Efter att ha försökt hitta svar på mina frågor genom sökfunktionen så inser jag att jag inte alls blev något klokare.

I alla fall, jag köpte för 2 dagar sedan panel för att sätta upp på övervåningens väggar och efter att ha legat i garaget så kom den äntligen upp på övervåningen idag. Men ungefär hur länge behöver den ligga för att acklimatisera sig? Det är rätt så varmt och panelen har legat ute under tak och väggar på en byggvaruhandel. Jag har inga element eller kylaggregat så huset inkl övervåningen har ungefär samma temperatur inne som ute eftersom det står dörrar och fönster öppna.

Panelen är redan vitvaxad så jag kommer inte att göra något mer med den efter att den är uppsatt.

Det är spånskiva som sitter där idag, går det att fästa rakt på eller skruva upp läkt/reglar för att fästa panelen i?

Ska man både limma och spika eller det räcker med att spika? All övrig panel i huset (huset är byggt -76) är bara spikad så jag antar att man inte behöver? Dock står det på tillverkarens hemsida både lim och spik..
 
Limma väggpanel låter överambitiöst. Risken är att brädorna spricker när dom rör sig.
 
useless useless skrev:
Limma väggpanel låter överambitiöst. Risken är att brädorna spricker när dom rör sig.
Jo, jag tyckte också att det lät lite väl ambitiöst med att limma.
 
M Myzan87 skrev:
Men ungefär hur länge behöver den ligga för att acklimatisera sig? Det är rätt så varmt och panelen har legat ute under tak och väggar på en byggvaruhandel.
Jag skulle föreslå två veckor, men det förutsätter att du öppnar de igenplastade paketen och ströar lite mellan brädorna så luften kommer åt.
Du kanske har en fuktmätare?
Det vuore kul att se hurdan profil det är på panelen. Det finns ju lite olika fästmetoder...
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag skulle föreslå två veckor, men det förutsätter att du öppnar de igenplastade paketen och ströar lite mellan brädorna så luften kommer åt.
Du kanske har en fuktmätare?
Det vuore kul att se hurdan profil det är på panelen. Det finns ju lite olika fästmetoder...
Det är upptagna en och en på övervåningen eftersom det var omöjligt att få upp ett helt oöppnat paket. Har tyvärr ingen fuktmätare.

https://www.hornbach.se/shop/Panel-...allande-langder/6349904/artikel-detaljer.html
 
Rickard.
Jag hade nog valt att skjuta upp med dyckertpickan, 50mm dyckert i den synliga delen av sponten borde räcka tycker jag sålänge du kommer ihåg att skruva upp tunga saker med nog långa skruvar att dom tar i skivan bakom eventuellt behövs 2 rader om det känns löst med bara sponten som håller fast ena sidan. Lim känns väldigt överkurs för lite väggbeklädnad.
 
  • Gilla
Myzan87
  • Laddar…
Det verkar vara exakt samma panel som jag har satt upp i taket i hela vårt hus, utom i våtrummen.
Och jag har satt upp dessa paneler med sådana här panelclips:
Panelclip för montering av takpanel med tillhörande skruv, isolerad mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.biltema.se/bygg/fastelement/spik/panelclips-2000023031
Det har funkat väldigt bra!
Lätt att sätta upp, och blir helt osynligt.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det verkar vara exakt samma panel som jag har satt upp i taket i hela vårt hus, utom i våtrummen.
Och jag har satt upp dessa paneler med sådana här panelclips:
[bild]
[länk]
Det har funkat väldigt bra!
Lätt att sätta upp, och blir helt osynligt.
Dessutom borde det väl göra att träet kan röra sig på ett helt annat sätt än om man spikar i träet?
 
Vanligtvis spikar man i sponten på ena sidan och då kan brädan röra sig fritt. Så länge inte brädorna sitter fast i varandra...
 
M Myzan87 skrev:
Dessutom borde det väl göra att träet kan röra sig på ett helt annat sätt än om man spikar i träet?
Det har du säkert rätt i! Har inte tänkt på det sättet själv.
För mig var det mest att det var väldigt enkelt att få upp bräderna snyggt.
 
Rickard.
Tycker absolut du ska forska i KnockOnWoods förslag då det blir helt dolt.

Men du behöver inte vara orolig för rörelser med spik för det fixar det utan problem. Det är en av dom stora anledningarna spik fortfarande används flitigt i byggen.
 
  • Gilla
Myzan87
  • Laddar…
Rickard.
Ser riktigt smidigt ut, detta ska jag stoppa i kunskapsbanken(y)
 
Det ser definitivt smidigare ut med clipsen
 
Med clips så klarar du dig med en skruvdragare, väljer du dyckert vill jag påstå att du behöver en dyckertpistol (luft eller eldriven).
Så är det mindre och enstaka arbeten i hemmet är det för det för många clipsen som är enklast. Båda sätten fungerar annars.
Jag har började med clips innan jag skaffade dyckertpistol, som är mera flexibel då jag kör lister, foder, limmar och mycket annat med den också, är lite mera allroundverktyg.
 
  • Gilla
Myzan87
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.