Hej!

Bygget går vidare av mitt hus helt i 20-tals stil.
(Se min tråd om fönsterfoder för bilder https://www.byggahus.se/forum/threads/kroenlist-foensterfoder-foensteromfattning-20-tal.343858/ )

Nu ska jag beställa en trappa som passar till det här huset och efter dagar framför datoreländet så hittar jag ingenting som ser rätt ut. Gissar att jag får låta tillverka en trappa efter ritning + bilder jag har tagit på trappor i hus byggda 1922-1927.

De flesta tillverkare verkar mest vilja sälja sina standardmodeller, så ser det iaf ut på sidorna.

Tips på rätt sorts snickeri efterfrågas. Eller andra råd och tips.
 
Vi har varit i kontakt med Småland trapp & träförädling i Åtvidaberg (smalandstrapp.se) för att få vår trappa reparerad (en svängd fribärande(?) ektrappa i ett 50-talshus). Deras huvudsakliga syssla är att bygga måttbeställda trappor vad jag förstår och jag fick gott intryck av dem. Vi har inte tillträtt huset så därför har vi inte gått vidare än.

Detta blir mitt första inlägg, men eftersom det varit väldigt svårt att hitta trappsnickare som gör annat än bara nyproducerade CAD-ritade trappor tänkte jag få ändan ur och tipsa om det spår jag fått upp.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Det är av naturliga själv väldigt mkt dyrare med en specialtrappa som inte är någon standardmodell. Om man ska sälja inom EU så måste du ha en väldefinierad produkt som uppfyller de standarder som finns. Frångår man då de standardmodeller man vet uppfyller kraven så blir det ett väldigt merjobb bara för den sakens skull. Det är förmodligen därför du nog mest får se "standard-trappor" i allas sortiment på hemsidor.
Men det finns säkert många som kan åtaga sig ett specialuppdrag, men då får man nog räkna med att priserna inte är i närheten av en standardtrappa.
 
Alla trappor jag har sett hittills beställs ju efter de mått som huset har, så helt standard är det inte.

Ja att det är dyrare förstår nog de flesta. De fönster jag köpte från ett snickeri efter mina ritningar och bilder var definitivt dyrare än om jag hade köpt "hyllvaror" från bygghandeln.
Men bygger man inte ett kataloghus och vill ha en viss "rätt stil" på det man bygger så kräver det att man får välja hur detaljer ska se ut.
Trappstegens fasning, rundning, utformningen av sidostycken osv. Det innebär ju inte att man inte kan utgå ifrån något tänker jag...

Tack! Jag ska kolla med Småland trapp & träförädling i Åtvidaberg (smalandstrapp.se)

Kanske är det bara att maila iväg några bilder på hur man vill ha det så får man se om de svarar ja?
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Jag kan tipsa om tillverkaren Storsjötrapp i Linköping. Jag beställde en variant på trappan som jag länkar till och är mycket nöjd med både utförande och kvalitet.
Hälsningar,
Schwingen

Länkningen gick sådär, här kommer en bild istället.

index.php
index.php
 
  • Trappa med vit balustrad och trästeg från Storsjötrapp, inomhussmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Tack Schwingen!
Beställde du efter egna preferenser eller var det någon av deras std modeller? Ska kika in på deras sida!
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Tack! Jag ska kolla med Småland trapp & träförädling i Åtvidaberg (smalandstrapp.se)

Kanske är det bara att maila iväg några bilder på hur man vill ha det så får man se om de svarar ja?
Så gjorde vi, tog foton på vår trapp som behövde repareras och sen ringde grundaren upp och diskuterade. Han var rak och förordade att vi inte skulle reparera trappan eftersom de inte kunde garantera att den höll en längre tid eftersom vår trappa gått isär och sannolikt slagit sig. Han kunde dock ge tre olika förslag på konstruktioner på nya trappor och ungefärliga prisuppgifter. Fick gott intryck. Vi lutar dock åt någon form av halvpermanent reparation men det blir en annan tråd senare.
 
Kolla med Västra Ärnäs bygg i Lima Dalarna, dom har gjort några riktigt fina trappor
 
Jag ritade inte själv men bestämde mått och utförande i samråd med leverantören. Vi gjorde även ett besök på plats för att känna på och bestämma steghöjd/djup, utformning på handledare och räcken mm.
Hälsningar,
Schwingen
 
Hej!

Jag lyfter den här tråden lite pga magert resultat.

Har mailat förfrågan till några tillverkare (4 tror jag) som jag tyckte låg på inte allt för stort avstånd.
Tex Idalatrappan som ligger på Västkusten kanske är lite väl långt... Västra Ärnäs bygg i Lima Dalarna hittade jag ingen mailadress eller telefonnummer till.

Än så länge verkar ingen intresserad av att tillverka en trappa åt mig i massivt trå, gran eller furu. De flesta verkar bara vilja tillverka trappor där steg och sättsteg m.m. är av i stavlimmat material. Typ sånt man har i bänkskivor osv.
Jag vill ju ha den så som 99% av alla trappor var konstruerade förr. Av virke i fullbredd.

Väntar på svar från Storsjötrapp i Linköping som jag mailade senast.

Är grymt imponerad av företaget i Hällsingland som har tillverkat mina fönster, men de tillverkar ALLT utom trappor säger de. :(
Så är det någon som känner till ett riktigt snickeri som tillverkar trappor på gammalt vis?
 
Skärmdump av "V Ärnäs Bygg AB" företagsprofil med kontaktuppgifter och karta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Var inte så svårt :D
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Jag väntar på en trappleverans just nu, dock en "standardtrappa", från Olssons trappor. Bemötandet hittills har varit mycket gott fråm Kim Olsson - ge dom en chans och se vad det leder till - dom tillverkar inte bara standardtrappor.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.