad kan det tänkas vara då?
Alla väggar vi öppnat, borrat i är det inget fel på verkar det som, ett välbyggt hus. Dock utan tilluft en längre tid innan vi flyttade in.
Vad kan det ge för effekt?
Hur kollar man mögel i konstruktionen då? I golvet?


GoC GoC skrev:
Hur länge vistades ni i huset innan ni installerade ventilation?
Dvs. Han du ev. känna av detta innan ventilationen installerades?
Kan ju faktiskt vara nått annat i huset du reagerar på. Enklast är väl att stänga av ventilationen och se om du upplever samma symptom. Långsökt om det skulle vara ventilationen med mer friskluft, men kan ju vara infraljud från ventilationsaggregatet som du inte hör men kroppen reagerar på.
Men oavsett så borde det enkelt gå att utesluta med att stänga av aggregatet och förlita sig på självdraget.
Men det kan ju naturligtvis vara nått annat obehagligt i huskonstruktioner som det ökade undertrycket i huset som den mekaniska ventilationen tillför, jämfört med självdrag, som gör att det frigörs i inneluften. Mögel i golvkonstruktion eller väggar. Ett hus från den tiden har ju inga ångspärrar i konstruktionen så jag tror nog att mer luft tränger in andra vägar. Men bara teorier. Men onekligen så får du en reaktion av något som du kopplar till förändringen med nya ventilationen.
 
Magicmee Magicmee skrev:
Bra svar : )
Ja det var faktiskt samma känsla innan ftx-installationen.
Tänkte väl att ventilationen skulle ta hand om problemet.
Men vad kan det tänkas vara då?
Alla väggar vi öppnat, borrat i är det inget fel på verkar det som, ett välbyggt hus. Dock utan tilluft en längre tid innan vi flyttade in.
Vad kan det ge för effekt?
Hur kollar man mögel i konstruktionen då? I golvet?
Vi installerade ftx efter 2 månader
 

Bästa svaret

Golvet är ju det vanligaste.
Jobbade med att besiktiga mögelskadade hus på tidigt 80-tal.
Mest var det ju grupphusbebyggelse från slutet av 70-talet till tidigt 80-tal. Överisolerade golv var nästan alltid boven. Det är i dom som relativa fuktigheten i golvkonstruktionen blir så hög att möglet kan växa.
Men stötte också nått 60-tals hus där man istället för att avjämna plattan eller kila under golvreglarna tryckt ner tryckimpregnerade reglar i det våta betongen för att skapa ett plant underlag för golvet.
Vad har du för golv? Uppreglade trägolv med ventilerade socklar?
Onekligen är det något ämne i huset du reagerar på. Mögel är onekligen en misstänkt.
Nån unken lukt?
Lägg ett ullplagg, strumpa eller vante eller annat, i huset. Eller lättare ta med nött och stoppa i en plastpåse och ta med på nästa jobbresa. Öppna påsen efter en dag på annat ställe och känn efter om det luktar annat än ull.
Hemmavid blir man van vid doften väldigt fort.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Golvet är ju det vanligaste.
Jobbade med att besiktiga mögelskadade hus på tidigt 80-tal.
Mest var det ju grupphusbebyggelse från slutet av 70-talet till tidigt 80-tal. Överisolerade golv var nästan alltid boven. Det är i dom som relativa fuktigheten i golvkonstruktionen blir så hög att möglet kan växa.
Men stötte också nått 60-tals hus där man istället för att avjämna plattan eller kila under golvreglarna tryckt ner tryckimpregnerade reglar i det våta betongen för att skapa ett plant underlag för golvet.
Vad har du för golv? Uppreglade trägolv med ventilerade socklar?
Onekligen är det något ämne i huset du reagerar på. Mögel är onekligen en misstänkt.
Nån unken lukt?
Lägg ett ullplagg, strumpa eller vante eller annat, i huset. Eller lättare ta med nött och stoppa i en plastpåse och ta med på nästa jobbresa. Öppna påsen efter en dag på annat ställe och känn efter om det luktar annat än ull.
Hemmavid blir man van vid doften väldigt fort.
Finns en
GoC GoC skrev:
Golvet är ju det vanligaste.
Jobbade med att besiktiga mögelskadade hus på tidigt 80-tal.
Mest var det ju grupphusbebyggelse från slutet av 70-talet till tidigt 80-tal. Överisolerade golv var nästan alltid boven. Det är i dom som relativa fuktigheten i golvkonstruktionen blir så hög att möglet kan växa.
Men stötte också nått 60-tals hus där man istället för att avjämna plattan eller kila under golvreglarna tryckt ner tryckimpregnerade reglar i det våta betongen för att skapa ett plant underlag för golvet.
Vad har du för golv? Uppreglade trägolv med ventilerade socklar?
Onekligen är det något ämne i huset du reagerar på. Mögel är onekligen en misstänkt.
Nån unken lukt?
Lägg ett ullplagg, strumpa eller vante eller annat, i huset. Eller lättare ta med nött och stoppa i en plastpåse och ta med på nästa jobbresa. Öppna påsen efter en dag på annat ställe och känn efter om det luktar annat än ull.
Hemmavid blir man van vid doften väldigt fort.
Hur långt måstte jag gräva i golvet innan jag stöter på problemet isåfall? Har nån plastmatta som jag gärna slänger ut i ett av sovrummen, men hur djupt måste jag?
 
