Waxinator Waxinator skrev:
Min Indego (2014) hade stannat 15cm från kontakterna på laddstationen och klagade på slingan (grönt ljus). Jag skjöt in klipparen och försökte återställa utan resultat. Då stängde jag av strömbrytaren och all sedan dess är Indego TOTALT död. Jag har plockat isär och gjort rent alla delar. Batterispänningen ligger på 31 volt brytarna för nyckeln är felfria. Inte ett liv i rackarn, så nu går den till återvinningen. Bra batteri, laddare m.m. finns om någon vill ha reservdelar.



Där föll ut en liten rund magnetstav, lik dem som sitter i framhjulsinsatserna. Jag kopplade upp laddstationen och testade med magneter utan att spänningen överskred 4,5 volt...

Jag har nu investerat i en HQ 315X som tyst vandrar runt lite slumpmässigt i trädgården. (samma slingdragning + guidelina) :)
Funderar med på en HQ315X ifall jag inte får snurr på min Indego igen
 
lilytwig lilytwig skrev:
GPS kan användas som kompass. Möjligen har Indego gyro, men jag har inte sett någon komponent som indikerar det.
GPS kan enbart visa riktningen under rörelse. Står man still så kan den som bäst visa riktningen för den senaste rörelsen.
Din mobil har däremot en kompass inbyggd också.
Ett gyro är inte heller en kompass, den kan bara behålla riktningen oavsett hur den vrids. Man kan däremot kalibrera gyrot mot något som man vet har en viss riktning för att på så sätt kunna hålla rätt riktning.
 
G golfgreen skrev:
GPS kan enbart visa riktningen under rörelse. Står man still så kan den som bäst visa riktningen för den senaste rörelsen.
Din mobil har däremot en kompass inbyggd också.
Ett gyro är inte heller en kompass, den kan bara behålla riktningen oavsett hur den vrids. Man kan däremot kalibrera gyrot mot något som man vet har en viss riktning för att på så sätt kunna hålla rätt riktning.
Maskinen klarar att hålla kursen. Vilken/vilka sensorer som används är en teknikalitet.
Mitt inlägg gick egentligen ut på att det finns en GPS- mottagare i Indegon, men att den inte används för positionering i egentlig mening. I patentbeskrivningen nämns inte GPS vad jag minns. Jag hittar inte dokumentet nu, men för några år sedan fanns det på nätet.
 
  • Gilla
golfgreen
  • Laddar…
A Abki skrev:
Kanske finns någon fler med en Bosch som kan mäta sin spänning på laddpinnarna när den är utan klippare.
Annars kan det vara att det finns något som gör att det inte blir riktigt bra kontakt. Kan vara aktuellt med crc eller liknande kontaktspray på kontakten i laddstationen. Alternativt kan man sätta i och dra ur den några gånger så brukar det kunna gå igen. Någon form av oxid kan ha bildats under vinterförvaringen.

Fast när ledlampan verkar ok så borde det inte vara något glapp.
Har skrapat rent kontaktytorna både på laddpinnarna och i klipparen så tror nog det är kontakt.
 
M Martinbj skrev:
Har skrapat rent kontaktytorna både på laddpinnarna och i klipparen så tror nog det är kontakt.
Om du såg mitt inlägg så vaknar inte Indego till liv med displayen förrän den får sin 41,6 volt spänning från laddaren.
I mitt fall föll nos-magneten ur vid isärtagningen, vilket kanske även hände dig vid batteribytet. Kolla mina bilder ovanför.
 
  • Gilla
Martinbj och 1 till
  • Laddar…
Waxinator Waxinator skrev:
Uppdatering:
Efter tipset om magneten så hittade jag var den ska sitta i fronten.
[bild]
[bild]
Om jag hänger magneten på laddaren enligt bilden (röd tape) så ändras spänningen från 4,4 V till 41.6 V.
[bild]

Efter att ha monterat magneten och kört in klipparen i stationen så går den igång igen !!!
Skärmen tänds upp och den klagar på slingan... Jag kopplar in en kabel och allt verkar fungera... Laddar nu.
Kanon, måste kolla om magneten finns kvar där eller om den trillat ut, Tack för tipset Waxinator
 
  • Gilla
Daniel Lundberg
  • Laddar…
Min Indego gjorde idag något jag aldrig sett den göra tidigare. Den gick längs kanttråden och klippte. I displayen stod det att den höll på att kantklippa. Det som var märkligt var att den följde kanttråden ”baklänges”. Det vill säga att vid start så backade klipparen ur laddstationen, vände sig 180 grader åt höger och sedan följde den tråden klippandes. Detta ända till den tog i en lite för stor grästuva. Då bestämde den sig för att klippa resten av gräsmattan. Den följde alltså tråden åt samma håll som vid kartering.

