I vårt hus vi har ägt i cirka ett år nu så var gräsmattan helt sönderbränd och full av oönskat skit, en rejäl dos med npk11-5-18 la jag ut med stroller för ett par månader sen. Gräsmattan har inte en uns av gula fläckar längre och ogräs osv blir där mindre och mindre av. :)
 
Kroel Kroel skrev:
I vårt hus vi har ägt i cirka ett år nu så var gräsmattan helt sönderbränd och full av oönskat skit, en rejäl dos med npk11-5-18 la jag ut med stroller för ett par månader sen. Gräsmattan har inte en uns av gula fläckar längre och ogräs osv blir där mindre och mindre av. :)
Grymt! :)
 
Hur ofta kan man göda?
Slängde som sagt på Super Gramino häromveckan. Har Yara Mila 21-4-7 hemma också . Måste jag vänta till hösten/sensommaren eller går det tidigare?
 
Joaquin Joaquin skrev:
Hur ofta kan man göda?
Slängde som sagt på Super Gramino häromveckan. Har Yara Mila 21-4-7 hemma också . Måste jag vänta till hösten/sensommaren eller går det tidigare?
Kör en omgång till om någon vecka säger jag.

https://www.odla.nu/inspiration/godsla-grasmattan skriver:


När ska gräset gödslas?
På våren när gräset börjar visa tecken på tillväxt är det dags att gödsla första gången. Detta är också det viktigaste tillfället, för att ge gräset en välbehövlig näringskick i starten. Ogräs och mossa har redan börjat växa och därför behöver gräset kraft att skapa täta grästorvor som kan täcka upp där mossa och ogräs vill slå sig ner.

Gräsmattan gödslas sedan lämpligen en till två gånger till under försommar och sommar. Vill du ge gräset en sista styrketår till hösten bör du använda ett gödsel utan kväve men med fosfor och kalium. Höstgödsling stärker gräsmattans vinterhärdighet men är inte lika betydelsefull för en frisk och frodig gräsmatta som vår och sommargödslingen.
 
  • Gilla
Joaquin
  • Laddar…
Bara en liten spaning; det här med så kallad "höstgödning" av gräsmattor är enligt mig någon stans emellan ett missförstånd (alla kan göra misstag, eller hur?!) och medveten desinformation från förslagna tillverkare av diverse gräsprodukter. Om man är lite sund i huvudet och resonerar runt vad forskningen säger om det som internationellt benämns som "cool season grass", dvs det vi har att göra med i Norden, så ska man *inte* höstgöda med lågkväveprodukter. Studierna som diverse förslagna gödningstillverkare vill odla baserar sig på när det gäller höstgödning, studier från 60-talet som gäller så kallade "warm sason grass", utförda i Florida, som t ex beruda grass osv. Moderna metoder (säg från 1985- och fammåt!?) säger att för gäsets bästa så bör man lägga merparten av kväve till sin gräsmatta till hösten.

Amen.
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.