Hjälp mig välja vad man ska köpa. Prisklass 1500-3000kr ungefär. Bor på villatomt med häck ocn inte många träd idag.
 
Vad har du tänt använda den till? Jag har oftast svårt att förstå varför man skaffar kompostkvarn. Visst blir det endel grenar i de flesta trädgårdar, men dels har man sällan nytta av flisen och dessutom får man inte speciellt mycket flis i en vanlig villaträdgård. Mindre kvistar bryts ned så småningom i komposten och grövre är det nog bättre att köra bort.
 
Håller med dig Kurt.
Tror att det tar längre tid att mala ner de avklippta grenarna från häcken än det tar att klippa den.
Sedan tyckes det mig som om de är på tok för klena maskiner för att man skall kunna flisa ner nåt som inte går att läga som det är på komposten.
 
Jag hade många fruktträd och använde flisen för detta ändamål. Förfärligt skränigt och det tog en evinnerlig tid (läs flera dagar) och pilleri när det blev stopp i maskinen. Flisen blev alltför ojämn och ful för marktäckning men den dög till att blanda ut komposten. Onödig maskin - jag gjorde mig av med min. Körde grenarna till tippen istället.
 
Och jag önskar att våra grannar gjorde sig av med sin.....
;)
 
Håller inte med någon av de fyra som svarat. Det är en av de bästa maskiner som jag köpt till min trädgård. Jag har en Bosch som klarar upp till 40 mm tjocka grenar. I min trädgård har jag 7 stora frukträd och även buskar. Mängden ris blev väldigt stor tidigare, med hjälp av kompostkvarnen återstår i det närmaste ingenting av grenarna. Viktigt är dock att man har en bra maskin som inte är för klent dimensionerad. Det går dessutom mycket fort att flisa. Att t.ex köra grenarna till tippen skulle både ta längre tid och kräva att jag hyrde en vagn och dessutom bör ju vara sämre för miljön eftersom det blir en hel del bilkörande.

Att en del retar sig på ljudet är inget jag bryr mig om eftersom jag anser att motorgräsklipparna som körs två - tre gånger i veckan i varje trädgård i så fall är lika störande eller lövblåsarna som ju är rätt onödiga. Kompostkvarnen används ju trots allt endast 1-2 ggr per år ;-)

Bor man dock som du skriver kanske inte behovet är så stort.
 
Du kan hyra en sån kvarn på Bauhaus och testa om det är något att ha :)
gaia
 
Köpte en ALKO 5000 på Blocket. Hade bestämt mig för att jag ville ha en med vals istället för kniv och är supernöjd.

Har tuggat både häck, sly och grenar från både löv och tall. Jämfört med pappas kniv-maskin så är det en dröm. Oftast matar den in grenarna helt själv, till skillnad från knivmaskinen då man får mata manuellt.

Just 5000 har en stor motor och jag vet inte om det går att få tag i så stor på marknaden just nu. Den tuggar villigt i sig färskt trä upp till 40mm och ger ett utmärkt flis som man funkar både som täckmaterial i rabatter och som bra tillskott i komposten som annars får ta mycket hushållsmaterial. Superfördelen är att materialet blir så mycket mindre skrymmande. En manshög rishög får plats i en skottkärra. Skall man få rishögen kompakt får man klippa och stampa, med kvarnen stoppar man bara i storändan på grenen/busken/trädet och så "försvinner" den.

På apparaten står en varningstriangel att den skall ge ifrån sig högt ljud - detta är lögn, den låter mindre än en gräsklippare. Och pappas knivmaskin är hatad i tre kvarter, den låter helt fruktansvärt.

Så råden är: Vals, och stor motor.

Ps - Tomten, såg du inte att kvarnen var med på dagis sist?.....usch, nu blev det assosiation till Fargo igen...Ds
 
Självklart skall du köpa en kvarn, mycket användbar. Vi har en Bosch (tror jag, orkar inte gå och kolla) med ett typ kugghjul som tuggar kvistar odyl max 40 mm. Den för inte mer oljud än man kan konversera i normalt tonläge om man är flera som matar kvarnen. Den tuggar själv i sig grenar utan hjälp.
 
Klart jag provade att göda din kompostkvarn på arbetsdagen på dagis Alfons! ;D Jag tyckte den verkade mycket bra och otroligt tyst så jag ville kolla om någon annan hade några erfarenheter av liknande. Annars blir det en sådan. Var köpte du den och vad kostade den?

Dåligt med maskiner på rea nu dom ligger på drygt 3000 alla som jag sett med valsar, B&D och Bosch och vi har ju inte färdigtbyggt förrräns till våren. Men med häckar på två sidor och klippning kanske 2 ggr/år så blir det en hel del ris som jag smidigt vill kunna trycka ihop i komposten.
 
