Jag har en innervägg enligt nedan som är ca 10cm tjock och av tegel. Väggen ligger i en mitten lägenhet där undergolven är av trä. Jag vet att grannen nedanför öppnat upp sin vägg rejält, men jag vill ta bort den helt.

Kan denna vägg vara bärande? Tanken är dock att ta bort den helt och sedan ersätta den en mycket mindre gipsvägg.
 
  • Väggöppning i ett rum med trägolv och en dörr till höger, indikerar platsen där en tegelvägg ska tas bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag blir lite fundersam över måttet "ca 10 cm". Om det är en halvstens tegelvägg bör den vara ca 15 cm. 12 cm tegel och 1,5 + 1,5 cm puts. Det kan vara en lättbetongvägg. Sådana väggar är normalt inte bärande. Den kan dock vara begränsat bärande så att en nertagning får vissa mindre konsekvenser. För att avgöra väggens status behövs betydligt mer underlag, helst i form av ritningar. Uppgifter om husets byggnadsår och allmänna utformning är också värdefulla.
 
J justusandersson skrev:
Jag blir lite fundersam över måttet "ca 10 cm". Om det är en halvstens tegelvägg bör den vara ca 15 cm. 12 cm tegel och 1,5 + 1,5 cm puts. Det kan vara en lättbetongvägg. Sådana väggar är normalt inte bärande. Den kan dock vara begränsat bärande så att en nertagning får vissa mindre konsekvenser. För att avgöra väggens status behövs betydligt mer underlag, helst i form av ritningar. Uppgifter om husets byggnadsår och allmänna utformning är också värdefulla.
Dörrkarmen är 12cm, ser även ut att vara att tegel + puts är 12cm, så teglet ligger runt tian. Bifogar även en bild hur det ser ut hos grannen. Hen har dock kvar en del ovantill och till vänster, knackade på dessa och de är ihåligt gips. Vet ej varför det är gjort så brett och varför allt inte togs bort, för design?

Tyvärr har jag ingen ritning, huset är byggt mellan 1906-1930.
 
  • Matsalsrum med tydlig dörrkarm, inramad väggparti, möbler och fönster, spegling av dekorbig den estetiska detaljen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mätning av en dörrkarmens bredd med ett måttband som visar 12 cm, mot en trägolvbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hörn av dörrkarm och vägg som visar lagren av puts och tegel, med ett måttband som indikerar 12 cm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det måste vara ett lite udda mått på teglet. 1906-1930 är tyvärr ett lite väl brett intervall för att kunna vara till riktig hjälp. Väggen går säkert att ta ner, men frågan om vilka övriga åtgärder som krävs, går inte att besvara utan ritningar. Om huset ligger i en stad finns garanterat ritningar i byggnadsnämndens arkiv.
 
BirgitS
Y yehor skrev:
Tyvärr har jag ingen ritning, huset är byggt mellan 1906-1930.
Har inte styrelsen några ritningar och mer exakt årtal?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.