R Robin Wahlman skrev:
Vad var det du betalade för ? Asfalt, betong eller marksten ?
Haha.. missa visst lite . Detta var asfalt
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
Funderar du på både betong och sten så skulle jag valt mönsterbetong, alla dagar i veckan.
Lite stort att köra allt samtidigt på tre pers, så antingen får man ta två etapper eller punga ut med att någon mer hjälper till..
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
T TPettersson skrev:
usch och fy.. det här var inte enkelt..
Känns som att betong och asfalt blir ungefär lika dyrt.
Betong tror jag är snyggare än asfalt, men inte lika snyggt som att lägga plattor eller marksten.
Men marksten är mycket dyrare än alla andra alternativ och hjälper inte mot ogräs.

Kanske blir till att skrapa av allt grus som ligger där idag.
Lägga ut en ordentlig markduk och sen köpa något snyggt grus som matchar huset.
Sen får jag köpa en kubik vägsalt, en 4-hjuling och en gårdsharv.

Fler tips eller goda råd?
Om du lägger marksten så rekommenderar jag absolut Lithomex hårdfog. Inget ogräs växer och inga myror kan gräva. Jag har inte gjort nåt åt markstenen som lades för 4 år sedan och fortfarande växer ingenting i springorna
 
  • Gilla
vidamic och 1 till
  • Laddar…
Du kan bekämpa ogräs effektivt med ättika, bara spruta!
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
Jag betalade 85kkr för att asfaltera 140kvm inklusive utgrävning och ny makadam 50cm. 600:-/kvm med andra ord.
 
Grus är naturligtvis snyggast! Skaffa mera grus så att det blir ett lager på några centimeter.

Skaffa därefter en harv. Om en sådan inte gå att få tag på, tar man karln i huset att göra en.

Sätt ihop tre plankor där själva är kanske en meter lång. Bilda en triangel med de andra två. Sätt därefter exempelvis ordentligt långa och grova spikar i plankan som ska utföra själva harvandet.

Ta därefter ett ungefär fem meter långt rep och fäst på lämpliga hål gjorda i de två andra plankorna.

Därefter ska harven ha en vikt på åtminstone fem kilo fördelat på lämpligt sätt, så att pinnarna harvar som de ska.

Till slut tar man sen harven och spänner för frun i huset. Tre önskningar i en. Ogräset försvinner, frun får motion, och så blir det snyggt också.

Någon gång i veckan borde räcka. Billigare än asfalt och betong också.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
Salvaryd och 11 till
  • Laddar…
hsd
Mönstrad betong är effektivast mot ogräset, dessutom är det snyggast
 
  • Gilla
fremax och 4 till
  • Laddar…
Har du en handfull träd (ej vintergröna, såklart) som står ens i närheten av en grusparkering/-uppfart så kan du LUGNT räkna med att du har jord och gegga istället för grus inom 5 år. Grus är snyggt, men det kräver att man planerar sin tomt ganska hårt och tänker längre än man kanske gör annars. Präglad betong blir riktigt snyggt, och jag tror dessutom att det är det billigaste alternativet. Någonting som också kan bli riktigt bra och som är hyfsat lättskött är armerat gräs. Sådant som ibland ligger på allmänna ytor så att brandbilar och andra tunga fordon kan köra där.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Har du en handfull träd (ej vintergröna, såklart) som står ens i närheten av en grusparkering/-uppfart så kan du LUGNT räkna med att du har jord och gegga istället för grus inom 5 år. Grus är snyggt, men det kräver att man planerar sin tomt ganska hårt och tänker längre än man kanske gör annars. Präglad betong blir riktigt snyggt, och jag tror dessutom att det är det billigaste alternativet. Någonting som också kan bli riktigt bra och som är hyfsat lättskött är armerat gräs. Sådant som ibland ligger på allmänna ytor så att brandbilar och andra tunga fordon kan köra där.
Var finns det trädgårdar med grus som inte har grönt omkring sig? Ändå är de inte någon gegga med jord och löv.

Räfsa bort löven och annat skräp, och harva bort ogräset såsom jag beskrev tidigare. Jord behöver man inte bry sig om.

Grus fungerar så att jord och sand hamnar under gruset enligt de vanliga fysiska lagarna. Det är därför grus är så populärt, lättskött och snyggt.
 
  • Haha
EvertL
  • Laddar…
Du borde komma och berätta det för mitt grus...eller skall jag säga min gegga...
 
  • Haha
  • Gilla
Kromo och 3 till
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Du borde komma och berätta det för mitt grus...eller skall jag säga min gegga...
Skyll inte på mig för dina misslyckanden.
 
Jag skyller inte på dig. Jag beskriver bara verkligheten. Det är väl självklart att löv och annat organiskt som faller i grus multnar och att jorden som då bildas kommer att vara grogrund för allehanda ogräs och att när det regnar så blir det gegga. Ingenting konstigt med det.
 
  • Gilla
tobbe9012 och 6 till
  • Laddar…
T TPettersson skrev:
usch och fy.. det här var inte enkelt..
Känns som att betong och asfalt blir ungefär lika dyrt.
Betong tror jag är snyggare än asfalt, men inte lika snyggt som att lägga plattor eller marksten.
Men marksten är mycket dyrare än alla andra alternativ och hjälper inte mot ogräs.

Kanske blir till att skrapa av allt grus som ligger där idag.
Lägga ut en ordentlig markduk och sen köpa något snyggt grus som matchar huset.
Sen får jag köpa en kubik vägsalt, en 4-hjuling och en gårdsharv.

Fler tips eller goda råd?
Ett tips är ”gräsarmering”, finns i plast eller betong. Vi har lagt betong-varianten. Det är som stora gatsten i block om 4 som man lägger sandblandad jord emellan och låter gräset gro :) Finns många olika mönster/varianter förutom vår, men vi valde den för den passar vårt hus bäst enligt oss :) Tänkte skriva mer om detta i vår projekttråd men har inte kommit dit ännu, det blev precis klart :-D
 
  • Modern villa med gräsarmering i betong framför garage, blockmönstrad yta med gräs mellan stenarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Salvaryd och 17 till
  • Laddar…
B bingoberra skrev:
Ett tips är ”gräsarmering”, finns i plast eller betong. Vi har lagt betong-varianten. Det är som stora gatsten i block om 4 som man lägger sandblandad jord emellan och låter gräset gro :) Finns många olika mönster/varianter förutom vår, men vi valde den för den passar vårt hus bäst enligt oss :) Tänkte skriva mer om detta i vår projekttråd men har inte kommit dit ännu, det blev precis klart :-D
Du var tvåa på den bollen ;) men vad fick ni ge per kvm?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.