Hej,
Hoppas jag lägger in detta under rätt rubrik, annars ber jag om ursäkt och hoppas Admin flyttar.

Vi har en uppfart framför huset på ca 300 kvm.
Idag ligger där grus, det har varit så sedan huset byggdes 2016.
Nu håller jag på att bli tokig på allt ogräs som växer där.
Det växer snabbare än jag hinner rensa, så det är dags att göra något.

Jag och frugan har funderat på olika alternativ, och vill kolla om ni har några tips och ideér.
1. Lägga marksten - ca 1 000 kr per kvm inklusive underarbete (rimligt?)
2. Gjuta med någon form av markbetong - ca 600 kr per kvm (rimligt?)
3. Asfaltera - här har vi ingen prisuppgift. Någon som vet vad som är rimligt.

Några andra alternativ vi inte har tänkt på?
Tacksam för tips och råd då det rör sig om mycket pengar att lägga ut.
 
Är det grusat så det är färdigställt då och inget som lades dit för byggtrafiken? Annars är det ju brukligt med rejäl markduk innan grus och då växer det inte på det viset även om det såklart kan leta sig dit nåt och gro.
 
  • Gilla
Hellenborg och 1 till
  • Laddar…
Markduk var inget som de där klåparna tänkte på att lägga ut. :mad:
 
Jag asfalterade vår uppfart på ca 60 kvm för drygt 15 år sen. Det gick på 10k inkl. underarbete, alltså 166:-/m2.
Tyckte det var dyrt då men inser nu att det nog inte var det. Ingen aning vad asfalt kostar idag:thinking:
 
  • Gilla
Du och 19till
  • Laddar…
Har du en åkgräsklippare eller en fyrhjuling, så är en grusharv en fantastisk grej för att reta gallfeber på ogräs ;)
 
  • Haha
Leif i Skåne
  • Laddar…
Nej, 4-hjuling är inget jag äger.. men kanske äntligen har hittat en anledning att köpa en nu då ;)
Ska kolla vad en grusharv är för något.
-------------
Nu har jag kollat runt lite på nätet och på Youtube och jag tror tyvärr inte detta är något för mig.
Så tack för alla konstruktiva svar, men kan vi återgå till ursprungsfrågan om hur mycket det kostar? :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Winebago
  • Laddar…
Vägsalt funkar mot ogräs.
 
  • Gilla
Tohan och 1 till
  • Laddar…
Asfalt är nog billigast men tycker du ska välja det alternativ du tycker bäst om. Jag tycker asfalt känns lite för mycket som väg och väljer därför marksten (betong)
 
Skrev detta i nån annan tråd för ett tag sen.. men nåt att utgå ifrån
Jag betalade 440 kr/m2 inkl allt. En garageuppfart på 95 m2 i Linköping. I det ingick också att riva bort en stubbe och göra underarbetet på en carport om 15 m2. Fick vänta ett halvår på att maskinerna var lediga, men lätt värt det sett till jobbet de gjort. Offerterna jag tog in låg mellan 400-600 kr/m2
 
L larsa_n skrev:
Skrev detta i nån annan tråd för ett tag sen.. men nåt att utgå ifrån
Jag betalade 440 kr/m2 inkl allt. En garageuppfart på 95 m2 i Linköping. I det ingick också att riva bort en stubbe och göra underarbetet på en carport om 15 m2. Fick vänta ett halvår på att maskinerna var lediga, men lätt värt det sett till jobbet de gjort. Offerterna jag tog in låg mellan 400-600 kr/m2
Vad var det du betalade för ? Asfalt, betong eller marksten ?
 
  • Gilla
Hazzoman och 1 till
  • Laddar…
Om du funderar på att gjuta så bör du tänka på hur underlaget ser ut under gruset. Hemma hos mig skulle det nämligen inte gå då det finns berg en bit ner och det varierar hur djupt det ligger. Detta innebär att en gjuten platta på infarten skulle bli väldigt dyr hos mig pga markarbetena. Bara ett tips. Asfalt klarar rörelser i marken mycket bättre, likaså marksten.

Notera även att det växer mellan markstenar också om du inte saltar. Dessutom brukar myrorna gilla att bo där, oavsett vilken dimension på sant och grus du väljer. Hos mig bär de dit sanden som de bygger i...
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
usch och fy.. det här var inte enkelt..
Känns som att betong och asfalt blir ungefär lika dyrt.
Betong tror jag är snyggare än asfalt, men inte lika snyggt som att lägga plattor eller marksten.
Men marksten är mycket dyrare än alla andra alternativ och hjälper inte mot ogräs.

Kanske blir till att skrapa av allt grus som ligger där idag.
Lägga ut en ordentlig markduk och sen köpa något snyggt grus som matchar huset.
Sen får jag köpa en kubik vägsalt, en 4-hjuling och en gårdsharv.

Fler tips eller goda råd?
 
legion legion skrev:
Jag asfalterade vår uppfart på ca 60 kvm för drygt 15 år sen. Det gick på 10k inkl. underarbete, alltså 166:-/m2.
Tyckte det var dyrt då men inser nu att det nog inte var det. Ingen aning vad asfalt kostar idag:thinking:
Hörde att Irländarna tar 120 inkl allt men.... De vill man nog inte ha med att göra
 
  • Gilla
matsgran och 2 till
  • Laddar…
300kvm tycker jag är alldeles för stort för att bara köra med asfalt! Det kommer kännas som en industrilokal...

Kanske kan man göra en kombination av grus och marksten för att få ner kostnaden? Eller grus och asfalt...

Bifoga gärna en bild så kan vi komma med idéer...
 
  • Gilla
Billydados och 4 till
  • Laddar…
Om du skulle lägga plattor så kan man ha hårdfog istället för grus. Det är dyrare men då slipper man ogräset.
 
  • Gilla
dahlhue och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.