Magicmee Magicmee skrev:
Finns en


Hur långt måstte jag gräva i golvet innan jag stöter på problemet isåfall? Har nån plastmatta som jag gärna slänger ut i ett av sovrummen, men hur djupt måste jag?
I rummet med plastmattan finns nån oklar frän lukt, försvann med ftx-installationen, låter konstigt det ska förgifta hela huset, men provar givetvis allt för att lösa det
 
Då har du alltså uppreglade trägolv?
Eller är plastmattan limmad på betong?
Limmad plastmatta på betong kan leda till att limmet förtvålas och luktar apskit. Men det märks om det skett då limmet blivit som sirap.
Men är det uppreglat golv.
Riv upp mattan, i ett hörn är enklast, eller skär uppe en fyrkant 3x3 dm, borra fyra hål, så stora så du får ned ett sticksågsblad. Ställ sågen så du sågar i ca45 graders vinkel, så du kan lägga tillbaka den uppsågade luckan utan att den trillar ner. Men kolla så först så du inte borrar eller sågar i nått vatten/värmerör
Öppna och lukta i hålet.
Troligen finner du isolering under golvet. Borde inte vara mer än 4 tum ned till betongen.
Kolla försäkringen vad som gäller vid misstänkt skada.
Luktar det mindre bra så kontakta företag som utför kontroller, t.ex. Anticimex, Ocab eller annan firma
 
  • Gilla
Magicmee
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Då har du alltså uppreglade trägolv?
Eller är plastmattan limmad på betong?
Limmad plastmatta på betong kan leda till att limmet förtvålas och luktar apskit. Men det märks om det skett då limmet blivit som sirap.
Men är det uppreglat golv.
Riv upp mattan, i ett hörn är enklast, eller skär uppe en fyrkant 3x3 dm, borra fyra hål, så stora så du får ned ett sticksågsblad. Ställ sågen så du sågar i ca45 graders vinkel, så du kan lägga tillbaka den uppsågade luckan utan att den trillar ner. Men kolla så först så du inte borrar eller sågar i nått vatten/värmerör
Öppna och lukta i hålet.
Troligen finner du isolering under golvet. Borde inte vara mer än 4 tum ned till betongen.
Kolla försäkringen vad som gäller vid misstänkt skada.
Luktar det mindre bra så kontakta företag som utför kontroller, t.ex. Anticimex, Ocab eller annan firma
Vad otroligt snäll du är, Jag ska följa dina råd.
Tack så mycket. Återkommer med Rapport
 
Magicmee Magicmee skrev:
Vad otroligt snäll du är, Jag ska följa dina råd.
Tack så mycket. Återkommer med Rapport
Hur har det gått för dig? Vore intressant att veta om du hittat ngt.
 
Magicmee Magicmee skrev:
Troligtvis ej ångest!
Troligtvis ångest :) Jag är likadan.
 
Oj, såg inte att det var en gammal tråd. Hoppas du mår bättre :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.