Hej!
Jag köpte häromdagen en Klippo excellent S som jag överlag är nöjd med ,dock funderar jag på om det inte går att höja varvtalet en smula? Dom 2900 den är ställd på känns aningens klent ibland och jag vill minnas att jag läst i nån tråd här om folk som höjt varvtalet.
 
Briggs? Sitter en fjäder till varvtalsregulator. Den fjädern brukar sitta på ett böjbart bleck. Om man böjer den så fjädern spänns så höjs varvtalet. Ta det försiktigt så du inte övervarvar bara.
 
Jajjemen. Ah, okey! ska se efter. Bör sitta nånstans bakom bränsletanken förmodar jag?
 
 
P Pappanille skrev:
Briggs? Sitter en fjäder till varvtalsregulator. Den fjädern brukar sitta på ett böjbart bleck. Om man böjer den så fjädern spänns så höjs varvtalet. Ta det försiktigt så du inte övervarvar bara.
Har precis samma önskemål på min Stiga. Är det alltså själva blecket som ska böjas?
 
Den ska väl gasa själv när det går tyngre? Eller lever den inte om tillräckligt ändå?
 
Ja man böjer blecket.
 
Varför vill man ha så högt varvtal? När vi hade sån klippare så var varvtalet lågt, precis som man önskade för att man inte ska bli döv, samt att den gasar på själv..

Behövs typ 1500rpm för en vanlig gräsmatta..
 
En orsak att vilja öka varvtalet är att hastigheten på självdriften ökar. Lite högre ljudnivå kompenseras med kortare klipptid.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Varför vill man ha så högt varvtal? När vi hade sån klippare så var varvtalet lågt, precis som man önskade för att man inte ska bli döv, samt att den gasar på själv..
Motorn har ett högre moment vid ett högre varvtal. Och det finns en större upplagrad energi för att hålla den igång när det blir tungt. Så om man klipper högt gräs kan det vara nödvändigt att öka varvtalet för att den inte skall stanna av belastningen. Jag har för mig att maxeffekten är vid 3600 rpm. Maxmomentet antagligen något under.
H Husqvarna220Ac skrev:
Behövs typ 1500rpm för en vanlig gräsmatta..
Kanske. Men det finns ju ovanliga gräsmattor också.
 
Helt enkelt eftersom jag vill ha ett högre moment. Högre moment = större anslagsenergi = renare snitt förutsatt att kniven är skarp samt att det går något fortare och gräset flänger runt snabbare inuti klipparen = mer finfördelat. Finns ingen anledning att inte prova.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Jag testade igår. Fick böja ut blecket rätt mycket men det funkade fint. Tack för tipset!!
 
På en Klippo med Honda motor som jag hade för många år sen så var där två hål i blecket där fjädern satt.
Då flyttade man bara fjädern till det andra som gjorde att varvet på maskinen blev perfekt.
 
A Argastesnickaren skrev:
På en Klippo med Honda motor som jag hade för många år sen så var där två hål i blecket där fjädern satt.
Då flyttade man bara fjädern till det andra som gjorde att varvet på maskinen blev perfekt.
Det där måste jag testa på min.
 
Jag tyckte oxå som många andra att den gick för långsamt så det var min handlare som tipsade mig om att alla som klippte professionellt gjorde så
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.