Är det så här era också kantklipper så måste jag nog gå ut direkt och be min gräsklippare om ursäkt. Jag har under alla år klagat på den och sagt att det här med menyvalet hur ofta kantklippning ska göras har den skött riktigt dåligt. Oavsett inställning i menyn så har den vägrat kantklippa. Den har bara följt tråden åt ”rätt” håll utan att klippa vad jag vet. Nu har jag dock flyttat laddstationen några decimetrar mot tidigare (se några inlägg längre upp då jag tog bort 40m2 klippyta) och det är lite snällare trådvinklar numera. Kan vara så att den tidigare träffat på ”fel” tråd innan 180-graders svängen och blivit lätt konfunderad.

Åt vilket håll kantklipper era Indegos?
 
  • Gilla
Daniel Lundberg
  • Laddar…
Indego kantklipper moturs. Samma riktning som vid kartering.
Kan du filma när du ber om ursäkt och dela med oss?
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Hand som håller en ask Marabou Noblesse och blommor, framför en robotgräsklippare med en pratbubbla om ursäkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
JanneJanne123 och 9 till
  • Laddar…
Tjusigt och rättvist
 
Min trogna original indego, från 2013. Slutade fungera för 4 veckor sen. Kollade på alternativ, men hittade ingen som jag tyckte om.

Men nu nytt batteri och strömsladd så hoppas vi på några år till.

Om någon tröttnar på sin indego, då är jag intresserad av reservdelar. Insåg att jag tycker om han. Trots att den stannar ibland, och låter mycket. Just för att han klipper i sektioner. Och i raka linjer.

:love:
 
  • Gilla
Abki och 2 till
  • Laddar…
L Linpeh321 skrev:
Min trogna original indego, från 2013. Slutade fungera för 4 veckor sen. Kollade på alternativ, men hittade ingen som jag tyckte om.

Men nu nytt batteri och strömsladd så hoppas vi på några år till.

Om någon tröttnar på sin indego, då är jag intresserad av reservdelar. Insåg att jag tycker om han. Trots att den stannar ibland, och låter mycket. Just för att han klipper i sektioner. Och i raka linjer.

:love:
L Linpeh321 skrev:
Min trogna original indego, från 2013. Slutade fungera för 4 veckor sen. Kollade på alternativ, men hittade ingen som jag tyckte om.

Men nu nytt batteri och strömsladd så hoppas vi på några år till.

Om någon tröttnar på sin indego, då är jag intresserad av reservdelar. Insåg att jag tycker om han. Trots att den stannar ibland, och låter mycket. Just för att han klipper i sektioner. Och i raka linjer.

:love:
Håller fullständigt med. Min klipper nästan 500 kvm på 3.5 h. (1.25 h klipp + 1h ladd + 1.25 h klipp). Grannens slumpklippare irrar runt i minst 12h för samma jobb. Förvisso smyger den nästan ljudlöst, men klipper inte lika snyggt.
Funderar på Indego 400 om nuvarande Indego 1000 skulle lägga av. Kör sin 8:e säsong nu, så man vet ju inte hur länge han hänger med.
 
Min är lite senil. Men det blir fabriksrecetta och ny karterkng när jag kommer hem igen. Står nu utmed linan o e dö. Är på 2v semester så det e inte så bra. Men den saknar mig tror jag bara. Tråkigt att den går bra när jag e hemma i Sverige men strular när jag åker bort. Tittar på den rackaren via kamera. Tar han rejält i bakhjulet när jag kommer hem. Ajabaja
 
Jag har aldrig sett en Bosch-klippare så jag vet inte hur resultatet blir. Är det inte en nackdel att den följer ett mönster, det borde ju lämna spår i gräsmattan? Precis som när man klipper manuellt (fast då är ju gräset oftast längre också).
Jag har en robotdammsugare som går systematiskt och skulle aldrig välja något annat där, men det är en viss skillnad på att dammsuga och klippa gräset. Inne kan det inte bli spår och dammsugaren stör mycket mer så det är viktigare att den är systematisk och snabb.
Jag ser inte samma behov för gräsmattan, även om jag gillar det rent tekniskt.
 
Den ändrar riktning nästa gång den klipper.
Så nästa gång blir det på andra hållet. Tredje gången diagonalt. Men fortfarande likt en damsugare.
Oslagbart. Där av att man få stå ut med stopp och oväsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.