Kromad FM Mattson Rogen 2-grepps köksblandare i retrostil mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


FM Mattson Rogen är ju supersnygg. Hittar inget annat som kommer i närheten av att passa in så bra i vårt (original) 60-tals kök. Men hur opraktiskt är det med 2-grepps blandare? Mina föräldrar hade 2-grepps (med dom bruna rattarna) fram till för några år sedan och jag minns att det var ganska svårt att få till lagom varmt vatten om man ville ha rinnande ljummet vatten att t.ex. tvätta sig med. Skölja tallrikar gör man kallt och diska stekpannan varmt, så då har det har mindre betydelse.

Är det värt böket för designens skull? Finns det något som är lika snyggt, eller kanske i närheten i alla fall?
 
Jag vill säga nej här, det är fasiken inte värt det. Har funderat många gånger över precis samma sak. De kan vara ursnygga, men vet också hur irrterad jag blir när jag kommer till ett badrum med tvågreppsblandare. Tar en evighet att få till rätt temperatur, å andra sidan hade man ju så tidigare och tänkte inte mer på det då. Nu är det ju kök du pratar om, så inte riktigt samma sak, men jag skulle fortsätta leta om jag var du.
 
  • Gilla
Sylvek och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Jag skulle aldrig vilja hs en sådan blandare igen. Utvecklingen går framåt och det finns ju en anledning till att man numera har ettgreppsblandare.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Är just nu i London och svär över deras 1800-tals lösning med en kran i respektive hörn i handfatet ock längtar hem till engreppsblandare...
 
  • Gilla
  • Haha
Husqvarna220Ac och 11 till
  • Laddar…
Borde det inte finnas köksblandare som ser ut som en klassisk tvågreppsblandare men egentligen är en termostatblandare? Skulle förstås förvirra en del att blå ratt bara reglerar flöde och röd ratt bara reglerar temperatur men det kunde man levt med.
 
  • Gilla
Maria T och 7 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Jag har letat efter en sådan lösning men gett upp. Tror inte det finns men blir glad om någon motbevisar mig.
 
Kromad retrostil badrumskran med två rattar märkta "Hot" och "Cold".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag satte in denna i badrummet i början av året. Just för att jag tyke den passade in i mitt retro-badrum. Jag stör mig inte ett dugg på att det är två rattar. Kanske annorlunda i badrummet där man inte är så ofta som i köket? Jag har som oven bott i London med två kranar och det var jobbigt. Här är ju vattnet från samma kran i alla fall :)
 
Vi har tvågreppsblandare i badrummet och tycker det funkar bra. Jag tänker inte ens på det utan handen vet precis hur mycket den ska vrida på ena och andra kranen för att det ska bli lagom. Otroligt snygg och stilren blandare du tittat på förresten (y)
 
  • Gilla
starmanin och 1 till
  • Laddar…
Har gamla blandare överallt och förstår inte varför det ska ta en evighet att få bra temp? Inte så man tänker på det ens........
Men visst, det är säkert inga problem att skapa sig detta problem om man verkligen inte vill ha annat än engreppsblandare. Då går det ju att hitta alla möjliga problem med två kranar.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Vi har tvågrepps i köket och det funkar. Vanligtvis vill man ju bara ha varmt eller kallt där. I duschen skulle jag dock ha blivit vansinnig på en sån blandare...
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Har den designen existerat historiskt, eller är den en nydesign som folk tror är historisk? Jag hittar inga bilder på gamla kranar som påminner om den.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nydesign måste det vara alla hade ju plastrattar förr..?
 
I duschen är det inga problem. På andra ställen hade jag inte valt det.
 
  • Gilla
Cff
  • Laddar…
Äldre köksblandare med rak kran och underbara rattar som ser ut som en blomma.
Äldre kromad köksblandare med rak kran och dekorativa blomliknande rattar mot kakelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ichigo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.