Hej!

Försökte få upp en terassmarkis på 3,6x2.0m men stötte på patrull. Lite anade jag att det skulle strula med just att få upp fästena till markisen. Träskruven tar inte riktigt i träpanelen utan den går in, men stannar en bit och får inget fäste mer.

Är det någon som har erfarenhet av hur man får upp den på ett tillförlitligt sätt? Jag tänkte om man satte upp en regel på 28x120 och satte den k panelen först och sen försökte med fästena?

Någon kunnig som kan vägleda?
 
Du kan inte fästa markisen i enbart panelen. Du måste hitta bakomliggande regelkonstruktion och fästa i den. Antingen hammarbandet som löper horisontell i överkant av väggen eller i en stående regel. Markisfästena behöver inte sitta symmetriskt så du kan förskjuta dem i sidled för att skruva i stående reglar.
 
P peroande skrev:
Du kan inte fästa markisen i enbart panelen. Du måste hitta bakomliggande regelkonstruktion och fästa i den. Antingen hammarbandet som löper horisontell i överkant av väggen eller i en stående regel. Markisfästena behöver inte sitta symmetriskt så du kan förskjuta dem i sidled för att skruva i stående reglar.
Ja jag anade ju att jag skulle behöva sätta fästena i reglarna, men finns det något smidigt sätt att hitta dom så man vet att det verkligen blir rätt. Men räcker det att jag då sätter dom i de stående reglarna eller ska jag satsa på att sätta upp en horisontal regel som jag i sin tur sätter fästena i?
 
Min förta markis var fäst enbart i panelens horisontella spikregel. Där kunde man se att hela panelen inkl spikregel hade lossnat flera mm under fästena. Den nya fäste jag med långa franska skruv i de stående reglarna. Du kan behöva plocka ner några brädor för att hitta var reglarna sitter, eller mäta dig fram om du kan hitta dem lättare från insidan.
Kan också vara bra att skruva dit ett mellanlägg mellan regel och panel, för när du drar åt dina skruvar kan du ganska lätt spräcka eller deformera panelbrädorna.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.