Hej!

Har köpt en Husqvarna Automower 105 och har lite funderingar på installation av begränsningskabel. Hoppas att någon här på forumet har tips/råd.

Det jag funderar på är hur begränsningsslingan och guidekabeln skall dras vid en smal passage. Se rödmarkerat område på bilden. Passagen är mellan berget och en rabatt med stenläggning. Passagen är ca 70cm. I värsta fall kan jag flytta på rabattens stenläggning, men det gör kanske 10cm till på sin höjd. Berget är svårt att flytta på ;)

  1. Finns det en minimigräns för hur nära begränsningskablarna (gulstreckad i bilden) får ligga varandra utan att det finns risk för att roboten ser det som ett hinder och inte går igenom passagen?
  2. Om jag inte lägger begräsningskabel vid berget så finns det risk för att roboten kör på det och skadar sig själv och knivarna? Det är väldigt lågt sluttande berg så antar att den försöker gå upp på det.
  3. Kan jag använda guidekabeln (blåstreckad i bilden) så att den går genom den trånga passagen utan att störa begränsningsslingorna? Antar att det roboten kommer få svårt hitta mellan områdena till höger respektive vänster om passagen annars.
STORT tack på förhand!

Mvh Andreas
 
  • Flygbild på trädgård med markerade begränsningsslingor och guidekabel för robotgräsklippare och rödmarkerad problemområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kablarna kommer inte så nära varandra att det stör, men det blir lite tight för guiden. Lägg den så nära stensättningen du kan, roboten går till vänster om guidekabeln, mot laddaren sett.
 
  • Gilla
Ronny68
  • Laddar…
Om bergknallen har en svag lutning vid gräsytan så är risken stor att klipparen kör upp och stegrar mot bergsknallen om du inte lägger begränsningskabel runt berget.
 
  • Gilla
Ronny68
  • Laddar…
Jag hade ca 60 cm passage, 3 meter. Lade 15/45 cm guide, 15 cm till "höger" sett mot laddstation.
Det fungerade bra men ibland fastnade han om han "klippte" in och kunde inte hitta ut då det inte gick att svänga och då blev han "instängd".
Lade ner två pinnar sen i mynningen så han bara kunde köra rakt in i passagen och inte "snedda" in så han fastnade.
Transport genom passagen var aldrig problem.
 
  • Gilla
Ronny68
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Kablarna kommer inte så nära varandra att det stör, men det blir lite tight för guiden. Lägg den så nära stensättningen du kan, roboten går till vänster om guidekabeln, mot laddaren sett.
La guidekabeln närmare stensättningen och det fungerar om jag sätter "guidebredd = smal" i inställningarna. Verkar lovande hittills. Har satt att den skall gå och starta vid den större delen av trädgården "ofta". Någon som vet vad det innebär i praktiken? Bör man ha någon annan inställning?
 
R Ronny68 skrev:
La guidekabeln närmare stensättningen och det fungerar om jag sätter "guidebredd = smal" i inställningarna. Verkar lovande hittills. Har satt att den skall gå och starta vid den större delen av trädgården "ofta". Någon som vet vad det innebär i praktiken? Bör man ha någon annan inställning?
Guidebredd påverkar hur mycket klipparen varierar sitt avstånd till guidekabel. Önskvärt är att använda så stor bredd som möjligt för att undvika spårbildning.

Det är korrekt att låta klipparen mer frekvent starta på det största klippområdet som ligger längst bort. Om du behöver ändra något lär du se det efter att klipparen har varit i drift under några veckor.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.