Köp största möjliga! Många villaägare går ihop om en stor. Har själv en massa jätteträd på tomten som släpper grenar titt och tätt. Såg komunens kompostkvarn. Fungerade som en snöslunga för flis och satt på en traktor. En sån vill jag ha!
Har en liten Black & Decker som tar 30 mm grenar och den är "alltid" för liten.
Mindre än 45 mm grentjocklek skulle jag inte välja.
 
En flistugg är klart värt en investering!
MEN, det skall vara en med vals ("kugghjul")! De med knivskiva är kassa! Jag testade en Gardol, med knivskiva och det blev stopp i den var 5e minut!
Tyvärr är vals-maskinerna lite dyrare, med det existerar egentligen inget alternativ!
Som sagt så kan det vara en god idé att några grannar köper en tillsammans!
 
Vi började med en billig bauhaus 1500:- alko kvarn, den klarar bara sly i stort sett, fast med risk att det trasslar in sig bara, sedan en Klippo bensindriven för de FETA grenarna som inte var värda att hugga upp som ved. tyvärr kostar den 7-8000:- och var inte bra ...

Sedan skingrade sig molnen, och där stod den, en Viking kompostkvarn, vi hyrde den bara, men den kostar 3500:- att köpa och tar grenar upp till en arm tjocklek.
Tyst, med knivar och fullständigt slukar träd - och jag menar träd !
Skickar i ett mindre träd eller gren, gå och hämta nästa gren o.s.v. inget stå och mata i och trycka och försöka peta. Minst lika bra som de billigaste bensindrivna.

Kvarnar med vals har jag blivit varnad för om man ska köra lite tuffare grejjer, skillnaden är att när du stoppar i en torr och lite för tjock gren så knäcker det i lagret till valsarna, medans på en kniv beskod variant så hoppar grenen upp och står sedan och studsar.

Summa: köp inte en billig/minsta kvarn, klarar du dig med en liten så hade det nog varit bättre att köra det till soppen istället, tar det lång tid för dig att använda kvarnen, köp en större !

Fliset ligger jättebra över matjorden i rabatten och inför vintern runt dina rosor, det komposteras också snabbare, på hösten ser man hur det ångar från kompost högarna :p

Henrik
 
Jag lånar en gammal tråd.

För två år sedan köpte jag en kompostkvarn på Lidl (!) en maskin med vals, dvs tyst och stark. Funkar mycket bra och jag är väldigt nöjd. Jag såg att de nu säljer maskinen för 995 kr(nedsatt från 1300 kr).

Jag har även kört med Bosch valsmaskin som kostar närmare 4 000 kr och kan inte säga att det är någon skillnad. Lidls maskin är mycket prisvärd.

Jag tror att erbjudandet gällde från mitten av september, men jag såg att det fanns maskiner kvar igår när jag var på lidl i Farsta (södra Stockholm) kanske finns det kvar på andra ställen också.
 
Köpte mig en Bosch valsmaskin igår, AXT 2200 HP, och är grymmt nöjd. Normalpriset var 4000, men jag köpte den på Silvan's utförsäljning (de stänger ner sina butiker - 30% på allt) så fick den för 2800. Som hittat.

Skulle testa den igår eftermiddag, eftersom vi precis har tagit ner tre stycken stora björkar på tomten, och på en och en halv timme så tuggade den glatt i sig allt som är för litet för att använda till ved. Slängde i några mindre träd (körsbär och hassel), med grenar och allt, och det funkade precis lika bra.

Helt perfekt, istället för att elda (även om jag som kille förståss tycker att eld är skitskoj), eller köra till tippen (vilket känns som ett jäkla besvär, och blir rätt många turer), så kan jag göra flis av det, och använda till marktäckning, eller lägga direkt på komposten och få ut fin jord. Dels så blir det enklare att göra sig av med rishögarna, dels så slipper jag åka och betala för jord och bark. Dubbel bonus, minst.

Maskinen känns väldigt välbyggd, simpel, gedigen, och intryck av att vara en sån där sak som bara kommer fortsätta funka år efter år. Det blir bra flis, oavsett om det är små eller stora grenar man kör ner.

Det enda jag kan klaga på, om jag verkligen letar efter det (och jag är en sån som brukar klaga...) är att handtagen som de har tänkt att man skall hänga uppsammlingssäck på är värdelösa, men det spelar ingen roll för jag kör direkt på marken och lassar upp i kompost, samt att hjulen sitter ganska smalt, så om man har en kuperad tomt så blir det lite besvärligt att släpa den från förådet till komposthögen.

Nu skall jag ut och leka med mina nya leksaker igen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.