Hej pernitta jo jag bukar rikta plankorna innan jag planhyvlar det är ju sällan de är raka/plana viktigast är det ju om plankorna är skruvade. Eller menar ni på fult allvar att ni skickar igenom en planka ni varit och hämtat på tex ett sågverk utan att rikta dem.
 
Hej Snickarfrasse!

Du börjar med att hyvla en bred yta hos plankan och därefter en kantyta. Båda dessa hyvlingar benämner Du rikthyvling, och det är naturligtvis rätt. Förmodligen är de förutsättning för att efterföljande planhyvling skall lyckas.

Själv brukar jag nog skicka igenom plankan (brädan) i planhyveln utan föregående riktning. Och riktning trodde jag för en stund sedan enbart gällde en brädas kanter. En lär sig!

per
 
Jo man lär så läng man lever. Jag vet inte om det är rätt eller fel det handlar ju om att få en bra anliggnings yta mot bordena på plan hyveln. Om denna metod fungerar i trådskaparens fall kan jag egentligen inte yttra mig om innan jag sett plankorna.

Tilläggas skall väll också att jag har ingen teoretisk snickeri utbildning utan jag har lärt mig den hårda vägen. Dvs i verkligheten med 2 gammla rävar som har hjälpt mig i rätt riktning och jag kan ju säga som så att mina snart 3 år på ett bra snickeri kan inte ersättas genom att sitta i skolbänken.
 
Försöker mig på en enkel förklaring :)

Om man inte riktar en skev bräda så kommer ju matarvalsarna vid planhyvlingen att platta till den när den passerar genom hyveln, sen när den kommer ur hyveln kommer den förvisso vara jämntjock........men nästan lika skev som innan.

Och gällande loggolvet i första inlägget så tycker jag oxå att den föreslagna Solosågen var ett bra alternativ, då när man har en nysågad yta kanske någon kan (vill) hyvla ytan, den flisiga och skitiga ytan vänds då nedåt i det färdiga golvet.
 
Hej Haagbard!

Menas med skev, att brädan har formen av en lång skruv?

Om en sådan bräda rikthyvlas för att avlägsna skevheten "så övergår snart hela brädan till spån".

Lyckas uppriktningen skall brädan vidare in i planhyveln, och för att resultatet skall bli jämntjockt måste ytterligare material avlägsnas. Det blir inte mycket kvar.

Nej, jag väljer att planhyvla direkt och stör jag mig på skevheten väljer jag en ny bräda. Detta sagt utan erfarenhet av hyvling av långa plank komna direkt från sågen.

per



 

 
pernitta skrev:
Menas med skev, att brädan har formen av en lång skruv?
Nej ingen skruv, några millimeter skev........vind.....ja vad man nu vill kalla det  ;)

Tänk planka annars, om brädan blir fanértunn  ;)
 
Hej

Vi enas om benämningen skev.

Och så måste hänsyn tas till plankans längd. Inledningsvis talades det om plankor med längden 5 m. Om en sådan har skevhet på några mm så finns det knappast anledning att rikta.

Personligen skulle jag, som jag skrev tidigare, söka rikta kanterna så att de är vinkelräta och plana, inte nödvändigtvis raka. Och tänker då fortfarande på Snickarfrasses golvplankor. Förmodligen har enskild planka olika bredd, och spont saknas. (En tanke.... spår efter färdighyvling och lös not)

per
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.