Hej,

Vi har precis köpt ett hus där badrummet inte riktigt är i vår smak. Det är gjort för ca 10 år sedan men tafligt och inte heller, helt korrekt utfört. Fallet i badrummet är felaktigt men då den tidigare ägaren bara haft badkar så har det inte inneburit något större problem. Min första tanke var att göra om hela badrummet direkt för att få det korrekt utfört, men nu funderar jag på om vi kan göra någon fillfällig lösning, som kanske håller 2-3 år.

Har ni några tips? Det är alltså tre olika material på väggarna. Något klinkerliknande, de stora vita kakelplattorna + mosaiken. Badkaret tänkte jag måla om och byta ut det vita plastöret mot ett nytt, kanske i metall. Ska man ge sig på att måla om alla väggarna och golvet? Vette tusan vad som skulle kunna bli bra här. Handfatet och toan är jag nöjd med.

Bilderna är från mäklaren
Ett badrum med blandning av kakel; stora vita plattor, mörk mosaik, vit handfat, lila badkar och grått golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammaldags badrum med grått klinker på väggar, vit kakel, badkar med orange duschdraperi, toalett och utsikt till hall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Välkommen till forumet!

Mitt tips är att låta det vara. Om ni precis har flyttat in så lär ni ha mycket att göra. Kosmetiska grejer kan kännas stora men är inte alltid värda att lägga tid på. Ge det några månader och se om ni fortfarande stör er lika mycket på det.

För övrigt, varför har badkaret ett breddavlopp? Aldrig sett förut.
 
Tack, vi har faktikst inte flyttat in ännu och badrummet är egentligen det enda vi önskar göra något åt. Resterande är det ingen större brådska med, det handlar om att möjligvis slipa ett betsat golv och trappa, om det nu går och sen måla om ett sovrum. Badrummet däremot ...ingen av oss gillar det och vi känner att vi bör göra något åt det. Just det där bräddavloppsröret är ju mycket störande.
 
Välkomna.
Håller med Tommib, flytta in och ta det varligt. Det kommer att finnas massor som ni vill åtgärda när ni väl är på plats. Jobba med lågt hängande frukter..om bräddavloppet är ett sådant så fixa det.
Kan ju pluggas eller bytas ut eller varför inte vända badkaret 180 grader.
 
Plocka bort det vita röret. Känns som att det där badkaret är ifrån utlandet där man har heltäckningsmatta i badrummet istället för tätskikt.
 
BirgitS
O Oxymoron skrev:
Tack, vi har faktikst inte flyttat in ännu och badrummet är egentligen det enda vi önskar göra något åt. Resterande är det ingen större brådska med, det handlar om att möjligvis slipa ett betsat golv och trappa, om det nu går och sen måla om ett sovrum.
Kan kännas annorlunda när ni flyttar in och ser spikhålen efter tavlorna, färgskillnader i golven där det har legat mattor osv.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
tommib
Nu tittar jag lite närmare på bilderna och undrar vad fasen de har gjort med toalettens avloppsrör? Har de låtit en get gnaga hål på kaklet?

Stilmässigt är det rätt eget men så länge det fungerar skulle jag verkligen inte prioritera det. Oftast finns det hur mycket som helst att fixa i ett hus. Många saker har prioritet framför att fixa något som bara är fult.

Har ni ägt hus tidigare?

För att ta ett exempel från mitt eget liv så lyckades jag övertala min fru till att vi skulle fixa bergvärme och ventilation först när vi flyttade till vårt hus, istället för att ta itu med att vår trappa var inklädd med klinkers och att vi hade en tegelvalvsbar i vardagsrummet. Jag lyckades till och med övertala henne att vi skulle göra köket och bottenvåningens toalett (som blev ett badrum) innan vi fixade den trappan. Hon hatade verkligen trappan. Det tog ca 4,5 år från att vi hade flyttat in tills den var borta. De åren gick fort.

Mitt tips kvarstår, låt badrummet vara så länge och fundera på hur ni vill ha det. Kolla över värme, ventilation, tak, fasad, grund och annat viktigt först. Lite nya möbler, ett annat duschdraperi, en matta osv kan göra mycket för intrycket.
 
Det kommer säkert dyka upp saker att göra längs vägen. Det tvivlar jag inte det minsta på, men jag skulle verkligen vilja hitta någon tillfälligt lösning för badrummet. Det är inte det värsta badrummet jag sett, men jag tror inte jag kommer störa mig mindre på det, när jag väl flyttat in. Men, ja handdukar, matta och någon byrå så kommer det säkert se annorlunda ut. Angående röret till toan, ja som du märker är det inte gjort av de bästa hantverkarna, om ens behöriga.
 
BirgitS
Det blir stor skillnad bara på att måla om badkaret och röret till breddavloppet (om du inte tar bort det). Jag skulle tro att det och era egna handdukar etc. räcker för att ni ska stå ut med det några år tills ni kan göra en riktig helrenovering av rummet.
 
Jag skulle inte heller renoverat badrummet nu. Om du vill ha en uppdatering skulle jag möjligen köpa nytt badkar, be en rörmokare se över rören i badrummet bytt spegel och bytt gardiner mot en jalusi eller självhäftande insynsskydd. Tycker det är för mycket tyg som hänger över allt. Jag tycker att mosaiken är originell, men det är ju svårt att se hur det ser ut i verkligheten. Om du absolut inte tycker om den så kan du ju alltid lägga ett lager vitt kakel utanpå. Det ser ut som det finns en hylla så det borde inte vara allt för omständigt.

Men det är ju ett härligt och ljust badrum som förutom mosaiken har ganska neutrala färger.
 
KristinaRT
Om man blir av med den lila färgen och breddavloppet på badkaret, samt de orangebruna detaljerna har ni eg ett neutralt badrum i grått och vitt. Tycker du att du kräks på mosaiken kan man förmodligen måla den vit, kolla m färghandel. Vitt på den ytan skulle fungera bra, och är inte så mycket jobb eller pengar. Det blir en förbättring för en mindre summa.

Ett alt kan vara att sätta in en duschkabin isf badkar (om ni duschar mer än badar) också bra om ni är osäkra på hur bra fuktspärrat badrummet är.... Det är kanske inte är det snyggaste men kan förhindra fuktskador om spärrskiktet är dåligt gjort.
 
Tack för alla svar. Jag tror jag ska försöka ge mig på att måla över mosaiken i vitt och se hur det blir först.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.