Ok, då börjar jag med det...

När tycker du att jag ska lägga på 21-4-7 sedan då?

Spelar det någon roll om det är just YaraMila eller kan jag välja vad som helst som är 11-5-18? Vet inte riktigt vad butikerna i närheten av mig säljer, gissar att där jag köpte skånefrö gräsfrön även har just skånefrö allroundgödsel npk 11-5-18.
 
Redigerat:
Jag skulle börja ge små givor av hög N t.ex 21-4-7 efter uppkomst och första klippningen. Typ 1kg/100m2 var 10:e dag.

Nej märket har ingen roll.

Observera att det jag har som erfarenhet och referens är min egen gräsmatta som är 4 veckor gammal. Men jag har dock läst en hel del om ämnet. På olika forum, YouTube, sterf-rapporter mm mm.
Någon med mer erfarenhet kan ju komma med en 2:nd opinion.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Ska jag toppdressa också tycker du/ni? Eller ska jag vänta tills det vuxit till sig? Som det är nu känns det som att det är mycket sten i jorden, men det är väl av den enkla anledningen att jorden sjunker undan när inte gräset hunnit etablera sig och binda jorden. Och småsten ligger kvar på ytan....
 
Jag tycker du gör saker i lite tokig ordning. Man brukar bereda jorden först och grundgödsla. Toppdress är inte för att ändra jordens sammansättning, utan för att tillföra organiskt material och jämna ut (lite). Det är även grogrund vid stödsådd. Du skall inte behöva det nu.

Om du inte har gräs nu har fröna inte grott. Mer än 4 v grotid har du inte.
 
Jag ska lägga på jord på min tänkta gräsmatta snart, bör man gödsla innan lassen med jord kommer?
 
Ska du så eller rulla? Vid rullning vill man skydda rötterna från att brännas av gödslet. Då brukar man förespråka nedfräsning/nedmyllning av gödslet. Går även att vattna ner kraftigt ett par dagar innan rullning. Vid sådd så kan gödslet ligga i dager med fröna.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Jag tycker du gör saker i lite tokig ordning. Man brukar bereda jorden först och grundgödsla. Toppdress är inte för att ändra jordens sammansättning, utan för att tillföra organiskt material och jämna ut (lite). Det är även grogrund vid stödsådd. Du skall inte behöva det nu.

Om du inte har gräs nu har fröna inte grott. Mer än 4 v grotid har du inte.
Vad är det jag gör i tokig ordning? Jag har inte gjort mer än att bereda gräsmattan och sedan sått gräsfrön.... med den skillnaden att jag Inte haft i grundgödsel, vilket jag tror dom flesta faktiskt inte har. Vilket jag dock ångrar nu för det hade nog gjort gott. Men inte mycket att göra åt nu. Nu vill jag bara få liv i gräsmattan så det händer något.

Åhjo, grott har det allt gjort. Det är gräs men det känns som att det har slutat växa och ogräs börjar ta över. Därför jag vill få liv i den genom att gödsla. Sen tror jag dock inte att Alla frön har grott, känns inte så med tanke på glesheten.

Toppdressa var mer en fråga om jag ska göra det också då jag tänker att det tillför näring och för att det kanske får liv i resten av gräsfröna. Samt att det som sagt ligger mycket grus/sten på ytan nu när jorden sjunkit undan. ...

Här kommer en äldre bild, ca 2veckor gammal. Det är ca 5 veckor efter sådd.
Nyplanterad gräsmatta med ojämn grästillväxt och synligt ogräs, intill ofylld grävd grund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag har det gått ca 7 veckor, och det är kanske lite lite mer gräs, men framförallt mycket mer ogräs! :(
 
Blev en 25kg säck YaraMila 21-4-7.

Det var den försäljaren rekommenderade, förklarade hela situationen och han tyckte jag kunde slänga på halva säcken på min yta. Vilket skulle innebära ca 2,5kg/kvm...

Han tyckte även jag kunde gå över med gräsklipparen en omgång för att trimma till det lite och få ner ogräset.

Frågade också om det här med att gödsla jorden innan sådd (då jag ska så ytterligare en yta om några veckor och han tyckte inte det alls var nödvändigt utan menade på att effekten försvinner om det då regnar för mycket...

Vad som är rätt eller fel vet jag inte, men en äldre herre som driver denna butiken och gjort ett bra tag, det känns som att han är kunnig och lite mer ”bonne” style a la skåning som jag tror har sysslat med detta ett tag. Mycket trevlig dessutom och säljer inget av dom här stora reklametablerade märkena där hälften av pengarna du betalar går till märket och reklam.

Jag väljer nog att gå på hans linje och ser vad som händer!! :surprised:
 
Du skall använda gräsmattan så lite som möjligt. Att gå omkring med trimmer och fräsa ogräsblad eller att släpa tung dress som skall krattas ut på tunna gräsfrön som ännu inte har starka rötter? Dåliga råd tycker jag. Din matta har nog främst näringsbrist. Min rekommendation är grundgödsel, klipp inte förrän 6cm gräs, gödsla ca 6 veckor.

Fel ordning menar jag ingen grundgödsel och att du inte preparerade jorden fri från sten, utan nu vill täcka dem?
 
Det fanns inte en enda sten synlig när jorden var lagd och fröna såddes, dessa har blivit synliga allteftersom tiden och regnet gjort sitt....
hade gräset vuxit som det skulle så hade rötterna säkert bundit jorden, och då hade det inte sjunkit undan lika mycket!

Att toppdressa är inget råd jag fått, utan jag undrade om jag kanske skulle göra det eftersom jag stödsått...
 
25 dagar efter sådd. Jag har lite fläckar med tunnare gräs. När jag går på det känner jag att allt inte tagit ihop. Bara att vänta!
Ser dock bra ut så här långt.
Gräsmatta med ojämn grästillväxt vattens med en sprinkler 25 dagar efter sådd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maxwells demon och 1 till
  • Laddar…
Ja hade jag haft hälften så mycket gräs som det där hade jag varit nöjd.... :rolleyes:
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Ymer Ymer skrev:
25 dagar efter sådd. Jag har lite fläckar med tunnare gräs. När jag går på det känner jag att allt inte tagit ihop. Bara att vänta!
Ser dock bra ut så här långt.
[bild]
Ser bra ut! Men klipp för guds skull :) ofta. Det är nu du ska tvinga gräset i sidled.
 
  • Gilla
Ymer
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Ser bra ut! Men klipp för guds skull :) ofta. Det är nu du ska tvinga gräset i sidled.
Oh, det hade jag ingen aning om.
Ok jag låter det torka upp lite och klipper.
Tack för infon!
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Såhär ser min gräsmatta ut... 8veckor efter sådd!! Jag är bedrövad!! :cry::cry::cry:
Hade räknat med en färdig lekbar gräsmatta för längesen! :sweat::(

Ojämnt växande gräsmatta med glest gräs och stora jordfläckar, 8 veckor efter sådd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojämn och gles gräsmatta med enstaka leksaker, 8 veckor efter sådd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojämn och fläckvis gräsmatta med några större ogräs, och en dragsladdad gräsklippare till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.