Uppkopplad belysning, smarta hemlarm och ljudsystem är okej, men fler prylar än så tycker vi inte behöver kopplas upp.

Du kan läsa artikeln här: Skepsis inför smarta hemmet
 
harry73
Att bara kunna styra en pryl med mobiltelefonen gör den inte smart, men en robotdammsugare som håller koll på när ingen är hemma (eller i rummet) och anpassar dammsugningen på det, borde vara bra, och kylskåp/frys som styrs utifrån el-priset kan också vara smart.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Hmmmm..... det enda "smarta" hemmet som jag känner till var en viss släkting som hade två faser kopplade genom elmätaren och en fas förbi........ det var ju smart;)

Jag anser att hela det här med uppkopplade "smarta" apparater i hemmet är rena dumheter som inte tillför någon nytta.
 
  • Gilla
  • Haha
Thomas_Blekinge och 2 till
  • Laddar…
Jag undrar över livslängden på de här smarta elsystemen. Blir det inte bara väldgt dyrt i längden?
När relän eller dator lagt av, kommer man att kunna tända lampan i vardagsrummet då?
 
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
Automatisering av mysbelysning är bra. Övervakning av maskiner är bra (jag övervakar elpannan, varmvattnet, robotklippare, elförbrukningen, elbilsladdningen mm). Sedan börjar det bli ytterst tveksamt. Jag har möjlighet att styra mycket i mitt hem, men familjen kräver att knapparna på väggen skall gå att använda då de inte orkar detaljstyra ljusstyrka och färg...
 
Jag är skeptisk till att styra prylar efter elpriset.
Om folk börjar tjäna pengar på lågt elpris så innebär det också att producenterna förlorar på att sälja billigt.
Kommer priset att fortsätta vara lågt om konsumtionen ökar på lågpristiderna?

Om man tjänar 50 öre per tvätt och räknar på 200 tvättar per år så tjänar man 100kr/år.
Räknar man tex på prisskillnaden på en ”billig” Siemens IQ700 resp IQ700 Smart så är Smart 4500kr dyrare så tar det 45 år att tjäna in den:thinking: (Full 60˚C 0.9kWh, delvis fylld 40˚C 0.4kWh per tvätt).

Sen kan det vara smart att tvättmaskinen talar om i klartext att tex ”pumpen fungerar inte - ränsa pumpen” i en app i ställer för en Error-siffra i displayen.
 
harry73 harry73 skrev:
kylskåp/frys som styrs utifrån el-priset kan också vara smart
Du menar att de stängs av när priset är högt? :thinking:
 
harry73
Dalbotant Dalbotös skrev:
Du menar att de stängs av när priset är högt? :thinking:
T ex att man har en temp intervall som kylen styr efter, är priset lågt blir frysen lite kallare och är priset högt blir kylen lite mindre kallt.
Det borde göra att kompressorn går oftare när priset är lägre.
 
harry73 harry73 skrev:
Det borde göra att kompressorn går oftare när priset är lägre.
Och att kylen slits ut och kraschar fortare alltså?
Heja vad smart och vilken besparing :dizzy:
 
Magnus E K
Om elpriset varierade slumpmässigt från en timme till nästa skulle det kunna funka, men i praktiken är nog kyl/frys det sista jag funderat att försöka tidsoptimera förbrukningen för, och det sista att släcka ner när priset blir ultrahögt.

Edit: Fast på vintern om det är kallt ute kan jag utan problem hålla kylskåpstemperatur i ett rum i källaren så att stänga av då och lägga frysvarorna i en låda ute på altanen skulle ju faktiskt funka, så länge bekvämligheten inte är en avgörande faktor.
 
harry73
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Och att kylen slits ut och kraschar fortare alltså?
Varför skulle den göra det?
 
Automation introducerar en sårbarhet med otroligt lite vinst, vilket alla som inte lider av neomani förstår. Vägra!

Jag uppskattar givetvis fjärrstyrning av värmen i fritidshuset, det är också miljövänligt eftersom vi kan hålla en temperatur strax över daggpunkten. Övrig teknik för automation är dock långt ifrån mogen att tas i drift i någon större omfattning, möjligtvis undantaget robotklippare.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 2 till
  • Laddar…
Det går väl åt samma håll som bilar, så komplicerade system att efter ett antal år blir det skroten när det visar sig för dyrt att laga.
En åtta år gammal Merca som ser ut som ny men som har fel som skulle kosta mer än bilen är värd att fixa.
Ett system som _kanske_verkade smart när det var nytt, men som när det börjar fallera är allt annat än smart.
System som skulle göra oss lyckligare, mer självständiga och få mer fritid.

I framtiden kommer det att vara hög status att inte vara uppkopplad.
Inte spårbar.
Oberoende av alla onödiga externa system för att fungera.
Fri.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 3 till
  • Laddar…
J Jehu skrev:
Ett system som _kanske_verkade smart när det var nytt, men som när det börjar fallera är allt annat än smart. System som skulle göra oss lyckligare, mer självständiga och få mer fritid.
Så går det när t.ex. föraren har lägre marknadsvärde än bilen han/hon kör.
 
harry73 harry73 skrev:
Varför skulle den göra det?
Om t.ex. kompressorn går på fullfart några få stunder per dygn, i stället för att lunka på i gåsmarsch jämt och fint dygnet runt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.