Jag håller på att dra fläktkanalen från köket i sommarstugan. Allt material. som tex spirorör, flexrör i aluminium och upphängningsmaterial finns att köpa i alla byggvaruhus (Bauhaus, Silvan, Coop...). Men själva avslutningen på taket verkar svårt att få tag på. Vad ska man använda som utblås/takhuv? Nåt tips om vad som ska användas och var man kan få tag på det?
 
Ja, där fanns ju några att välja på. Problemet är att alla verkar vara avsedda för tak med plåt eller framförallt tegel. Jag har papptak. Då kanske man inte kan ha ventilation på taket?
 
Ett sätt kan vara att använda en rund ljuddämpare som takgenomföring och på den placera en "kineshatt" som skydd mot väder och vind. En takläggare brukar kunna täta mot detta.
 
ABC-vent www.abcvent.se har en takhuv som går att beställa för papptak.
Huven heter ABC-VHS (ställbar) tror även att den enklare ABC-VH går att få i utförande för pappatak.
 
Jag hade precis samma problem, också en huv att montera genom ett papptak. På bygghandel hittade jag Lindabs takhuv vilken jag införskaffade men någon plåt att täta mellan huven och taket gick inte att hitta. Så jag fick vända mit till en plåtslagare som tillverkade en till mig. 1000:- gick det på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.